Motorkoll med Marcin omslagsbild
Nyheter
7 maj 2025

Motorkoll med Marcin: Elbilsrean är här – men salt är på väg in i maskineriet

April är till ända och Teslas nybilsregistreringar har rasat med över 70 procent jämfört med samma månad förra året.

Marcin Stepman

Marcin Stepman

Samtidigt ökade konkurrenterna sina volymer rejält. Tesla, länge kallad världens största elbilstillverkare, sålde blott 200 bilar i Sverige under april. Volkswagen, som toppar listan, nyregistrerade cirka 1 700 elbilar – alltså 1 500 fler än Tesla under en månad!

Norge går sin egen väg

I Norge ser det annorlunda ut. Där var Model Y den mest sålda elbilen i april. Det verkar som om norrmännen inte reagerar lika starkt på Elon Musks utspel utan fokuserar mer på själva produkten. Kanske är det så man ska tolka det. I Sverige är det i alla fall VW ID.7 som tagit ledningen med närmare 1 000 nyregistrerade bilar i april. Men vad händer då på begagnatmarknaden? Jo, något ganska historiskt. Priserna på begagnade elbilar har aldrig varit så låga som nu. Om vi tittar på årsmodeller 2020 till 2022 – alltså åren när elbilsboomen var som starkast och köpare fick 70 000 kronor i bonus från staten – och avgränsar oss till bilar med mellan 2 000 och 15 000 mil på mätaren, så låg medianpriset på Blocket i april 2025 på 290 000 kronor. I fjol kostade de i snitt 320 000 kronor – ett tapp på 30 000 kronor på ett år.

Grå Tesla Model Y på landsväg
Foto: Tesla PR

Det som sticker ut är att motsvarande dieselbilar – samma årsmodell och miltal – i dag ligger på ett medianpris på 320 000 kronor. Alltså 30 000 kronor dyrare än elbilarna. För ett år sedan var rollerna omvända. Dieselbilarna har dessutom ökat i pris med i snitt 10 000 kronor det senaste året. Bensinbilarna har haft en mer stabil utveckling – deras priser ligger ungefär kvar på samma nivå som 2024.

En förklaring är att det under elbilshypen såldes väldigt få nya bensin- och dieselbilar. Det gör att utbudet av begagnade fossilbilar idag är begränsat. Samtidigt har vi sett en kraftig export av begagnade bilar från Sverige, vilket pressar upp priserna ytterligare. Och så har vi bränslekostnaden – dieselpriset har sjunkit med över elva kronor per liter på bara ett och ett halvt år. Från 26,31 kronor hösten 2023 till omkring 15 kronor i dag – det var det nog inte många som vågade tro då.

Stor utbud av begagnade elbilar

Tittar vi på tillgången så har utbudet av begagnade elbilar fullkomligt exploderat. År 2021 fanns det ungefär 20 000 elbilar ute på Blocket. I år pekar det mot 65 000 – alltså mer än tre gånger så många. Och ökningen lär fortsätta. Elbilar står nu för 35–40 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige. Mellan 2022 och 2024 registrerades över 300 000 nya elbilar och i år lär det bli ytterligare runt 95 000. Utbudet kommer alltså växa markant framöver.

Bakdelen av två bilar som laddas vid elstolpe

Är det läge att slå till?

Ja, sett till prisbilden är en bättre begagnad elbil i dag ofta billigare än en motsvarande dieselbil. Det är en rejäl förändring jämfört med bara några år sedan, då elbilarna var betydligt dyrare. I vår senaste kundundersökning från i vintras svarade många att de fortfarande uppfattar elbilar som för dyra – och det gäller kanske nya bilar. Men på begagnatmarknaden är det i många fall precis tvärtom.

Dessutom har infrastrukturen förbättrats avsevärt. Allt fler laddstationer finns nu på plats, och färre konsumenter upplever längre resor med elbilar som ett bekymmer. Kort sagt – en begagnad elbil är ett rimligt och smart alternativ våren och sommaren 2025.

Kan salt pressa priserna?

Och så har vi det där där med saltet som är på väg in i elbilsmaskineriet. Batteritekniken rusar framåt, och redan mot slutet av året väntas en av världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, börja leverera sodiumjonbatterier – ofta kallade saltbatterier – till flera stora elbiltillverkare i Asien redan i höst. Denna nya batterityp har flera fördelar jämfört med dagens litiumjonbatterier, framför allt när det gäller kostnad, tillgång på råmaterial och hållbarhet. Det här är ett tekniksprång som kan skaka om elbilsmarknaden rejält. Om tillverkningen slår igenom i större skala kommer det sannolikt pressa priserna på nya elbilar – och därmed också påverka hur eftertraktade dagens begagnade elbilar blir. Kort sagt: ett teknikskifte som på sikt kan sätta tydliga spår i andrahandsvärdet.

De främsta fördelarna med sodiumjonbatterier:

1. Billigare och mer lättillgängliga råmaterial

  • Natrium (salt) är mycket mer vanligt förekommande än litium. Det utvinns ur havsvatten eller vanliga salter, vilket gör det billigare och mer miljövänligt att producera.

  • Det krävs inte kobolt eller nickel, vilket är både dyra och etiskt problematiska metaller (t.ex. gruvdrift i Kongo).

2. Mer miljövänliga

  • Sodiumjonbatterier är mer hållbara och återvinningsbara än litiumbatterier.

  • Produktionen är mindre resursintensiv och har lägre koldioxidavtryck.

3. Tål kyla och snabb laddning

  • De klarar låga temperaturer bättre än litiumbatterier, vilket gör dem lämpliga för kalla klimat.

  • Batterierna ska kunna snabbladdas extremt snabbt (även om exakta siffror ännu inte är offentliggjorda).

4. Mindre brandrisk

  • Sodiumjonbatterier är mindre benägna att fatta eld än litiumbatterier, vilket förbättrar säkerheten.

5. Likvärdig prestanda – på väg mot bättre

  • Även om energidensiteten traditionellt har varit lägre än hos litiumjonbatterier, arbetar företag (som HiNa Battery) på att öka räckvidden upp mot 50 mil, vilket gör dem konkurrenskraftiga.

5 saker att kolla upp när du köper en begagnad elbil:

  1. Batterihälsan – Be om ett batteritest eller rapport från handlaren eller en verkstad. Batteriets kapacitet är avgörande för räckvidden – en bil med 75–90 procent kvar är normalt, men under 70 procent kan bli problematiskt.

  2. Laddhistorik och användning – Fråga hur bilen har laddats. Frekvent snabbladdning (DC) kan slita mer på batteriet än långsam hemmaladdning (AC).

  3. Garantier – Kolla om batteriet och drivlinan fortfarande omfattas av tillverkarens garanti, ofta 8 år eller 160 000 km.

  4. Servicehistorik och mjukvara – Kontrollera att bilen har servats regelbundet och har de senaste mjukvaruuppdateringarna installerade. Vissa bilar får förbättrad räckvidd eller funktionalitet via uppdateringar.

  5. Räckvidd i verkligheten – Undersök hur långt bilen går på en laddning i praktiken. Kolla tester eller fråga nuvarande ägare – särskilt viktigt för äldre elbilar som inte når upp till den angivna WLTP-räckvidden längre.

Populära begagade familjebilar med eldrift på Blocket:

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här