Nissan.Leaf-3
Nyheter
9 juli 2025

Vi spanar in nya Nissan Leaf – elbilsveteranen gör comeback som crossover

När Nissan Leaf lanserades 2009 var det som världens första elbil för folket. Sedan dess har över 700 000 exemplar rullat ut på vägarna.

Marcus Berggren

Marcus Berggren

Nu är det dags för tredje generationen, och den bjuder på mer än ett nytt ansikte.

Ny form, ny klass

Tidigare var Leaf en smått anonym halvkombi. Nu återuppstår den som en crossover med drag av storebror Ariya. Fronten är aerodynamisk, siluetten sportigare, och baktill hittar vi en så kallad kammback-form som minskar luftmotståndet genom ett skarpt avslut. Resultatet är både modernare och mer effektivt.

Trots sitt större intryck är bilen faktiskt något kortare än sin föregångare. Den är däremot några centimeter bredare och högre, vilket bidrar till en tuffare närvaro.

Nissan.Leaf-1
Leaf är inne på sin tredje generation. (Foto: Nissan)

Räckvidd för semestern

Nya Leaf byggs på samma plattform som Ariya, inte på någon av Renaults, trots samarbetet. Anledningen? Batteriet. För att kunna erbjuda ett paket som klarar familjesemestern lika bra som en bensinbil behövdes en större energibuffert. Resultatet är ett batteri på 75 kWh.

Det ger enligt Nissans egna tester upp till 60 mils räckvidd under ideala förhållanden. Kör man på motorväg i 130 kilometer i timmen sjunker räckvidden till ungefär 33 mil. För den som inte behöver riktigt lika mycket finns även en version med 52 kWh och ungefär 43 mils räckvidd.

Dragvikten för versionen med största batteriet är 975 kilogram.

Nissan.Leaf-2
Nya Leaf är numera en crossover. (Foto: Nissan)

Laddning med låg profil

Effekten för snabbladdning är 150 kW för det stora batteriet och 105 kW för det lilla. Det är inte klassledande siffror, men Nissan menar att en jämn laddkurva gör stoppen korta i praktiken.

En välkommen förändring är att Leaf nu använder den vanligare CCS-standarden i stället för Nissans egen CHAdeMO-kontakt.

Nissan.Leaf-5
Designen är inte särskilt kontroversiell. (Foto: Nissan)

Bekväm i fram, snål i bak

Invändigt känns nya Leaf modern och luftig, med design och materialval som ligger nära Ariya. Den är utrustad med ett Google-baserat infotainmentsystem med inbyggd röststyrning och ruttplanering.

Fysiska knappar finns men luftkonditioneringen styrs via touchytor som kräver viss precision. Framstolarna erbjuder gott om utrymme, men baksätet är mer begränsat, särskilt för fötterna.

Panoramataket i glas är fast men går att tona elektroniskt. Det ger mer huvudutrymme än en klassisk solgardin.

Nissan.Leaf-4
Interiören har en lounge-känsla. (Foto: Nissan)

Lansering och pris

Vad nya Nissan Leaf kommer att kosta vet vi ännu inte. Orderböckerna öppnar i höst och de första leveranserna väntas under andra kvartalet 2026.

På pappret ser det ut som att Leaf är redo att ta ett rejält kliv framåt. Hur den presterar i vardagen återstår att se.

Andra tyckte detta var intressant