Nakna sanningen: Här är Volkswagen ID.3

Volkswagen visar nu upp den nakna sanningen om elbilen ID.3. Bilen sägs vara lika banbrytande som Bubblan och Golf och Volkswagen satsar 300 miljarder kronor. Men ingen vet om bilköparna är redo att köpa alla elbilar som nu kommer. − Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Lika billig som en Golf Diesel och lika rymlig på insidan som en Passat. Så beskrivs ID.3, den folkliga elbilen som ska kosta drygt 300 000 kronor i Tyskland. I kväll visade Volkswagen upp bilen utan maskering inför Frankfurt-mässan.

Bilen beskrivs som den första elbilen som på riktigt är för massorna. Tesla sa samma sak om Model 3 för drygt år sedan, men verkligheten blev att bilen kostade över en halv miljon kronor. Volkswagen har dock lovat att priset ska vara under 30 000 euro i Tyskland för de billigaste versionerna.

Volkswagen är den första elbilen i en våg av massproducerade bilar från världens biltillverkare som nu investerar 100-tals miljarder kronor i teknologin. Men ingen vet om konsumenterna är redo för bilarna. Hittills är elbilar en liten produkt med mindre än två procent av Europamarknaden för bilar. Undantaget är Norge där varannan såld bil går på el, tack vare massiva skatteförmåner på över 120 000 kr i snitt för den som köper en elbil.

Volkswagen ska till att börja med tillverka 100 000 ID.3 per år , och har redan 30 000 förhandsbokningar av bilen. ID.3 får en räckvidd på upp till 55 mil för toppmodellen, rymlig interiör och snabb acceleration, 0-100 under åtta sekunder. ID.3 visas nu upp före Frankfurts bilsalong. Samtidigt med bilens premiär får Volkswagen en ny logotyp.

Enligt Volkswagen är bilen lika viktig för företaget som Bubblan och Golfen varit. För att sätta det i ett sammanhang så har Golf sålt i mer än 35 miljoner exemplar sedan 1974. Fram till 2023 kommer Volkswagen att ha investerat 300 miljarder kronor i elektrifiering av sina bilar. En enorm chansning när bara 1,8 procent av de sålda bilarna i Europa är elektriska hittills i år. Vissa analytiker varnar för att bilbranschen gräver sin egen grav genom att satsa på elbilar som ingen efterfrågar – ännu.

Men biltillverkarna har knappast något val. Hårdare utsläppsregler från EU från och med 2021 tvingar dem att göra bilar som totalt sett släpper ut mindre än 95 gram koldioxid per km, och elbilarna sänker snittutsläppen. Även i Kina blir kraven på biltillverkarna allt hårdare. Börsen i Frankfurt verkar dock se positivt på bilen. Volkswagens aktie steg 2,5% på lanseringsdagen.

Vad har då ID.3 att erbjuda som andra elbilar saknar? Ja, prislappen är relativt attraktiv för en elbil som i sitt enklaste utförande kommer 33 mil på en laddning. Under 350 000 kr för de enklare versionerna. Totalekonomin bör vara bättre än hos en Volkswagen Golf. På bakaxeln finns en elmotor med en effekt på 204 hk, vilket ska ge bilen bra acceleration.. Batteriet kommer i tre storlekar: 45 kWh, 58 kWh och 77 kWh.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.
− Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

 

Fakta om ID.3

ID.3 är ungefär lika lång som en Volkswagen Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori. I siffror betyder detta att fyradörrars ID.3 är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter 2 765 mm. Enligt DIN-standarden har den en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning.

Tvärsnittsytan bak är bara 2,36 m3, vilket bidrar till bilens låga luftmotståndskoefficient på 0,267. ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter.

Ingen kardantunnel, kortare överhäng: ”Open Space”-interiören i ID.3 ska enligt Volkswagen upplevas som lika stor som i en bil i mellanklassen. ID.3 1ST har en bagageutrymmesvolym på 385 liter.

Tillvalet AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet) kan visa all viktig information direkt på vindrutan. Information ser dock ut som den vore placerad på 3-10 meters avstånd framför bilen vilket gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen.

Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Med röststyrningen kan man styra olika funktioner med naturligt tal. Föraren och framsätespassageraren behöver bara säga ”Hello ID.” för att snabbt väcka röststyrningen till liv.

Förarassistansfunktionerna använder bland annat en multifunktionskamera (på vindrutan) som också kan läsa av vägmärken. Till ID.3:s säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner hör bland annat närområdesbevakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake System och fotgängarigenkänningen Pedestrian Monitoring, multikollisionsbroms, filhållningsassistenten Lane Assist, filbytesassistenten Side Assist, Park Assist med backkamera, liksom det nyckellösa låssystemet Kessy Advanced med belysta dörrhandtag.

Tack vare standardmonterade Park Distance Control med bromsfunktion kan man undvika de flesta parkeringsmissöden. Assistanssystemet kan förhindra kollisioner, och om inte detta skulle vara möjligt, åtminstone minska kraften i en sådan genom att nödbromsa bilen i ett så sent skede som möjligt.

ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner och drivs av en elmotor på bakaxeln. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km.

Vid marknadslanseringen sommaren 2020 kommer det att finnas tre olika batteristorlekar till ID.3. Specialversionen ID.3 1st är baserad på det mellanstora batteriet. Senare kommer detta att kompletteras med en grundvariant. Batteriet har en energikapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km (WLTP). Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström. Grundversionen av ID.3 har en topphastighet på 160 km/h.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km (WLTP). Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Efter ID.3 kommer fler versioner, både större och mindre modeller

Introduktionseditionen kommer att kosta under 40 000 euro för en räckvidd på 42 mil, sedan kommer både billigare och dyrare modeller. Den allra billigaste ska kosta under 30 000 euro.

Kommer att levereras helt utan koldioxid-avtryck, lovar Volkswagen. Tillverkas med endast grön energi.

Ett års fri laddning på publika laddstationer för introduktionsversionen.

Tre batteristorlekar: 45 kWh, 58 kWh, 77 kWh.

De viktigaste marknader är Norge, Tyskland, Nederländerna, Frankrike, Storbritannien och Österrike.

I genomsnitt ska 100 000 bilar levereras per år till kunder.

Sök bland bilartiklar