VW ID. Buzz Lang-10
Tester & provkörningar
20 mars 2025

Test: VW ID. Buzz har hittat sin form som lång

Simon H

Oroa dig inte. Charmen är intakt i den uppdaterade VW ID. Buzz. Fördelen är att nu kan flera ta del av den.

25 centimeter överskuggar allt annat – men det finns mer. Bakom den charmiga designen som förblir orörd gömmer sig en ny elmotor, ett nytt batteri och ett nytt infotainmentsystem – men det verkar inte viktigt. Den uppdaterade VW ID. Buzz har blivit längre, och även om det låter som en trivial förändring ger det retrobussen mycket mer legitimitet.

Innan möjligheten fanns att välja en längre variant hade ID. Buzz egentligen bara charm som esset i rockärmen. Visst, bagageutrymmet var större än iID.4, som den delar plattform med, men man kunde inte transportera fler av sina familjemedlemmar. Det kan man nu, och det är precis så som det ska vara. Innan vi kommer till de 25 centimetrarna, låt oss inte stanna kvar vid de andra förändringarna som VW ID. Buzz har genomgått.

VW-ID.-Buzz-Lang-06.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-08.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-14.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-15.jpg

Först och främst är det den nya elmotorn, utvecklad för VW ID.7 och som sedan har hittat vägen till en hel del av de andra ID-modellerna. Tidigare hade ID. Buzz 204 hästkrafter och 310 Nm, nu har den 286 hästkrafter och ett vridmoment på hela 550 Nm. Det märks, och bakom ratten känns retrobussen nu långt mindre som en tung transportbil och mer som en modern elbil.

Sittplatsens höjd är av transportbilskvalitet och är bibehållen, det uppskattas snabbt i en tid där mer än hälften av nybilförsäljningen består av SUV:ar och crossovers. När alla kör semihöga bilar är extra enkelt insteg/hög sittposition inget värt, förutom om man kör ID. Buzz, där man tronar över de flesta och ser ner på även de bättre bemedlade som kör en Range Rover.

VW-ID.-Buzz-Lang-16.jpg

En hög bil med hög effekt ger självklart en förbrukning som är märkbar. Under testet kör jag 1.100 km i temperaturer runt nollan, längs motorvägstunga rutter. Det ger en genomsnittlig förbrukning på 30,8 kWh per 100 km. Det är mycket, utan att vara direkt överraskande, eftersom ID. Buzz har en aerodynamisk effektivitet som, ja... en ladugård.

Som tur är har batteriet också uppgraderats till ett större i samband med uppdateringen. Mer specifikt från 77 till 86 kWh netto. Under min tuffa körning räcker det till 256 km på en laddning, medan man nog kan sträcka det till runt 300 km om man minskar på motorvägskörningen.

Öppna den stora förardörren och hitta en kupé som är sig själv helt lik. Design- och layoutmässigt finns det inga stora brister – förutom givetvis fysiska knappar istället för pekskärm, det hade varit trevligt ... Och ska man vara petig hade uppdateringen gärna fått innehålla något bättre materialval. Det är mycket hårdplast samt lister och paneler som gör allt för att likna äkta trä och aluminium, men misslyckas.

VW-ID.-Buzz-Lang-20.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-18.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-19.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-34.jpg

Det finns ingen kvalitetsmässig tyngd bakom de imiterade listerna, som tydligt är tunna, skrovliga och billiga plastbitar. Det är en synd och skam, eftersom det egentligen ser bra ut och kupén annars är funktionell på det stora hela. En stor bil lockar kunder med stora familjer, och stora familjer har mycket prylar. I VW ID. Buzz finns det djupa förvaringsutrymmen i varje hörn. Gott så.

VW kompenserar för kvalitetsbristerna genom att välsigna användarna med en ny skärm för infotainment, samt ett uppfriskat operativsystem. Det nya har redan implementerats i modeller som ID.3 samt ID.7 och är inte bara snabbare och snyggare men också mer intuitivt. Klimatanläggningen och assistanssystemen nås genom fasta tryckpunkter högst upp och längst ner på skärmen, så att man slipper krångla med undermenyer.

Ja, VW ID. Buzz är fortfarande energislukande, och ja, kvaliteten i kupén är fortfarande skrovlig. Två svagheter som charm bara kunde kompensera för innan uppdateringen. Nu finns det, förutom charm, mer effekt och – viktigast av allt – 25 extra centimeter att arbeta med. En förlängning som säkerställer att även fyra långa tonåringar kan sitta bekvämt på den andra och tredje sätesraden.

VW-ID.-Buzz-Lang-28.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-25.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-26.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-31.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-23.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-27.jpg

För passagerarna i baksätet är den tredje raden inte en kompromiss att tvista om, och det förhållandet är det inte många andra elbilar som kan skryta med. Även här finns det förvaringsutrymme, USB-C-portar för att ladda prylar och luftutblås för kalla dagar. Med de sistnämnda munstyckena får man dock acceptera att det är den andra raden som styr temperaturen ur, eftersom luftkonditioneringen "endast" är 3-zonig. Risk för tonårsbråk?

Om någon av sittplatserna i en av de två bakre sätesraderna används för bilbarnstolar, vilket de kan göra eftersom det finns Isofix runt om, ja då finns det också plats för att bälta den lille. Bakom de stora elektriska skjutdörrarna gömmer sig tillräckligt med golvutrymme för att kunna kliva in och montera inifrån bilen. Man behöver inte kämpa med från en skev position utanför bilen.

VW-ID.-Buzz-Lang-33.jpg

Nytt för årets modell är att baksätets passagerare på den andra raden också har fått ett litet fönster som går att öppna. Visst, det är en liten glugg, men här kan man njuta av både frisk luft och en trevlig utsikt, om det skulle behövas.

Och vad sägs om bagageutrymmet då? Med alla sju säten i bruk finns det ynka 306 liter att arbeta med. Här har man tänkt till och monterat en justerbar botten med två lådor under, så att grönsakerna inte krossas av de två kabinväskorna (fler går inte in) ovanpå.. Den tredje raden av säten fälls dock enkelt och ger en ekande kapacitet på 1.340 liter.

VW-ID.-Buzz-Lang-29.jpg
VW-ID.-Buzz-Lang-30.jpg

Världen är överbefolkad, därför blir det kostsamt när man skaffar fler barn än genomsnittet. VW ID. Buzz har som en tuff retro-livsstilsbil aldrig varit det billiga valet, och blir inte billigare som lång. VW ID. Buzz startar på 659.900 kr. Det är faktiskt bara 13.000 kr mer än för den korta versionen – och då får man dessutom ett större batteri också eftersom ID. Buzz Kort får nöja sig med 79 kWh netto.

VW-ID.-Buzz-Lang-02.jpg

SLUTGILTIG DOM

VW ID. Buzz är svår att vara arg på, det har den varit ända från början. Nu har den funnit sin optimala form med sju säten, vilket gör det ännu lättare att se mellan fingrarna med svagheter som motorvägsräckvidd och plast i kupén.

Man kan utan att tveka lasta in bilbarnstolar, barn och gosedjur i en ID. Buzz och fortfarande hitta plats för lite till. Vuxna människor kan sätta sig längst bak och vara helt bekväma med det. Det öppnar enligt min åsikt upp för en helt ny kundgrupp.

Det finns absolut ingen kritik mot dem som köpte en ID. Buzz innan, när det inte fanns en Lång. Tvärtom. För även om de hade kunnat välja en mer effektiv och rimlig ID.4 valde de charmen. Charmen finns fortfarande kvar – nu kan människor med ett verkligt behov av bilens fyrkantiga och praktiska yttre också välja den.


SPECIFIKATIONER

Volkswagen ID. Buzz Lång

Motor:Elmotor (bak) Effekt: 286 hk/545 Nm 0-100 km/h: 7,9 sekunder Toppfart: 160 km/h Förbrukning: 20,8 kWh/100 km Räckvidd: 462 kilometer Batteristorlek: 86 kWh Laddkapacitet: 200 kW Mått (L/B/H): 496/198/193 cm Tjänstevikt: 2.416 kilo Dragvikt: 1.000 kilo Bagagevolym: 306–1.340–2.469 liter Pris: 659.900 kr. (ID. Buzz från 646.900 kr.) Privatleasing: Kontakta din återförsäljare. Förmånsvärde: Från 5.594 kr/mån (Kort)