Under huven sitter en tvåliters turbofyra som nu levererar 325 hästkrafter och 420 newtonmeter. Det gör Edition 50 till den starkaste GTI som byggts i serie. I april körde Volkswagen testföraren Benjamin Leuchter ett varv runt Nürburgrings berömda Nordschleife på 7 minuter och 46 sekunder. Det är den snabbaste tiden en serietillverkad Golf har satt på banan.

Byggd för körglädje
Edition 50 är byggd för körglädje. Ett uppdaterat sportchassi, adaptiv styrning och uppdaterad differential ger bilen en betydligt skarpare känsla än tidigare versioner. För den som vill maxa upplevelsen finns ett tillvalspaket kallat GTI Performance. Det innehåller bland annat Akrapovič-avgassystem i titan och lätta smidda 19-tumsfälgar. Performance-paketet gör bilen 20 millimeter lägre än standardmodellen och förbättrar väggrepp, styrning och dämpning.
Även interiören har fått en uppgradering. De klassiskt rutiga sportstolar, röda säkerhetsbälten och en läderratt med GTI 50-emblem sätter tonen. I termer av växellåda finns det endast en dubbelkopplingslåda att tillgå, ingen manuell.

Sportigt värre
Utvändigt hittar vi bland annat svarta backspeglar, svarta utblås, en dekorlist längs sidorna och fem olika färgalternativ. Tornadoröd, en av våra favoriter, finns med som en hyllning till tidigare GTI-modeller.
Golf GTI Edition 50 är planerad att börja produceras i slutet av 2025 medan leveranserna beräknas dra igång under våren 2026. Säljstart och pris är ännu inte fastställda.
Det här är en jubileumsmodell som tar GTI-arvet på allvar och tyskarna har gjort ett gediget arbete. Mer kraft, mer körglädje och en tydlig signal om att GTI-emblemet fortfarande har en självklar plats i framtiden bilvärld.
