alfa-romeo-junior-7
Tester & provkörningar
1 juni 2025

Test: Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 - liten Alfa med stor personlighet

Det finns ett gammalt talesätt bland bilfantaster: "Man är ingen riktig bilentusiast förrän man ägt en Alfa Romeo." Men hur blir det när Alfa Romeo lanserar en liten hybrid-suv som heter Junior?

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Namnet Junior kom till efter att modellen först kallats Milano, ett namn som upprörde italienska politiker då bilen byggs i Polen.

Resultatet blev att Alfa Romeo fick byta till det mer anspråkslösa Junior. Den italienska charmen är emellertid intakt under skalet, som tur är.

Vi reste till norra Italien för att provköra Alfa Romeo Junior Ibrida Q4, en kompakt suv med smart hybridteknik och fyrhjulsdrift.

alfa-romeo-junior-3
Foto: Alfa Romeo

En italiensk upplevelse?

På motorvägen känns Junior Ibrida Q4 förvånansvärt stabil för sin nätta storlek. Den lilla trecylindriga turbomotorn arbetar tyst vid jämn fart, och tack vare hybridsystemet finns det tillräckligt med sting för att hänga med i omkörningarna. Drivlinan ger totalt 145 hästkrafter, vilket räcker gott och väl i vardagen, även om Junior inte är någon sportbil.

När vi lämnar motorvägen för kurvigare vägar i Piemonte märks det att Alfa lagt vikt vid körkänslan. Junior Ibrida Q4 känns smidig och riktigt kul att köra, med kvicka rörelser in i kurvorna och oväntat bra grepp. För att sätta fyrhjulsdriften på prov tog vi oss även ut på en lerig grusväg.

Vår blåa testbil blev snabbt mer brun än blå, men bet sig fast imponerande bra i gyttjan tack vare elmotorn som driver bakhjulen. Fyrhjulsdriften är med andra ord inte bara för syns skull, även om det knappast rör sig om det mest kompetenta systemet på marknaden.

Ett litet minus för finåkaren är växellådan. Den 6-stegade dubbelkopplingslådan sköter sig fint i vardagen, men kan vara aningen seg när man kör riktigt sportigt och vill ha blixtsnabba växlingar. I normal körning märks dock inga konstigheter; lådan växlar mjukt och sömlöst så att man slipper ryck.

alfa-romeo-junior-8
Foto: Alfa Romeo

Imponerande komfort

Komforten i Junior överraskar positivt. Fjädringen balanserar sportighet och bekvämlighet väl. Den är fast nog för att ge kontroll i svängarna men ändå följsam nog att svälja ojämnheter.

Tack vare individuell hjulupphängning bak (ovanligt i denna klass) klarar bilen gropiga vägar utan problem. Stolarna visade sig vara både snygga och sköna, med bra stöd under långkörning. Även baksätet rymmer två vuxna hyfsat bekvämt för kortare turer, och kupén känns ljus och luftig tack vare generöst med glasytor.

Ljudnivån är låg. Motorn hörs knappt vid landsvägskörning och mullrar bara till lite vid gaspådrag. Vindbruset är väl dämpat upp till motorvägsfart, så man kan prata i normal samtalston. Hybridlösningen bidrar också till behaglig stadskörning. Vid låga hastigheter kan Junior smyga fram nästan ljudlöst på el, vilket ger en behagligt tyst känsla och mjuka starter i trafik.

alfa-romeo-junior-9
Foto: Alfa Romeo

Alfa Romeo Junior är en trevlig italienare

Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 må bära ett blygsamt namn, men den levererar allt annat än en tam upplevelse. Det här är en kompakt familjebil med karisma som förenar italiensk körglädje med modern hybrid-effektivitet.

Hybriddrivna fyrhjulsdriften gör Junior unik i klassen, och du får äkta Alfa-känsla i kurvorna samtidigt som den är snål mot både miljö och plånbok.

Visst, prestandan är mer "lagom" än våldsam och den lilla trepipen under huven sjunger inte lika vackert som en klassisk Alfa-V6. Men för gemene man som vill ha en trygg, bekväm och underhållande bil för vardagen är Junior en fullträff.

Nya minstingen från Alfa är byggd för att charma en bred publik. Oavsett om du är en inbiten Alfa-fantast eller bara vill ha en snygg och smart crossover, så känns Junior som en äkta Alfa Romeo.

Den har temperament när det behövs, komfort när det räknas, och en rolig bakgrundshistoria med sitt namn. Milano eller Junior, namnet kvittar. Det här är en Alfa Romeo i miniformat med stor charm.

alfa-romeo-junior-6
Foto: Alfa Romeo

Specifikationer

Motor: 1,2-liters trea, elmotor, 145 hästkrafter, 230 newtonmeter Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder Toppfart: 200 km/h Vikt: 1 500 kg Mått (längd/bredd/höjd): 4173/1781/1540 mm Pris: Uppskattat pris från 429 000 SEK

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här