Begagnattest: Volkswagen Passat GTE
Svenska bilköpare verkar gilla laddhybriderna – inte minst eftersom de är förmånliga som tjänstebil. En tjänstebil rullar oftast i tre år och kommer därefter ut på begagnatmarknaden, så utbudet av "inkörda" Passat GTE är ganska stort.
Fotograf: James Holm
Något du som köpare bör undersöka noggrant innan ett eventuellt köp är elektroniken. Volkswagen Passat dras nämligen med en del elspöken. I vanlig ordning är det små-el som förvärmning av bilen, elsäten, infotainmentsystem och klimatanläggning som strular. Bland de positiva sakerna ägarna har att säga om bilarna hittar vi inte helt oväntat förbrukningen i topp. Den genomsnittliga förbrukningen för bilen överskrider dock med råge tillverkarnas deklarerade siffror, men så länge du laddar som tänkt när du kan blir förbrukningen låg.
Milkostnaden varierar kraftigt för Passat GTE beroende på i vilken utsträckning du klarar av att köra på el. Åker du långa sträckor blir kalkylen plötsligt inte alls lika rolig. Då är istället en vanlig dieselversion av Passat att föredra. Det är värt att notera att Volkswagen har batterigaranti i åtta år eller 16 000 mil, men det gäller bara batteripaketet och inte hela hybriddriften. I övrigt är det bara två års nybilsgaranti som gäller – snålt.
Fördelar
Nackdelar
Gren för gren
Ägarnas köpskäl
Ekonomi Billig pendling på el.
Miljö Minimalt med avgaser.
Körglädje Stort bagage och stort baksäte.