Begagnattest: Nissan Leaf (första generationen)

Begagnattest: Nissan Leaf (första generationen)

Elbilar blir allt vanligare på våra vägar och utbudet av begagnade elbilar ökar stadigt. En vanlig modell på begagnatmarknaden idag är Nissan Leaf som lanserades 2010 och som sedan dess blivit riktigt populär.

Fotograf: Seth Janson

Många kanske tror att miljön är främsta köpskälet för ägarna, men i själva verket är det driftkostnaderna. Hur man än räknar kostar Nissan Leaf under tre kronor milen att tanka, och över huvud taget blir Leaf billig att äga.

Det finns dock ett litet frågetecken kring andrahandsvärdet. Det har visat sig ganska bra, men när nya Leaf lanseras med större batterier sjunker samtidigt andrahandsvärdet på äldre modeller med mindre batterier.

Som spekulant på en begagnad elbil är det viktigt att veta batteristatusen på bilen du köper. I Nissan Leaf är det rätt enkelt: till höger om batteriets laddstatus finns en smal skala om tolv staplar som indikerar batteriets hälsa, kontrollera statusen och räckvidd vid full laddning.

Ett trumfkort för Leaf är problemfriheten. auto motor & sports undersökning visar att bilen är mer problemfri än snittbilen.

Fördelar

  • Billig att äga med låga ägandekostnader.
  • Ägarna upplever Leaf som tyst och bekväm.
  • Låg elförbrukning ger okej räckvidd.
  • Nackdelar

  • Utrymmena fram lämnar en del att önska.
  • Knepig design – faller inte alla i smaken.
  • Dålig kvalitetskänsla.

  • Gren för gren


    Ägarnas köpskäl

    Ekonomi Det är billigt att köra elbil, speciellt om bilen är lika problemfri som Nissan Leaf.

    Miljö Inte helt oväntat väljer ägarna Leaf just för att den är eldriven.

    Körglädje Ägarna upplever att Nissan Leaf är en bil som är kul att köra.

    pattern A3 1.0

    Andrew Petrykowski, Begagnatredaktör

    Är du redo?

    Hitta alla Nissan Leaf på Blocket