Här är alla nyheter på Frankfurt-mässan

Många ansiktslyftningar – men en del stora nyheter. Om drygt två veckor öppnar en av världens största utställningar för bilar, International Motor Show i Frankfurt. Här får du den totala sammanställningen över vad som kommer att visas upp.

Den 69:e upplagan av IAA, International Motor Show i Frankfurt, kommer som vanligt ha en miljon besökare när portarna slås upp om drygt två veckor (12 september).
Biltillverkare från hela världen reser till mässan för att uppleva det senaste inom teknik och design för fordon.
Volvo och Toyota har för ovanlighetens skull valt att inte närvara. Men det gör däremot en rad andra biltillverkare, som Audi, BMW och Mercedes-Benz.
Besökarna kommer att få uppleva europapremiär för Mercedes-Benz GLB-klass. Men även Porsche Taycan och Volkswagens ID3 lär få många att flockas i montrarna. Den helt eldrivna modellen ID 3. är Volkswagens största lansering på mycket länge.

Här är listan över nyheter, från Audi till Volkswagen:

Audi:

Audi Concept: bilen som visar hur Audi tänker sig utseende och funktion om tio år.

Audi e-tron 50 quattro: en bil med lite mindre batterieffekt (71 kWh) jämfört med 55:ans 95 kWh-paket. WLTP-räckvidden är 300 km.

Audi Q3 Sportback: kallas kompakt-suv trots att den är 4,5 meter lång.

Audi Q7 facelift och SQ7 TDI facelift: visas upp för första gången på en motorshow – börjar säljas om knappt en månad.

Audi A1 citycarver: en crossoverav A1-modellen för stadskörning .

Audi RS 6 Avant: kraftpaketet som Bytbil skrev om för bara någon dag sedan.
Fjärde generationen Audi RS6 Avant blir aningen svagare än företrädaren och V8:an med dubbelturbo bjuder på 600 hk. Dessutom är den en mildhybrid, men det är knappast en miljöbil det handlar om. Bilen gör 0-100 på 3,6 sekunder med hela familjen på plats i baksätet. Dessutom tar det bara 12 sekunder hela vägen upp till 200 km/h.

Audi S8: Fjärde generationen av lyxsportkryssaren Audi visas upp. Ett nytt kraftpaket där nya S8 har en V8 med ett maximalt effektuttag på 571 hästkrafter och ett vridmoment på som mest 800 newtonmeter.

Audi SQ8 TDI: Precis som hos SQ7 handlar det om en diesel-V8 som med elektrisk hjälp når upp till 435 hästkrafter och 900 newtonmeter. Gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder och toppar 250 km/h (egentligen mer, men toppfarten är elektroniskt begränsad).

BMW:

BMW 1-serie: Modellen genomgår den största förändringen sedan starten 2004. Tekniskt sett skiftar bilen från bak- till framhjulsdrift och bygger på samma plattform som Mini och BMW-modellerna X1, X2 och 2-serie Active Tourer/Gran Tourer.

BMW 3-serie Touring: längre och mer utrymme än i föregångaren. Kommer också att finnas som plugin-hybrid nästa år.

BMW 8-serie Gran Coupé: visades upp första gången i München i juni – och försäljningen startar i september.

BMW M8 cabriolet och M8 Gran Coupé: Kommande 8-serie ska ta över rollen som flaggskeppsmodell i BMW-paletten. Nu visar man upp modellerna i Frankfurt – prestandaversionerna av fyrdörrarsvarianten som står klar 2019 för att utmana Mercedes-AMG GT och Porsche Panamera.

BMW Vision M Next: konceptbilen med både bensin- och elmotor. Bytbil skrev om bilen för någon månad sen.

BMW X6: Ersätter den förra generationen som höll i fem år men som aldrig fick ett facelift. Den här modellen blir större – nära fem meter lång och drygt två meter bred.

Cupra:

Cupra concept: Än så länge finns inga bilder publicerade på elbilen. Men den kommer visas upp 2 september, alltså någon vecka före Frankfurtsalongen.

Ford:

Ford Puma: en crossover som bygger på Fiesta-modellen och som kommer börja byggas i Rumänien i slutet av det här året.

Honda:

Honda e: En prototyp visades upp i Geneve på Hondas första elbil i Europa. Nu får vi se en modell som börjar tillverkas och kommer till Sverige nästa år.

Hyundai:

Hyundai 45 concept: Inga detaljer släppta än, mer än att det är en elbil.

Hyundai i10: Ska börja tillverkas i Turkiet och Indien under årets sista kvartal.

Lamborghini:

Lamborghini LB48H Terzo Millennio: Märkets första hybrid-superbil som tillverkas i 63 exemplar – där 6,5-liters V12-motorn får hjälp av en elmotor.
Kommer att likna Terzo Millennio som visades upp för två år sen.

Mercedes-Benz:

Mercedes-Benz GLB: Kompakt-suv som ändå kan ge plats för sju personer.
Ska även byggas i Kina.

Mercedes-Benz A 250 e & A 250 e kombi: Plugin-hybrider med motor som genererar 218 hästkrafter och 450 Nm.

Mercedes-Benz B 250 e: samma hybrid-drivlina som A 250 e, med en elräckvidd på 70-77km (NEDC).

Mercedes-Benz EQ ”show-bil”: Inga detaljer släppta.

Mercedes-Benz ESF concept: Sägs vara fullproppad med innovationer, bland annat de uppvärmda säkerhetsbältena som det redan skrivits om.

Mercedes-Benz EQV: Vi fick se prototypen i Geneve i mars, men nu visas en produktionsfärdig bil upp – med 90 kWh batteri och en räckvidd på 400 km.

Mini:

Mini Electric (officiellt Cooper SE): Elbilen sägs vara 145 kilo tyngre än föregångaren med bensinmotor. Räckvidden runt 235-270 km.

Opel:

Opel Astra facelift: Nu kommer en sexväxlad version med två olika bensinmotorer: 1,2-liter och 1,4-liter samt en 1.5-liters dieselmotor.

Opel Corsa: den nya modellen ska tillverkas i Spanien.

Opel Corsa-e: elversionen som börjar tillverkas i december.

Opel Grandland X Hybrid4: en fyrhjulsdriven plugin-hybrid börjar byggas snart.

Peugeot:

Peugeot 2008: blivit 14 cm längre. Nu med motoralternativ som 1,2-liters trecylindrig bensinare och 1,5-liters diesel.

Peugeot e-2008: En elbil med räckvidd på 310 km (WLTP).

Porsche:

Porsche 911 Carrera Coupé och 911 Carrera Cabriolet: har en 3,0-liters boxersexa som ger 385 hk och 450 Nm (1.950–5.000 rpm) i toppeffekt. Det är 15 hk mer än föregångaren.

Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: 500kW och 900Nm från en 4.0-liters V8.

Porsche Taycan: Den första eldrivna sportbilen från Porsche. Kommer garanterat att samla många nyfikna besökare i Frankfurt. Mot slutet av året börjar bilen att säljas.

Renault:

Renault Captur: Den andra generationen använder samma arkitektur som nya Clio och modellerna påminner ganska mycket om varann.

Renault Captur E-Tech Plug-in: Drivs av en 1,6-liters fyrcylindrig bensinmotor samt två elmotorer. Elräckvidden är cirka 45 km.

SEAT:

SEAT Mii electric: SEAT:s första helelektriska bil visas upp lagom till produktionen av de andra Mii-modellerna upphört.

Skoda:

Škoda e-Citigo: Tillverkarens första elbil är mer eller mindre samma modell som Volkswagen e-up! och SEAT Mii electric.

Volkswagen:

Volkswagen ID.3: Stor debut i Frankfurt. Volkswagens största lansering på mycket länge blir helt eldrivna modellen ID 3.
1st Edition har en räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln.

Volkswagen T-Roc Cabriolet: En tvådörrarsbil i en fyrdörrarskropp, som Bytbil skrev om för några dagar sen.

Volkswagen up! och e-up! facelift: Samma fossilmotor som tidigare, men elvarianten får ett bättre batteripaket.

Sök bland bilartiklar