Två män pratar vid bil om förmodad bilaffär
Köpa & sälja bil
29 maj 2025

Frågor att ställa när du köper bil

Att våga ställa många frågor när du köper bil är viktigt för en trygg affär. Oavsett om det är din första bil eller om du är en rutinerad bilköpare gör du klokt i att vara nyfiken på detaljerna.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Ingen fråga är för dum, säljaren förväntar sig att du undrar över bilens skick, historik och utrustning.

Här guidar vi dig genom vilka frågor du bör ha på din lista (både för bensin, diesel och elbil) så att du känner dig trygg med allt från bilens skick till juridiken kring köpet.

Frågor när du köper begagnad bil av privatperson

  1. Varför ska du sälja bilen? Frågan ger en idé om hur nöjd säljaren varit med bilen och kan avslöja om det finns något underliggande skäl till försäljningen, till exempel ändrade behov eller missnöje med bilen.

  2. Är det du som äger bilen? Om säljaren inte själv står som registrerad ägare, be att den faktiska ägaren är med vid affären eller att säljaren kan visa upp en fullmakt. Du kan också själv kontrollera ägarförhållandet via Transportstyrelsens fordonsregister, då vet du att du har att göra med rätt person.

  3. Finns senaste besiktningsprotokollet? I protokollet ser du om bilen fick några anmärkningar vid senaste besiktningen och om eventuella fel har åtgärdats. Detta hjälper dig upptäcka problem som du annars kan behöva fixa efter köpet.

  4. Finns serviceboken och när utfördes senaste service? Det är en stor fördel om serviceboken är ifylld enligt tillverkarens rekommenderade serviceintervaller, inte bara när tidigare ägare kände för det. En komplett servicehistorik säkerställer att bilen tagits om hand på rätt sätt. Dessutom underlättar det vid framtida garantiärenden eftersom biltillverkare är ovilliga att bekosta goodwillreparationer om servicen slarvats bort. Bilar utan korrekt ifylld servicebok bör därför undvikas om möjligt.

  5. Har bilen kamrem, och i så fall när måste den bytas? Om kamremsbytet är nära förestående, kontakta en verkstad för en offert så att du vet vilken utgift som väntar. Många moderna bilar har kamkedja istället för kamrem, men det skadar inte att fråga.

  6. Finns alla nycklar och fungerar de? Moderna fjärrnycklar är dyra att ersätta, så det är viktigt att både huvudnyckel och eventuell extranyckel finns och är fungerande.

  7. Hur är skicket på däcken? Kontrollera mönsterdjup och om både sommar- och vinterdäck ingår. Nya däck kan kosta en rejäl slant, så det är bra att veta om ett däckbyte väntar runt hörnet.

  8. När ska fordonsskatten betalas? Om du har tur är skatten nyligen betald av säljaren, vilket innebär att du slipper en utgift direkt efter köpet. Fråga också om alla fordonsrelaterade avgifter är betalda, du vill inte ärva obetalda trängselskatter eller p-böter eftersom sådana skulder följer med bilen vid ägarbyte.

  9. Är bilen fullt betald, eller finns det lån eller leasing kvar på den? Se till att bilen är skuldfri. Be säljaren visa kvitto eller intyg på att eventuella billån är lösta. Om bilen är köpt på avbetalning eller leasing måste skulden lösas innan den kan byta ägare, annars riskerar du trubbel längre fram.

  10. Var kan vi mötas för provkörning? Kom överens om en trygg mötesplats, gärna en offentlig plats dagtid. Om säljaren insisterar på att ni ska ses på en annan ort än den som angivits i annonsen bör varningsklockor ringa. Det kan vara ett tecken på oseriösa upplägg. Fråga även om bilen är trafikförsäkrad så att du inte kör oförsäkrat under provkörningen. Undvik generellt att göra upp affären utomlands, det är svårt att lösa tvister om något går fel långt hemifrån.

  11. Hur länge har du ägt bilen? Om säljaren själv bara ägt bilen en kort tid kan det vara ett varningstecken. Kanske upptäckte vederbörande problem med bilen och vill sälja den vidare snabbt, eller så sysslar personen med bilhandel utan att uppge det. En längre ägarperiod tyder ofta på att bilen fungerat väl.

  12. Har bilen varit med om någon olycka eller större reparation? En ärlig säljare bör berätta om bilen till exempel har varit krockad, omlackerad eller fått viktiga delar utbytta. Sådant påverkar bilens värde och skick. Var inte rädd att fråga rakt ut, bättre att få veta nu än att överraskas senare.

Frågor när du köper begagnad bil hos bilhandlare

  1. Finns det många tidigare ägare? Flera tidigare ägare i bilens historik kan göra köpet mer tveksamt. Ju färre ägare, desto lättare att spåra hur bilen skötts och använts.

  2. Hur många mil har bilen gått? Miltalet ger en bild av slitaget. Generellt anses upp till cirka 15 000 mil vara ganska lite för en begagnad bil. En bit över det kan fortfarande vara okej, men runt 25 000 mil börjar många bilars ålderskrämpor visa sig i form av olika fel och slitage. Det varierar emellertid från bil till bil.

  3. Har bilen repor, bucklor eller rost? Be bilhandlaren beskriva bilens skick utvändigt. Smårepor och någon enstaka parkeringsbuckla är normalt på en begagnad bil, men större rostangrepp eller skador är bra att veta om i förväg. Inspektera gärna bilen i dagsljus så att du själv kan se lack och kaross ordentligt.

  4. Hur ser servicehistoriken ut? Finns en fullständig servicebok ända från att bilen var ny fram till idag? En välfylld servicebok tyder på att tidigare ägare skött om bilen. Du kan också fråga om bilen är servad hos märkesverkstad eller ej, det kan påverka andrahandsvärdet och garantier.

  5. Finns det några skulder på bilen? Vissa skulder följer med bilen vid ägarbyte. Fråga därför om det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt eller andra avgifter som ligger och väntar. En seriös bilhandlare ska kunna visa att bilen är skuldfri, ibland framgår detta i varudeklarationen.

  6. Vad står i senaste besiktningsprotokollet? Be att få se protokollet från bilens senaste kontrollbesiktning. Om bilen fick några anmärkningar vid besiktningen, fråga om de har åtgärdats. En bra handlare åtgärdar kända fel innan försäljning, men det skadar inte att fråga.

  7. Är bilen omlackerad, och i så fall varför? Lackomläggning kan tyda på att bilen varit med om en skada eller rostlagning. Fråga vad anledningen är, det ger dig en uppfattning om bilens historik. Ett omlackat panel kanske är helt oskyldigt, men du vill utesluta större olyckor.

  8. Fungerar AC:n (luftkonditioneringen)? Prova gärna AC:n under provkörningen eller be om att få den testad. Det kan bli dyrt att reparera en trasig klimatanläggning, och du vill inte upptäcka en icke fungerande AC mitt i sommaren.

  9. Vilka garantier ingår i köpet? Hör efter om bilhandlaren lämnar någon garanti på bilen. Många seriösa handlare ger till exempel 6 månader begagnatgaranti eller liknande på viktiga komponenter. Dessutom har du som köpare automatiskt ett visst skydd genom Konsumentköplagen om fel skulle uppstå, men det är ändå värdefullt om handlaren själv erbjuder extra garanti eller bytesrätt.

  10. Finns det en varudeklaration att läsa? En seriös bilhandlare brukar ha en varudeklaration som dokumenterar bilens skick, mätarställning, servicehistorik och eventuella kända fel. Be att få se den. Där kan du svart på vitt se vad handlaren garanterar kring bilens status, en extra trygghet för dig som köpare.

Extra att fråga om när du köper en elbil

Elbilar må ha färre rörliga delar än bensin- och dieselbilar, men de kommer med sina egna viktiga frågor. Här är några punkter du som köpare av en begagnad elbil bör ta upp med säljaren:

  1. Hur mår bilens batteri? Batteriet är hjärtat i en elbil, så fråga om dess hälsostatus. Kan säljaren uppge hur stor kapacitet batteriet har kvar jämfört med när det var nytt? Vissa elbilar visar ett batterihälsotal (State of Health) i procent. Om möjligt, be att få se den uppgiften eller ett testrapport. Ett batteri som tappat mycket kapacitet kan innebära kortare räckvidd och dyra framtida byten.

  2. Vad är bilens faktiska räckvidd? Fråga säljaren hur långt vederbörande kommer på en full laddning i praktiken, både sommar och vinter. Den officiella räckvidden kan vara optimistisk – kallt väder, körstil och batteriets slitage gör att verklig räckvidd ofta blir lägre. Säljarens erfarenhet (t.ex. “cirka 30 mil sommartid, 20 mil på vintern”) ger dig en realistisk bild att utgå ifrån.

  3. Hur har bilen laddats i huvudsak? Har den mest laddats hemma över natten (normalladdning) eller snabbladdats frekvent ute på snabbladdningsstationer? Flitig snabbladdning med hög effekt kan slita mer på batteriet över tid. Säljarens laddningsvanor ger en fingervisning om hur batteriet har behandlats. Ett batteri som mest fått lugn hemmaladdning mår oftast bättre än ett som snabbladdats varje dag.

  4. Ingår laddkablar och eventuell laddbox? Se till att du får med nödvändig laddutrustning. Fråga vilka laddkablar som ingår – vanligtvis bör både en mode 3-kabel (Typ 2-kabel för publika laddstationer) och en laddkabel för vanligt vägguttag följa med. Har säljaren använt en hemmaladdare (laddbox), hör om den ingår i köpet. Att behöva köpa nya kablar eller laddbox kan bli dyrt, så det är bäst att ha klart för sig vad som medföljer.

  5. Har elbilen några garantier kvar? Kolla upp om det fortfarande gäller fabriksgaranti på batteriet eller bilen i övrigt. Många tillverkare ger t.ex. 8 års/16 000 mil batterigaranti (mot att kapaciteten inte ska understiga en viss nivå). Om bilen fortfarande omfattas av sådan garanti är det en stor trygghet för dig. Även eventuella nybilsgarantier eller rostskyddsgarantier som återstår kan vara bonusar – fråga vad som gäller.

  6. Har det uppstått några fel på batteri eller eldrivlina tidigare? Be säljaren berätta om bilen haft några problem som är typiska för elbilar. Har till exempel högvoltsbatteriet eller laddsystemet reparerats eller bytts ut på garanti någon gång? Även om elbilar generellt är driftsäkra kan det vara bra att känna till om större åtgärder gjorts, för att förstå bilens historik. En elbil som fått nya batterimoduler eller inverter utbytt kan fungera utmärkt – men det är ändå information du vill ha som köpare.

Andra tyckte detta var intressant

Blocket är en del av Vend
Blocket är en del av Vend. Vend är ansvarig för dina data på denna webbplats. Läs mer här