VW Passat Variant-01
Tester & provkörningar
25 februari 2025

Test: Ny VW Passat – 50 år av erfarenhet

Jacob Dalby

Jacob D

Den tidigare så populära VW Passat har haft det svårt de senaste åren. Nu har en ny modell landat och den visar goda takter. Vi testar om det är tillräckligt.

Det finns ingen annan bilmodell där jag känner mig mer som en polis, än i en svart VW Passat. Och det ska, för min egen del, se som något positivt. För om jag inte hade hamnat i motorjournalistyrket hade jag med stor sannolikhet blivit polis.

Hur som helst: Den första generationen av VW Passat introducerades 1973 och nu har den nionde generationen av denna tidigare så populära bilmodell nått de svenska vägarna.

Närbild av registreringsskylt på volkswagen passat

VW Passat var en gång, under en lång tid, en otroligt populär bilmodell. Inte minst som företagsbil. I augusti 2013 var den Sveriges mest registrerade bilmodell, ja till och med före självaste Volvo V70. Men de senaste åren har det tyvärr inte sålts många VW Passat. Konkurrensen har blivit hårdare och nu har elbilen VW ID.7 Tourer kommit och tagit över tronen som storsäljande kombimodell.

Först måste vi få något klart för oss när det gäller nya Passat. Den är inte särskilt snygg, eller hur? Faktum är att jag tycker att den är ganska tråkig. I mina ögon saknar den helt enkelt karaktär jämfört med Passat från förr. Den senaste generationen kan lätt förväxlas med en Golf Variant.

VW-Passat-Variant-02
VW-Passat-Variant-04
VW-Passat-Variant-05
VW-Passat-Variant-12
VW-Passat-Variant-40
VW-Passat-Variant-07-1

Passat finns för övrigt enbart som kombi i nionde generationen och den delar de flesta detaljer med den nya Skoda Superb Combi (som ser betydligt vassare ut). Det handlar inte längre enbart om plattformen som de två modellerna delar, utan nu även flera karossdelar. Ta bara den fina Skoda-detaljen med paraplyet i förardörren - den har Passat också fått.

VW-Passat-Variant-19
VW-Passat-Variant-20

Generellt sett är intrycket av kupén positivt. Materialen är mjuka och känns vara av fin kvalitet – särskilt på de platser där dina händer och ögon oftast befinner sig. Samtidigt verkar allt mycket gediget och passformen går det inte att klaga på. Här har VW verkligen höjt sig.

Tyvärr har det kompromissats på ett dumt ställe. Knappen du trycker på, varje gång du ska starta bilen, känns sladdrig och billig. Men det är småsaker.

VW-Passat-Variant-21-1
VW-Passat-Variant-22
VW-Passat-Variant-23
VW-Passat-Variant-25
VW-Passat-Variant-29
VW-Passat-Variant-27-1

Däremot finns en 12,9 tums skärm som standard, liksom även en digital förardisplay. Vill du ha en ännu större infotainmentskärm på 15 tum kostar det 11.300 kr extra. Då ingår också head-up display. Menystrukturen på infotainmentskärmen är som vi känner igen från ID-modellerna och den fungerar mycket bra. Strukturen är bra uppbyggd och det är både enkelt och intuitivt att använda.

Närbild på infotainmentskärm i bil

ChatGPT har till och med hittat sin väg till systemet och ska bidra till att förbättra röststyrningen i bilen. Hittills verkar den dock inte bättre än hos andra bilmärken, men tekniken kanske utvecklas - det har den en tendens att göra.

Tyvärr finns det inga riktiga knappar för att reglera de mest grundläggande funktionerna som ljud och temperatur (som det finns i Skoda Superb), och tryckknapparna är inte direkt roliga att använda. Som tur är har riktiga knappar kommit tillbaka på ratten i Passat – tack för det.

Närbild av knappar på bilratt

Framstolarna är dessutom riktigt fina och massagemöjligheten ingår som standard i alla varianter. Funktionen fungerar bra och är inte kopplad till något irriterande ljud, som man kan uppleva med andra märken.

Slutligen har Passat blivit större - både när det gäller dimensioner och axelavstånd. Det innebär mer utrymme i baksätet och i bagageutrymmet, som nu rymmer 690 liter. Baksätespassagerare i Passat har alltså nu samma fina utrymme som man alltid har haft i Skoda Superb.

VW-Passat-Variant-17
VW-Passat-Variant-34
VW-Passat-Variant-36

Passat har från början framför allt behövt prestera på långa resor, främst på långa motorvägssträckor – och det gör den fortfarande. Chassit är bekvämt inställt och komforten är generellt sett riktigt bra.

Tar du Passaten med dig ut på lite mer kurviga vägar är styrningen dessutom bra avvägd. Fronten är lätt att placera precist och ökar farten ytterligare märks att bakänden följer med bra och har bra grepp i asfalten. Väljer du den kurviga vägen hem från jobbet kan således känna dig trygg även högre fart – som om du vore en polis ...

Närbild på framhjul på volkswagen passat

VW Passat kommer inte längre med en uppsjö av motoralternativ. Det som står till buds i Business Edition är en 4-cylindrig bensinmotor med 150 hk, kopplat till en sjustegad dubbelkopplingslåda. Tar du istället klivet till Business Limited Edition får 1,5-litersmotorn hjälp av laddhybridteknik. Du tappar visserligen en växel i dubbelkopplingslådan men får å andra sidan en rejäl effektökning, 204 eller 272 hk (beronende på version) i nominell effekt med elmotorns hjälp. Notera också att R-Line Edition även erbjuds med en 2,0-liters diesel (!) på 193 hk, då kopplad till fyrhjulsdrift.

Motor under öppen motorhuv på Volkswagen

Den 4-cylindriga 150-hästarsmotorn i testbilen sprudlar inte direkt av kraftöverskott. Särskilt inte eftersom DSG-växellådan är programmerad för att köra så bränslesnålt som möjligt och växlar upp så fort det är möjligt. Med tanke på de fina köregenskaperna saknar jag en del kraft i denna snåltrimmade maskin.

Om du behöver göra en snabb omkörning finns det alltså en liten fördröjning, eftersom växellådan först behöver växla ner några steg. När du väl har uppnått hastigheten låter motorn endast svagt, ljudnivån är generellt låg och känslan av gediget hantverk står i förgrunden. Men med allt sammantaget, det är laddhybriden du verkligen vill ha.

Närbild av fönster på volkswagen passat

Om du ska välja elbilen ID.7 istället för den mer konventionella Passaten (som laddhybrid har en elektrisk räckvidd på upp till 13 mil på el) beror på dina körförhållanden. Om du kör många långa sträckor varje dag och inte har möjlighet att ladda elbilen hemma, är det fördelaktigt med en Passat som snabbt kan tankas med bensin eller diesel.

Grundpriset för Business Edition är 460.200 kr. Den kommer då med motorn på 150 hästkrafter. Grundpriset för laddhybriden Business Limited Edition är 493.000 kr. ID7 Tourer kostar 664.900 kr i utförandet Pro Edition så se till att göra en grundlig kalkyl bilarna emellan innan du avfärdar den ena eller den andra.

Mörk Volkswagen Passat parkerad utanför träbyggnad

Och så är det sista övervägandet: Borde du egentligen inte bara välja Skoda Superb? Om du kan komma över märkesnojor kan du köra Skoda Superb Combi för från 434.600 kr (1,5 TSI/150 hk). Åh, alla dessa val i livet!


SPECIFIKATIONER

VW Passat Variant 1,5 eTSI 150 DSG

Motor: Bensin, R4, 1.498 cm3 Effekt: 150 hk/250 Nm 0–100 km/h: 9,2 sekunder Toppfart: 222 km/h Förbrukning: 5,4 l/100 km Mått (L/B/H): 492/185/152 cm Körklar vikt: 1.627 kilo Dragvikt: 1.600 kilo Bagagevolym: 690–1.920 liter Pris: 460.200 kr Privatleasing: Anges ej Förmånsvärde: Från 5.573 kr/mån (laddhybrid 204 hk)