Begagnattest: Volkswagen Passat GTE

Begagnattest: Volkswagen Passat GTE

Svenska bilköpare verkar gilla laddhybriderna – inte minst eftersom de är förmånliga som tjänstebil. En tjänstebil rullar oftast i tre år och kommer därefter ut på begagnatmarknaden, så utbudet av "inkörda" Passat GTE är ganska stort.

Fotograf: James Holm

Något du som köpare bör undersöka noggrant innan ett eventuellt köp är elektroniken. Volkswagen Passat dras nämligen med en del elspöken. I vanlig ordning är det små-el som förvärmning av bilen, elsäten, infotainmentsystem och klimatanläggning som strular. Bland de positiva sakerna ägarna har att säga om bilarna hittar vi inte helt oväntat förbrukningen i topp. Den genomsnittliga förbrukningen för bilen överskrider dock med råge tillverkarnas deklarerade siffror, men så länge du laddar som tänkt när du kan blir förbrukningen låg.

Milkostnaden varierar kraftigt för Passat GTE beroende på i vilken utsträckning du klarar av att köra på el. Åker du långa sträckor blir kalkylen plötsligt inte alls lika rolig. Då är istället en vanlig dieselversion av Passat att föredra. Det är värt att notera att Volkswagen har batterigaranti i åtta år eller 16 000 mil, men det gäller bara batteripaketet och inte hela hybriddriften. I övrigt är det bara två års nybilsgaranti som gäller – snålt.

Fördelar

  • Kan gå riktigt snålt om du laddar som tänkt.
  • Stort bagageutrymme.
  • Billig att äga enligt ägarna.
  • Nackdelar

  • Räckvidden på el hade gärna fått vara längre.
  • Trist att köra och ganska ful, enligt ägarna.
  • En hel del elfel har drabbat vissa ägare.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Billig pendling på el.

    Miljö Minimalt med avgaser.

    Körglädje Stort bagage och stort baksäte.

    pattern A3 1.0

    Andrew Petrykowski, Begagnatredaktör

    Sugen på en Passat?