sjalvkorning
Nyheter
3 juli 2025

Självkörande bilar: Nu ett steg närmare Sverige

Tjeckien har nu som andra land i Europa, efter Tyskland, godkänt nivå 3-självkörning på allmänna vägar. Det betyder att bilen får ta över körningen helt under vissa förhållanden och föraren får släppa både ratten och blicken.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Utvecklingen markerar ett tydligt steg närmare att samma sak snart kan bli verklighet även i Sverige.

Vad innebär nivå 3?

Nivå 3 innebär att bilen kör själv i exempelvis tät trafik på motorväg. Föraren behöver inte övervaka körningen aktivt, men måste kunna ta över om bilen säger till. En viktig skillnad mot tidigare nivåer är att det är tillverkaren, inte föraren, som är juridiskt ansvarig om något går fel medan bilen har kontroll.

Tjeckien öppnar för framtiden

Från 1 januari 2026 blir det tillåtet att använda nivå 3-teknik på tjeckiska vägar. Lagen är öppen och teknikneutral, vilket betyder att det är tillverkarnas villkor, inte rådande regelverk, som styr när och hur systemen används.

Landet ser detta som ett sätt att främja innovation och locka investeringar. Planer finns redan för att tillåta nivå 4 och 5 (helt självkörande fordon) senast 2027.

Här finns självkörning redan

Förutom Tjeckien är nivå 3 tillåtet i:

  • Tyskland (ex. Mercedes Drive Pilot upp till 95 km/h)

  • USA (Kalifornien och Nevada)

  • Japan (Honda Legend i begränsad upplaga)

  • Kina (flera tillverkare som BYD och Nio lanserar under 2025)

Bilar med nivå 3-teknik

Flera modeller har redan funktionerna inbyggda:

  • Mercedes-Benz S-klass och EQS – Drive Pilot

  • BMW 7-serie – Personal Pilot

  • Polestar 4 – Teknik från Mobileye

  • Audi (2027) – Kommande Chauffeur-system

  • Volvo EX90 – Förberedd för självkörning men väntar på lagstiftning

Vad gäller i Sverige?

I dag tillåter inte svensk lag att du som förare släpper blicken från vägen. Testverksamhet med självkörande fordon är möjlig, men för privatpersoner finns inga klara regler för nivå 3.

Regeringen har utrett frågan och det finns förslag på nya regler, men inget är ännu beslutat. Mycket tyder dock på att lagstiftning är på väg, särskilt när fler EU-länder nu går före.

Vad händer nu?

Flera biltillverkare säljer redan bilar med nivå 3-funktioner, men så länge svenska lagar inte tillåter dem fullt ut är systemen inaktiva här. Samtidigt ökar trycket på att Sverige ska hänga med. Om utvecklingen fortsätter i den här takten kan vi snart få se de första självkörande bilarna i svensk vardagstrafik.

Det är således bara en tidsfråga innnan det blir verklighet även på svenska vägar.

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här