För att hjälpa dig avslöja bilens faktiska skick innan du slår till har vi satt ihop en praktisk checklista. Häng med, så går vi igenom vad du bör kolla på plats!
Checklista: Det här ska du undersöka
Kaross & lack:
Gå runt bilen och syna karossen. Ser du bucklor, repor eller färgskillnader mellan karossdelar? Ojämnheter eller omlackering kan tyda på tidigare olyckor eller lagningar. Se till att dörrar, motorhuv och luckor öppnas och stängs utan krångel.
Rost & underrede:
Rost uppstår ofta vid skärmkanter, dörrtrösklar och underrede. Inspektera hjulhusen och dörrarnas nederkanter. Kika även under bilen om möjligt: är underredet mycket rostigt eller syns oljeläckage? Avgasröret ska sitta stadigt och inte vara helt genomrostat.
Glas & lyktor:
Undersök vindrutan och övriga rutor efter sprickor eller stenskott. Testa att alla strålkastare, blinkers och bromsljus fungerar. Be med fördel säljaren bromsa och blinka medan du tittar.
Däck & fälgar:
Ögna igenom däcken: är mönsterdjupet bra (minst 2-3 millimeter på sommardäck, 4-5 på vinterdäck) och är slitaget jämnt på alla däck? Ojämn slitning kan tyda på dålig hjulinställning eller sliten fjädring. Kontrollera att alla däck är av samma typ och märke, ett udda däck är ett varningstecken. Titta också efter skador på fälgarna.
Under huven:
Öppna motorhuven och spana efter läckage eller annat konstigt. Ser du oljefläckar eller läckande vätskor? Titta till oljenivån med stickan, oljan ska inte vara grumlig eller mjölkig. Se till att kylarvätska och bromsvätska ligger på normal nivå. Är synliga remmar hela utan sprickor? Om bilen har kamrem, fråga när den byttes senast.
Invändigt:
Sätt dig i bilen och titta hur interiören mår. Är säten, ratt och pedaler rimligt slitna för bilens ålder och miltal? Om en “lågmilare” har misstänkt nött inrede kan något vara fel. Lukta i kupén och undersök doften. Unken lukt eller överdriven doftgran kan dölja fuktproblem eller rök. Känn på golvmattorna så att de inte är fuktiga. Titta också efter fläckar eller skador på klädsel och innertak.
Funktioner & lampor:
Slå på tändningen och kontrollera att varningslamporna tänds tillfälligt och sedan slocknar när motorn startat. Om exempelvis motorlampan lyser kvar måste orsaken undersökas. Testa att bilens alla funktioner funkar: elhissar, speglar, vindrutetorkare, spolare, AC/värme, radio, lås med mera. Upptäck hellre en trasig funktion nu än efter köpet.
Provkörning:
Ta alltid en provtur innan du bestämmer dig. Bilen ska gå stabilt rakt fram och inte dra snett. Vid bromsning ska den stanna rakt utan konstiga ljud eller skakningar (bromspedalen ska kännas fast, inte svampig). Lyssna efter missljud: inget skrammel från motorn eller klonk från fjädringen. Motorn ska accelerera jämnt utan att tveka, och växellådan ska växla mjukt utan ryck. Håll ett öga på motortemperaturen under körning – motorn får inte bli överhettad. Känn även efter vibrationer vid högre fart (kan tyda på obalanserade hjul).
Papper & historik:
Glöm inte att granska bilens papper. Finns serviceboken och är den ifylld med regelbundna servicetillfällen? Det tyder på att bilen är välskött. Kasta ett getöga på det senaste besiktningsprotokollet (helst utan anmärkningar). Fråga om större reparationer (t.ex. kamrem) är gjorda och om bilen varit krockad. Kontrollera vilka tillbehör som ingår (extra hjul, extranyckel etc.) så du slipper otrevliga överraskningar.
Som köpare har du undersökningsplikt, så ta din tid och gå igenom allt noga. En seriös säljare har inget att dölja och låter dig inspektera ordentligt. Om någon har bråttom eller undviker dina frågor är det en varningsflagga. Med den här listan är du redo att avslöja bilens riktiga skick. Lycka till med bilköpet!