Jeep smäller till med sju koncept

För att visa vad man kan göra av en Jeep ger företaget sju exempel. Basen är i de flesta fall deras eget tillbehörsprogram.

Konceptbilar brukar vara tillverkarnas sätt att se in i framtiden, deras kristallkulor som ska berätta för omvärlden vad som väntar härnäst. Så på senare tid har merparten av bilsalongerna fyllts av självkörande drömmar som drivs på el och ekande tomma löften.

Men inte Jeep. För i stället för att förlora sig i ett dis av drömmar tar Jeep helt sonika sina konceptbilar direkt från löpande bandet och bygger sedan om de på samma sätt som entusiasterna gör. I samband med Easter Jeep Safari, ett terrängkörningsevenemang i amerikanska Utahs öknar, visar man nu upp sju lekfulla koncept som visar vad man kan göra med en Jeep.


Sök efter Jeep till salu här


Att man gör så är inte bara för att visa upp sig, utan också för att marknadsföra sitt sortiment av prylar man kan köpa, genom eftermarknadsprogrammen Mopar och Jeep Performance Pars, till sin Jeep. Här är resultaten:

1. Jeep 4SPEED
Knappt har den senaste generationen av Jeep Wrangler haft sin premier, ändå finns det tillräckligt med prylar till den för att 4SPEED-konceptet ska kunna bli verklighet. 4Speed ska vara ett lättviktsbygge och därför har den kastat bort dörrarna och ersatt skärmarna av dylika i kolfiber. Dessutom är den kortad, men inte mellan axlarna.

FCA

Bara framför och bakom dem.

2. Jeep Sandstorm
Med Bajaracerbilar som inspiration har Jeep Sandstorm inte bara fått en 6,4-liters V8, utan också Dynatrac 60-axlar med terrängvänlig utväxling, fyrlänksupphängda med stötdämpare menade för allvarligt off road-bruk. Däcken, som mäter 39,5 tum, sitter fastklämda i fälgarna med så kallade bead locks. Basen är, precis som hos 4SPEED, nya Wrangler.

FCA

Bajaracerbilar? Du menar väl ökenrallybilar?

3. Nacho Jeep
Chipsbilen har plockat friskt ur Moparkatalogen för att skapa ett lämpligt verktyg för stigfinnare på Wranglerbas. Här finns rails som skyddar karossen och dörrar av rör – vad nu det ska vara bra för. Fjädringen är lyft två tum och däcken mäter 37 tum i diameter. Winsch kan vara bra att ha när man kör fast i leran.

FCA

Bara smält ost som saknas.

4. Jeep Jeepster
Bilen som låter som en brittisk betjänt prioriterar form före funktion. Tvåtonslack, custom-hardtop och skinnklädsel är ingenting som hjälper till i terrängen. Men det gör nog tvåtumshöjningen och 37-tumsdäcken på bead lock-fälgar. Utgångsmaterial? Wrangler.

FCA

Har ni inga andra bilar än Wrangler?

5. Jeep J-Wagon
J-Wagon är mer försiktigt tillfixad än de övriga och ska enligt Jeep passa lika bra i staden som i skogen. Så den ser ut ungefär som man är van vid att en Jeep gör i bilhallen. Men den har i alla fall en snorkel.

FCA

Men nu får ni ju faktiskt ge er.

6. Jeep B-Ute
Äntligen någonting som inte är en Wrangler. B-Ute baseras på lilla Jeep Renegade som delar mekanik med Fiat 500X och har här fått en skönhetsbehandling med skärmbreddare och 17-tumsfälgar. Motorhuven är också ny och invändigt lär den ha fått tvåtonsklädsel.

FCA

Sådärja.

7. Jeep Wagoneer Roadtrip
Förlåt, men gick inte Jeep Wagoneer i graven redan 1991? Jo, och den var uråldrig redan då. Men den är också alla suvars moder och vid sidan av gamla Jeep CJ den kanske mest kända Jeepmodellen från märkets historia. Här har den fått subtila förändringar, som de 17 tum stora plåtfälgarna och oxblodsläder i sofforna. Under skalet har ramen förstärkts och axlarna ersatts av biffiga Dana 44:or. Drivlinan är inte från 1965: en V8 med fyrstegs automatlåda. Jo, och så har den fått en egen verktygslåda, gjord från originalmotorns ventilkåpa. Hur tufft är inte det?

FCA

Väldigt tufft.
Sök bland bilartiklar