Här är världens finaste Saab

LG Svensson i skånska Gärsnäs äger världens finaste Saab. – Japp, den har fått utmärkelsen två gånger dessutom, säger han stolt.

Det är svårt att tro att den här 55 år gamla Saab 96 Sport har använts som bruksbil när man ser den perfekt glänsande karossen och den fläckfria inredningen. Till och med tidningarna från 1964 som ligger under golvmattorna är i utmärkt skick.
Men ägaren sedan 20 år, LG Svensson från Gärsnäs i Skåne, har vårdat bilen väldigt ömt och försiktigt. Då och då har han tagit den på bilträffar och utställningar. Mätaren visar att bilen gått totalt 6 000 mil, det innebär ett snitt på 109 mil per år sedan 1964. Så visst, att kalla den bruksbil är kanske att ta i.
– Jag har kört 1000 mil själv, men jag vill inte slita på den. Det var ju mycket grusvägar förr i tiden, men trots det är bilen i perfekt skick.
Och att bilen är världens finaste Saab, det har LG Svensson diplom på.
– Ja, två gånger har bilen fått utmärkelsen på Saab-festival i Trollhättan och den har varit med på tv, i Teknikens Värld.
– Gamle rallyföraren Per Eklund har suttit i bilen och han bara grinade av lycka när såg skicket.

Hur kom det sig att du blev Saabfantast?
– Jag har jobbat som mekaniker med Saab ända sen jag slutade skolan. Jag har till och med tävlat i rally och allt möjligt med en Saab V4.

Men trots att Saab varit en så stor del av LG Svenssons liv väljer han nu att sälja sin ögonsten.
–Jag kör den ju inte längre, så det är bättre att någon annan som uppskattar bilens värde vill ta över ansvaret för den.

Är du spekulant? Klicka här och se Blocket-annonsen.

Snabbfakta Saab 96 Sport

Specialmodellen av Saab 96 och ersättare till GT750.
Föregångaren GT750 var vikt för USA-marknaden, men med 96 Sport kom en prestandamodell även för svenska marknaden.
Presenterades på Stockholms bilsalong 1962 och hade samma grundkaross som vanliga 96, men var betydligt tuffare: dubbla kromlister längs nederdelen av karossen, extraljus och andra navkapslar.
Sporten fick större 841 kubikcentimeters motor och treförgasararrangemang – det gav tvåtaktaren 52 hästkrafter.
Jämfört med standardmodellen hade Sporten också separat oljesmörjning, som  gjorde att man inte behöva tanka oljeblandat längre.
Saab Sport hade fyrväxlad låda och skivbromsar fram, dessutom var fälgarna fyrbultade istället för fem som standardmodellen.
Saab Sport sålde bra i USA och från 1964 fick den namnet Monte Carlo 850 för att dra nytta av Erik ”Carlsson på takets”  framgångar i Monte Carlorallyt.
1966 försvann namnet Saab Sport.

Sök bland bilartiklar