Även om elbilar har funnits sedan sent 1800-tal blev de inte kommersiellt gångbara förrän i mitten av 2010-talet. Idag står de för 17 procent av nybilsförsäljningen i Europa och drygt 30 procent i Sverige. Men den största osäkerheten för många konsumenter rör batterierna.
Likt en mobiltelefon
Batterier är onekligen en integral del av en elbilsupplevelse, i synnerhet då de dikterar bilens räckvidd, ännu en hjärtefråga för många elbilister. På elbilar som är några år gamla märker man hur räckvidden har försämrats, likt hur batteriet på ens mobiltelefon blir sämre med åren. Med det sagt är livslängden på ett elbilsbatteri inget man behöver oroa sig för i någon större utsträckning.
En lång livslängd
Studier visar att den genomsnittliga livslängden för ett batteri är över 20 år, vilket i många fall är längre än många bilars. Det går även att byta batterier på elbilar men det medför en hög kostnad, något som på sikt väntas bli bättre i takt med utvecklingen. Enligt vissa källor tappar en elbil ungefär 10 procent av sin kapacitet de första 15 000 milen. Den genomsnittliga degraderingen sägs vara 1,8 procent per år.
Garantier i drivor
För att parera oron beträffande just elbilsbatterier erbjuder biltillverkare generösa garantier. Standardgarantin är 8 år eller 16 000 mil, beroende på vilken som inträffar först. Vissa märken är mer generösa än så – kinesiska MG erbjuder livstids batterigaranti och Toyota erbjuder upp till 10 år och 100 000 mil.
Så kan du förlänga livslängden på ditt batteri
Ett elbilsbatteri kan slitas olika snabbt beroende på hur det används. En elbil som tillbringar hela sitt liv på den spanska solkusten kommer att ha ett lättare liv än en elbil norr om Haparanda. Ett tips är att försöka hålla laddningen inom spannet 20 till 80 procent om man inte kör långt – det är så batteriet mår som bäst.
Man ska helst inte ha batteriet på 100 procent eller under 20 procent för länge. Fortsättningsvis bör man undvika extrema temperaturer, hålla jämn hastighet och inte snabbladda för ofta. Med det sagt kan man med gott samvete leva sitt liv och köra sin elbil som man vill – hur elbilsbatterier kommer att se ut om 20 år får tiden utröna.