Bensin- och dieselbilar dominerar fortfarande med en andel på 66 %, medan elbilarnas andel nu ligger på 14 %, och resterande 20 % består av hybrider, laddhybrider och andra miljöbilar. Tittar vi närmare på elbilarna har de ökat med hela 200 % sedan 2021. Det är ingen slump: under den perioden gällde en statlig klimatbonus på upp till 70 000 kronor för rena elbilar. Denna generösa subvention drev på nybilsförsäljningen kraftigt, särskilt för elbilar och laddhybrider.
Men tiderna förändras. Sedan bonusen avskaffades i november 2022, har nybilsförsäljningen dämpats, och vi ser nu hur dessa tidigare subventionerade fordon börjar leta sig in på begagnatmarknaden. Samtidigt har exporten av begagnade bilar minskat med 25 % i april jämfört med året innan, vilket innebär att fler fordon blir kvar inom landet – ytterligare ett skäl till det ökande utbudet.
Det som däremot inte ökar i samma takt är efterfrågan, särskilt på begagnade elbilar. En del av förklaringen ligger i regeringens beslut att sänka drivmedelsskatterna, vilket tillfälligt gjort bensin- och dieseldrivna bilar mer attraktiva. Men det är en strategi som riskerar att slå tillbaka. Snart är det valår igen och de låga priserna på fossila bränslen är sannolikt inte en långsiktig trend.
Så bör du tänka som konsument i detta läge
För dig som är på jakt efter en bil är läget just nu ganska unikt. Begagnatmarknaden är fylld med moderna elbilar och laddhybrider ofta till betydligt lägre priser än bara för ett år sedan. Det låga intresset innebär att du som köpare har en god förhandlingsposition och kan göra en riktigt bra affär.
Samtidigt är det viktigt att tänka långsiktigt. Fossila bränslen kommer knappast att vara billiga för alltid. Trenden inom EU pekar tydligt mot hårdare klimatregler, fler miljözoner och minskade subventioner till fossildrivna fordon. Det innebär att elbilen sannolikt kommer att vinna mark igen både politiskt och ekonomiskt.
Sammanfattningsvis:
Kortsiktigt: Fossildrivna bilar kan kännas lockande, men utbudet minskar och långsiktiga kostnader kan bli höga.
Långsiktigt: Elbilar är nu billigare än på länge och utbudet är stort – ett guldläge för den som tänker framåt.
Så nästa gång du scrollar igenom bilannonser i sommar, kom ihåg att ladorna inte är tomma – det gäller bara att välja rätt spannmål för framtiden.
Top 10 Mest eftertraktade bilmodeller bland privatannonser – Maj*:
Bilmodell | Borttagna vs. Publicerade | |
1. | Volvo XC40 | 129,03 % |
2. | Nissan Qashqai | 120,00 % |
3. | Kia Niro | 118,92 % |
4. | Volkswagen Tiguan | 114,39 % |
5. | Audi A6 | 108,90 % |
6. | Volvo V90 | 108,80 % |
7. | Toyota Avensis | 106,25 % |
8. | Toyota Auris | 104,76 % |
9. | Mercedes-Benz CLA | 104,29 % |
10 | Volvo XC70 | 102,80 % |
*Definieras som antal bilar som tagits bort under given månad mot antalet som publicerats
Top 10 mest eftertraktade bilmodeller bland handlarannonser – Maj*
Bilmodell | Borttagna vs Publicerade | |
1. | Nissan Leaf | 327,78 % |
2. | Mini Cooper | 157,50 % |
3. | Subaru Outback | 125,00 % |
4. | BMW 330e | 123,26 % |
5. | Toyota Corolla | 122,56 % |
6. | BMW X1 | 121,28 % |
7. | Ford Focus | 117,31 % |
8. | BMW 530 | 116,35 % |
9. | Mercedes-Benz E-klass | 114,55 % |
10. | Audi A3 | 114,21 % |
*Definieras som antal bilar som tagits bort under given månad mot antalet som publicerats
Vad är Motorkoll med Marcin?
Marcin Stepman är Blockets motorexpert. I Motorkoll med Marcin delar han varje månad med sig av insikter och reflektioner kring bilindustrin. I ryggen har han över tio års erfarenhet från branschen och ett genuint personligt bilintresse.