Holden HSV GTS-R W1 har 644 hästkrafter

Holden är Australiens svar på Opel. Men till skillnad från tyskarna håller de inte igen på effekten. HSV GTS-R W1 har en kompressormatad V8.

Sadelmakaren James Alexander Holden emigrerade från England 1852 och bosatte sig Adelaide i Australien. Men det skulle dröja ända tills efter första världskriget innan sonsonen Edward Holden började tillverka bilar. Eller rättare sagt, man tillverkade karosser till chassin från först Ford och senare GM – som också köpte hela verksamheten 1931.

Den första egna bilen, under namnet Holden, lanserades 1948. Med en rak gjutjärnssexa på 60 hästkrafter och treväxlad låda var den ingen raket, men Holden marknadsfördes med argumentet att den var dammtätad. Inte oviktigt i ett land av öken.

Allt sedan dess har produkterna bestått av saliga blandningar från världens alla hörn. Holden Commodore, till exempel, introducerades 1978 och var en Opel Rekord med Holdens egna sex- och åttacylindriga motorer.

Den kom också senare i stentuffa prestandaversioner.

Holden

Den kom också senare i stentuffa prestandaversioner.

Dagens Holden Commodore bygger på den egenutvecklade Zeta-plattformen, samma som används till Chevrolet Camaro och Buick Park Avenue. Därmed är den också den första Commodoregeneration som inte är en omklädd Opel.

Holden har också en prestandaarm, HSV, som sedan 1987 har vässat märkets modeller på ungefär samma sätt som BMW M och Mercedes-AMG. Men den här gången har de tagit i lite mer än vanligt och hämtat en av koncernens allra argaste motorer. Den kompressormatade LS9 är en V8 som till vardags sätter sprätt på toppmodellen av Chevrolet Corvette: ZR-1. Nu har den tagit semester och rest till Australien, där den hittat ner i HSV GTS-R W1.

Här är fortkörning i fokus. Inte nog med att motorn har hundratals hästkrafter och bankörningsvänlig torrsumpssmörjning. Bilen har också stötdämpare med racingspecifikationer, bromsskivor stora som familjepizzor och däck med klistergummi. Pirelli P Zero Trofeo R brukar man annars bara hitta på bilar som uteslutande går på bana. Dessutom har HSV GTS-R W1 någonting så ovanligt som en manuell växellåda.

Prislappen på 170.000 australiska dollar motsvarar en bit över 1,1 miljoner kronor, men trots det lär Holden sälja slut på serien om 300 bilar ganska kvickt.

Tyvärr lär vi inte få se någonting liknande igen. Nästa generation av Holden Commodore väntar i kulisserna och den kommer inte att vara någonting annat än en tysktillverkad och importerad Opel Insignia. Och den finns ju inte med kompressormatad V8.

Sök bland bilartiklar