Honda CR-V kommer till Europa

Äntligen kommer nya Honda CR-V till Europa. Här får den fler sittplatser och möjlighet att beställa med hybriddrift.

Egentligen presenterades den senaste generationen av suven Honda CR-V redan i oktober 2016 och då kunde vi rapportera att antalet akronymer som CR-V levereras med var 18 till antalet.

Men då handla det om en amerikansk lansering och det är inte förrän nu som senaste CR-V hittar till Europa. Motorn är samma 1,5-litersturbo (på 190 hästkrafter i USA-versionen, några europeiska siffror får vi inte ännu) med CVT-låda som tillval som också fanns med vid den amerikanska introduktionen, men vi får också ett hybridalternativ där en tvåliters bensinmotor utan turbo kompletteras med ett par elmotorer.

Till nyheterna hör också att nya CR-V kommer att erbjudas i sjusitsigt utförande. Honda säger själva att den tredje sätesraden erbjuder ”exceptionellt benrum och hälsteghöjd samt en 101-graders sitsvinkel för att säkerställa passagerarkomfort på långa resor”. Så bra.

Om jag bara förstod vad det betydde.

Bortsett från det känner vi redan till det mesta om CR-V. Som alltid handlar det om en praktisk vardagsbil som löser de flesta transportproblem man kan drabbas av. Den är lite större än förr och har fått trevligare interiör, och eftersom det handlar om en suv finns här gott om terrängplast längs trösklar och hjulhus. Skulle man dessutom på allvar använda den som en suv – utanför asfalten, alltså – går den också att beställa som fyrhjulsdriven.

De första bilarna väntas nå svensk mark någon gång i höst och då, men inte med hybriddrift. Vill man ha det får man vackert vänta till nästa år, då försäljningen kommer i gång. Några priser har Honda inte tillkännagivit ännu.

Sök bland bilartiklar