Maxa annonsen
Fordonshandlare annons

Maxa annonsen och lyckas med försäljningen

En bild säger mer än tusen ord – har du hört den förut? Visst är bilder viktiga i en annons men det finns mycket annat att tänka på för väcka intresse. Ta del av experttipsen från Blockets analytiker så att era annonser presterar maximalt.

1. Välj rätt bilder

Bra och tydliga bilder är ett måste, särskilt nu när försäljning online blir allt vanligare. Fotografera fordonet i olika vinklar och i bra ljus – belysningen är viktigare än bakgrunden. Blockets data visar att sju till tolv bilder är optimalt. Börja med bilder som visar hela fordonet och låt detaljbilder på utrustningen komma efter i flödet. Var ärlig med vilket skick fordonet är i och visa eventuella repor eller skador.

2. Lägg ut bilderna direkt

Vänta inte med bilderna utan publicera annonsen först när bilder finns. Om ni inte kan vänta så förnya annonsen när bilderna läggs in.

3. Vässa annonstexten

En bra text och en intresseväckande rubrik ökar chansen till leads. Om det är ett begagnat fordon är det bra att berätta om historiken, till exempel senaste besiktning. Intressenten kan vara alltifrån väldigt insatt till helt okunnig. Använd inte förkortningar och ta er tid att förklara komplexa produkter och fordon som elbilar. Lägg gärna till några rader om vad just ni på er firma erbjuder kunden. Glöm inte att sökoptimera annonsen och lägg in relevanta sökord. För bil kan det till exempel vara dragkrok, för båt kan det vara stålbåt, och för motorcykel till exempel chopper.

4. Pris och kringtjänster

Kolla av priset mot marknaden men kom ihåg att billigast inte nödvändigtvis är bäst. Åtta av tio på Blocket sorterar på senast inlagda annonser. Många bilköpare föredrar att köpa av en bilhandlare för trygghet och smidighet. Lägg till information om eventuell garanti, om ni erbjuder hemleverans och om det är leveranstid på fordonet.

5. Dubbelkolla innan publicering

I Blockets administrationsverktyg kan ni se hur annonsen ser ut för intressenten. Ta er tid att kolla igenom allt. Utgå från köparens perspektiv – finns all information och är annonsen tilltalande?

6. Var extra tillgänglig

Ha tydliga öppettider och kontaktuppgifter, oavsett om de är ordinarie eller avvikande och var extra noga med telefon och mejl.
Schibsted logo
Blocket är en del av Schibsted.
Schibsted ansvarar för hanteringen av din data på den här webbplatsen.Läs mer