Att köpa en ny kontra begagnad bil innebär stora skillnader vad gäller rättigheterna för dig som konsument. Det är även stora skillnader beroende på om du köper en bil av en privatperson eller ett företag. Har man ångerrätt när man köper en begagnad bil? Det kan du läsa mer om här.
Garanti vid köp av begagnad bil av privatperson
När du köper en begagnad bil av en privatperson ska du vara medveten om att du inte omfattas av konsumentskyddande paragrafer i konsumentköplagen. I första hand gäller det som du och säljaren har kommit överens om kring köpet. Därefter är det reglerna i köplagen som styr. Det går att läsa om på Konsumentverkets hemsida.
Köplagen gäller när du köper något av en privatperson medan konsumentköplagen gäller när du köper en bil av ett företag. Du kan inte klaga på fel som du kände till innan du köpte bilen och heller inte klaga på fel som orsakats av dig som förare eller liknande. Köper du en begagnad bil av en privatperson har du ingen ångerrätt. För att kunna ångra köpet måste du och säljaren ha avtalat om ångerrätt, annars är du bunden till köpet. Med det sagt kan du fortfarande klaga på fel, även om bilen säljs i ”befintligt skick”. Köplagen säger att du har rätt att klaga på fel i upp till två år från den dag bilen hamnade i din ägo. Med det sagt måste detta göras inom skälig tid. Några exempel är om bilen inte överensstämmer med den beskrivning som säljaren har lämnat eller om bilen är i sämre skick än du rimligtvis kunnat räkna med baserat på dess pris. Om säljaren har dolt ett allvarligt fel har du också rätt att klaga.
Det man kan kräva om några fel uppstår, har dolts eller om bilen inte överensstämmer med beskrivningen är antingen att felen åtgärdas eller att man får ett prisavdrag. I värsta fall kan man kräva att köpet hävs. För att på bästa sätt dokumentera dina klagomål bör du mejla eller skicka brev till säljaren. Undvik att ringa då det är svårare att dokumentera. Om du och säljaren inte kommer överens är det i första hand tingsrätten som får pröva tvisten.

Garanti vid köp av begagnad bil av företag
Om du köper en bil av ett företag, som exempelvis en handlare eller återförsäljare, har du klart fler rättigheter än vid köp av en privatperson. Det är för att det är då konsumentköplagen gäller. Konsumentköplagen säger att du har rätt att klaga till en bilhandlare om du kan visa att det finns ett fel på bilen förutsatt att du klagar inom två månader från att felet upptäcktes och att det skedde inom tre år från köpet.
När du köper en bil av en handlare kan du i vissa fall lägga till en garanti mot en extra kostnad. En garanti innebär att handlaren ansvarar för bilens funktion eller en viss egenskap i bilen under en viss tid. Det är upp till företaget som lämnade garantin att bevisa att fel som uppkommer inte omfattas av garantin. Om de inte kan göra det är det de som ska hjälpa dig. Om du upptäcker ett fel på din begagnade bil ska du i första hand kräva att handlaren reparerar bilen alternativt ger dig en annan, likvärdig bil.
I andra hand ska du få ett prisavdrag ifall felet inte kan åtgärdas. Avdraget ska uppgå till det belopp som det hade kostat att åtgärda felet. I tredje hand kan du få rätt att häva köpet. Om du köper en bil på distans utan att träffa bilhandlaren eller om avtalet har ingåtts någon annanstans än hos handlaren har du oftast 14 dagars ångerrätt. På plats hos handlaren har du ingen ångerrätt, men en bil som du inte har hämtat ut kan du avbeställa, men då kan handlaren ha rätt till ersättning.
Garanti på begagnade bilar
Beroende på om du köper en begagnad bil av en privatperson eller ett företag skiljer sig dina rättigheter – antingen är det köplagen eller konsumentköplagen som gäller. Hos Konsumentverket kan du läsa dig till exakt vad som gäller för dig. Många kommuner erbjuder dessutom konsumentvägledning om du behöver extra hjälp.
Med det sagt gäller det att vara noggrann när du köper en begagnad bil samtidigt som du bör vara underrättad om vilka rättigheter som gäller.