Hur köper du bil? Har du i 20 år köpt Toyota från samma återförsäljare på hörnet? Provar du regelbundet flera olika bilar för att hitta den du helst vill köra? Eller sätter du dig vid datorn, undersöker var du får mest bil för pengarna och klickar på beställ?
Förmodligen är det något mitt emellan. Oavsett verkar fler och fler människor i mindre utsträckning köpa bil med känslor och i högre grad bocka av krav på en lista och välja modellen till bästa pris. Särskilt när det gäller elbilar.

Därför har redan nu många förbeställningar gjorts på nya Xpeng G6, som på pappret erbjuder osannolikt mycket bil för pengarna. Men hur är resten? Hur är upplevelsen av att köra bilen till exempel? Läs vidare och få svar.
Vad är Xpeng G6?
Hos Xpeng kan du välja mellan P7, G9 och G6. Den mellanstora sedanen P7 blev aldrig populär, men däremot blev den stora suven G9 Xpengs genombrott i Sverige.
Förväntningarna är därför höga på lillebror G6, som går rakt in för att utmana den populära Tesla Model Y.






G6 hamnar i en klass med hård konkurrens, men där också många svenskar köper bil. Förutom Model Y hittar vi populära VW ID.4 och Skoda Enyaq i samma kategori och prisklass.
Priserna för G6 börjar på 529 900 kr för Standard Range med 435 km räckvidd. För 579 900 kr får du Long Range med 570 km och för 619 900 kr toppas listan med fyrhjulsdrivna Performance med 476 hk och 550 km räckvidd.

Som jämförelse börjar Tesla Model Y på 554 100 kr med 455 km räckvidd. För 602 170 kr får du Long Range med 600 km räckvidd. Är det då mer att tala om? Självklart!
Alla kryss är ifyllda
G6 uppfyller alla viktiga krav för elbilar. Den har lång räckvidd, laddar extremt snabbt, all utrustning är standard och bilen har hela sju års garanti. De flesta konkurrenter nöjer sig med ynka två år.

Det enda tillvalet är elektriskt infällbar dragkrok för 11 900 kr och metalliclack för 10 000 kr om du vill ha annan färg än vit. Xpeng G6 får dra 1 500 kg på kroken.
Bland standardutrustningen finns ett stort ljudsystem med 18 högtalare, ventilerade och uppvärmda framsäten, ett brett utbud av assistanssystem, 15-tums infotainmentskärm, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, 20-tumsfälgar och panoramaglastak.
Extra snabb laddning
Xpeng är klart ledande när det gäller laddning. Testbilen är Standard Range, vilket innebär en något lägre topphastighet för laddning jämfört med Long Range och Performance.

Standard Range laddar med upp till 215 kW medan Long Range och Performance kan nå imponerande 280 kW. Tester visar dock att effekten kan överstiga de angivna effekterna. G6 laddar också snabbt genom hela laddningskurvan, vilket gör att batteriet från 10 till 80 procent laddas på bara 20 minuter – oavsett variant.
För dagligt bruk spelar den snabba laddningen inte så stor roll för de flesta. Men ska du på långresa någon gång om året, sparar du tid med Xpeng G6.
Subjektiva upplevelser
Det råder ingen tvekan om att G6 är extremt effektiv. Den snabba laddningen, kombinerat med en räckvidd som håller även i verklig körning, är mycket imponerande.

Men när det gäller körupplevelse stöter vi på utmaningar. Bilen är bekvämt inställd, vilket gör den lugn och avslappnad på motorväg. Ljudnivån är också väl dämpad. Tyvärr är känslan i styrningen minimal. Styrningen känns död och saknar precision, vilket gör bilen mindre engagerande att köra – ett problem som många elbilar har, men som här är särskilt framträdande.
Assistanssystemen är också ett område med förbättringspotential. Även om de har blivit bättre än i tidiga mjukvaruversioner av G9, är den adaptiva farthållaren ryckig och borde vara mjukare i sina justeringar.
Är det trivsamt i kupén?
Interiören är minimalistisk, nästan klinisk. Lyckligtvis finns inslag av textil på instrumentpanelen och dörrarna för att skapa en något mer inbjudande känsla. Materialkvaliteten är acceptabel, men inte i nivå med den dyrare G9.







Byggkvaliteten är dock imponerande och bilen känns robust, även på ojämna underlag.
Den stora infotainmentskärmen fungerar snabbt, men menyerna är röriga och funktionerna försvinner i mängden. Dock är en smart funktion särskilt värd att nämna: när varningsljud för hastighetsöverskridelse aktiveras första gången, kan du enkelt stänga av dem via en pop-up på skärmen.
Flera irritationsmoment
Bluetooth-telefoni fungerar dåligt i högre hastigheter. Nyckelfri åtkomst via appen är också opålitlig, och de trådlösa telefonladdarna är högljudda på grund av sina fläktar.

Xpeng arbetar aktivt med uppdateringar som kan lösa många av dessa problem. Xpeng-teamet verkar lyhörda och tar kundfeedback på allvar.
Vardagen kommer snabbt
Oavsett hur många små irritationsmoment som dyker upp i G6 är det dock ingen tvekan om att bilen har potential att nå framgång i Sverige. För många handlar bilköp framför allt om valuta för pengarna. Och det har Xpeng G6: bil, teknik och utrustning. Det är något ingen kan ta ifrån den.

Vid längre användning är det dock tydligt att känslan av att ha en ny bil snabbt övergår i en känsla av vardag. Men detta är inte nödvändigtvis negativt. G6 är en bra och effektiv vardagsbil, där den fyller de flesta funktioner väl.
Xpeng G6 RWD Standard Range
● Motor: Elmotor
● Effekt: 258 hk / 440 Nm
● 0–100 km/h: 6,6 sekunder
● Toppfart: 200 km/h
● Förbrukning: 17,5 kWh/100 km
● Batterikapacitet: 66 kWh (brutto)
● WLTP-räckvidd: 435 km
● Laddkapacitet: Upp till 215 kW
● Mått (L/B/H): 4 750/1 920/1 650 mm
● Tjänstevikt: 2 025 kg
● Dragvikt: 1 500 kg
● Bagagevolym: 571–1 374 liter
● Pris: 529 900 kr (grundpris)
● Privatleasing (månadsavgift): 9 295 kr
● Förmånsvärde tjänstebil: 4 910 kr/mån
