Än finns det liv i förbränningsmotorn. Visserligen är knappt 40 procent av de nya bilar som säljs i Sverige idag elbilar och 20 procent är laddhybrider. Elbilarna må ha gått om den klassiska bensinbilen. Men även om 60 procent av utbudet är laddbart utgör bilarna med förbränningsmotor fortfarande en viktig del av marknaden som elbilarna.

Det är något som ibland är lätt att glömma för en motorjournalist. Så många nya elbilar lanseras, och priskriget är så intensivt, att bilar med förbränningsmotor ofta förbises.
Med detta test av de uppfräschade versionerna av Hyundai Tucson och konkurrenten Nissan Qashqai lyfter jag fram bensinbilarna i rampljuset.




Det är upp till dig att avgöra. Om du känner att en bensinbil uppfyller dina behov bättre än en elbil och passar bättre i ditt liv, är du helt fri att köpa en bensinbil – åtminstone tills den obligatoriska omställningen i EU så småningom tar fart.
En bensinbil är betydligt mindre effektiv än en elbil när den ska omvandla sitt bränsle till framdrift. Men jämfört med vad bensinmotorer levererade när jag var barn, är effektiviteten idag imponerande. För att inte tala om utsläppen av skadliga ämnen. De existerar naturligtvis fortfarande, och de är mycket skadliga för miljön och människorna där de sker.
Vad kostar Tucson och Nissan Qashqai?
En av fördelarna med Hyundai och Nissans suvar är att de inte är särskilt dyra. Medan en ny VW Tiguan kostar från 475 900 kronor med bensinmotor, kan Hyundai Tucson fås från 399 900 kr, och Qashqai börjar på 294 800 kr (Nissan har kampanjpriser som gäller just nu).
Det är enligt mig mycket konkurrenskraftiga priser. Dock gäller dessa priser för modeller med manuell växellåda. Hos Hyundai kostar det 15 000 kronor extra att slippa spaka själv, Nissan vill ha 26 000 kronor för samma privilegium.







Testbilarna har högre utrustningsnivåer. Tucson Advanced kostar 434 900 kr och inkluderar bland annat eldriven baklucka, matrix-LED-strålkastare, trezons klimatkontroll och konstläderklädsel. Bensinmotorn är en 1,6-liters turboladdad historia med 160 hästkrafter och en dubbelkopplingsväxellåda.
Nissan Qashqai använder en steglös CVT-växellåda med konstgjorda växlingssteg för en bättre körupplevelse. Motorn på 1,3 liter är utvecklad tillsammans med Renault och Mercedes och levererar 158 hästkrafter. Testbilen är en Tekna, som är näst högsta nivån, och kostar 367 000 kronor (kampanjpris).
Har båda modellerna fått ett ansiktslyft?
Hyundai Tucson har förändrats minst exteriört av de två. Alla skarpa linjer och origami-inspirerade veck är kvar, men fronten har fått mest kärlek. Det är nu tydligare vad som är grill och vad som är lampor.
Invändigt är förändringarna mer omfattande. Förarplatsen har en helt ny design med bland annat en 12,3-tumsskärm för infotainmentsystemet (tidigare 10,25 tum) och fysiska vred för temperaturjustering.




Nissan Qashqai har genomgått större förändringar exteriört än interiört. Fronten är mer skulptural och mindre anonym. Inuti har Nissan fokuserat på material och infotainmentsystem. Materialen har förbättrats med konstläder och Alcantara, och infotainmentsystemet använder nu Googles teknik, vilket gör det betydligt bättre än tidigare.
Hur är interiören i de två?
Tucson är åtta centimeter längre än Qashqai, vilket ger ett större bagageutrymme. Dock har Qashqai ett smart bagagegolv som kan delas och ställas upp för att hålla föremål på plats.







Kupén i Tucson känns rymligare och har mer benutrymme i baksätet. Den tredje zonen i klimatkontrollen, som styrs från mittkonsolen, är ett extra plus med Advanced-utrustningen.
Hur är de att köra?
Båda bilarna är välbalanserade och lättkörda. De är också lättare än många elbilar, vilket gör dem smidigare i kurvor.
Tucson kan kännas lite stum på sina 18-tumshjul men är i övrigt bekväm. Motorns 160 hästkrafter räcker för vardagens behov, men växellådan kan vara långsam vid plötsliga accelerationer.

Qashqai har en mer raffinerad motor och den bästa CVT-växellådan i klassen, tack vare de konstgjorda växlingsstegen. För bästa komfort rekommenderas maximalt 19-tumshjul, även om 20-tummare finns som alternativ på högsta utrustningsnivån.
Vilken bil vinner testet?
Båda bilarna är utmärkta suvar, men Nissan Qashqai är snäppet bättre. Den är billigare, har mer utrustning för pengarna och en mer sofistikerad drivlina.
Tucson och Qashqai visar att man kan få mycket suv med bensinmotor för pengarna. Om bensin passar dina behov bättre än el, är båda modellerna ett utmärkt val
Hyundai Tucson 1,6 T-GDI DCT Advanced
Motor: R4, 1 598 cm³
Effekt: 160 hk/265 Nm
0–100 km/h: 9,4 sek
Toppfart: 192 km/h
Förbrukning: 6,3 l/100 km
CO₂-utsläpp: 143 g/km
Mått (L/B/H): 451/187/165 cm
Tjänstevikt: cirka 1 581 kg
Max släpvagnsvikt: 1 510 kg
Bagagevolym: 620–1 799 liter
Pris: 434 900 kr (Tucson från 399 900 kr)
Nissan Qashqai 1,3 DIG-T Xtronic Tekna
Motor: R4, 1 332 cm³
Effekt: 158 hk/240 Nm
0–100 km/h: 9,2 sek
Toppfart: 199 km/h
Förbrukning: 6,3 l/100 km
CO₂-utsläpp: 143 g/km
Mått (L/B/H): 443/185/163 cm
Tjänstevikt: cirka 1 500 kg
Max släpvagnsvikt: 1 800 kg
Bagagevolym: 504–1 447 liter
Pris: 367 000 kr (Qashqai från 294 800 kr, kampanjpris)