Vill man känna vinden i håret och verkligen njuta för fullt finns det ingen bättre biltyp än en cabriolet. Men vilka cabbar söker egentligen det svenska folket efter?

Ferrari är ett märke som rör upp känslor i bilkretsar. Märket har alltid erbjudit modeller utan tak, vilket italienarnas första modell någonsin skvallrar om – Ferrari 125 S. Om man förflyttar sig från 1947 till 2008 möts man i stället av Ferrari California, det italienska märkets instegsmodell. California-beteckningen är sannerligen anrik i Ferrari-kretsar och den Pininfarina-designade karossen har sakteligen börjat gå från att se utdaterad ut till i ropet.
Den 3,9 liter stora V8-motorn under huven kommer inte bara garantera att håret får sig en omgång utan även öronen. Det finns flertalet Ferrari California till salu hos oss just nu, där samtliga garanterar en fartfylld sommar.
4. Volvo C70

Att en Volvo C70 dyker upp på vår topp-5-lista är nog ingen överraskning. Modellen tillverkades i två generationer – kallade P80 och P1 för den invigde – där den första, designad av Ian Callum och Peter Horbury, börjar bli en eftertraktad modern klassiker.
Målsättningen med C70 var att erbjuda en cabriolet som kunde nyttjas av en familj på fyra som söker komfort, oändligt med takutrymme och en trevlig körupplevelse. Volvo C70 erbjöds även som coupé och i lanseringsfärgen saffron pearl metallic har den säkerligen etsat sig fast i minnesbanken hos många fantaster. Andra generationen C70 tillverkades av Pininfarina och Volvo och markerade första gången som Pininfarina byggt en bil utanför Italien. Designen har åldrats väl och C70 erbjöds med raka bensinfemmor på uppåt 250 hästkrafter. För dig som älskar svensk sommar är C70 ett trevligt val.
3. Mazda MX-5

Ingen cabriolet-lista är komplett utan en Mazda MX-5, även kallad Miata. Den tvåsitsiga sportbilen har definierat segmentet i åratal, vilket dess popularitet onekligen är ett kvitto på. Vissa tycker nästan att den är tråkigt kompetent och egentligen bara utmärker sig för att den mer eller mindre saknar konkurrenter.
Andra är helt förälskade i Miatas kördynamiska egenskaper, användarvänlighet och tvättäkta sportbilskänsla. Hur man än ställer sig till Mazda MX-5 har dess fyra generationer på marknaden cementerat en plats på alla listor av den här typen. Generationerna är lätta att komma ihåg (NA, NB, NC, ND) men det är den första som verkligen är populär i Miata-kretsar. Oavsett vilken man väljer möts man av en låg vikt, vinden i håret och en körupplevelse som kommer tvinga en att dra på smilbanden.
2. BMW Z4

BMW är inte främmande för cabrioleter och heller inte för tvåsitsiga sådana. Redan 1989 lanserade de den smått ikoniska tillika obskyra Z1 medan det var modeller som Z3 och Z4 som har stått för volymen. Z4 dök först upp 2003 och anammar samma recept som Mazda MX-5: en låg vikt, vinden i håret och en tvättäkta sportbilskänsla. Med det sagt ackompanjeras detta av en dos premiumkänsla och, viktigast av allt, raka sexcylindriga motorer som kan varvas till förbannelse.
Just Z4 har funnits i tre generationer och erbjöds både som coupé och cabriolet. Modellen återspeglar det tyska märkets motto väl – “när du älskar att köra”. Dessutom kan den fås med en hel svärm av olika motorer som alla passar olika typer av förare.

Den cabriolet som är mest sökt efter på Blocket är ingen mindre än Porsche Boxster, en modell som firar 30 år under 2026. När den kom ansågs den vara något kontroversiell och Porsche-purister tycker att den minsann inte var värdig emblemet från Stuttgart. På senare år har Porsche dock låtit den blomma ut för fullt och även om fanatiska 911-ägare fortsatt fnyser åt den är det en av bilvärldens mest körglada cabrioleter. Tidiga Boxster-bilar börjar dessutom klättrai värde samtidigt som dess design åldrats väl.
Idag heter modellen Porsche 718 och kan fås som cabriolet (Boxster) eller coupé (Cayman). Den är steget in i världen av Porsches sportbilar och är ett kvitto på att det sydtyska märket minsann är en av världens främsta sportbilstillverkare.