Den lilla elektriska Volvo EX30 har haft en tuff start. Men nu har uppdateringar löst de kritiska felen. Vi går på en andra date med den lilla charmören.
Lanseringen gick tyvärr inte som Volvo hade hoppats. Den lilla EX30 hade mjukvarufel och fick rejält med kritik i pressen. Registreringssiffrorna har ändå sett bra ut. Och dessutom har det hänt en del sedan lanseringen, en serie uppdateringar har genomförts för att fixa felen.



Bilen som testas är den absoluta toppvarianten Twin Motor Performance med 428 hk och en sprint på 0–100 km/h på 3,6 sekunder. Och låt oss bara börja här. Det råder ingen tvekan om att det är väldigt mycket kraft i en väldigt liten bil, och det är inte fel att säga att det är för mycket.




Jag tycker dock att det är ganska roligt. Även om styrningen, som är väldigt lätt, har svårt att hantera den stora kraften och fjädringen inte riktigt har kontroll på den snabba accelerationen. Men ärligt talat är det en häftig känsla med så mycket kraft i en så liten förpackning. Och fyrhjulsdriften säkerställer att det inte spårar ur helt.
Det är samtidigt ganska lätt att dosera kraften, det kräver inget extra av dig att köra bilen helt normalt och då helt enkelt låta bli att nyttja all tillgänglig effekt.
Testveckan inkluderade bland annat en resa från Roskilde med färjan till Århus och tillbaka. Här råder inga tvivel om att EX30 är bäst i stan, där den verkligen är en fröjd att köra. Motorvägskörning är lite mindre bekvämt, men när du väl har hittat rätt i kupén fungerar det också ganska bra med högre hastigheter.

Fjädringen är väl inställd och hanterar underlaget bra, ljudnivån är låg och kupén generellt är en riktigt trevlig plats att befinna sig på. Glastaket, som är standard med Ultra-versionen, ger riktigt mycket ljus i kupén så här under den mörka årstiden. Den mycket minimalistiska designen fungerar visuellt också ganska bra för mig – å andra sidan fungerar den inte lika bra funktionellt.
Skärmen i mitten, som innan uppdateringarna levde något av ett eget liv, fungerar nu helt felfritt. Inte en enda gång under veckan klagar den eller strular. Skärmen är skarp och Google-systemet är snabbt och intuitivt att använda. Enligt mig borde Google gärna leverera system till alla bilmärken.


Jag har dock svårt att vänja mig vid att det inte finns några riktiga fysiska knappar. Man tröttnar snabbt på att behöva ta ögonen från vägen för att hitta funktionen i skärmen man letar efter.
Särskilt irriterande och olydiga är "knapparna" eller snarare touchytorna på ratten. Om man till exempel kör med farthållaren på 110 km/h och vill lägga till ytterligare 5 km/h händer det inte mycket när man trycker på knappen. Det är superirriterande. De fungerar ungefär var tredje gång. Det är helt enkelt för billigt och jag har svårt att se hur det ska bli bättre med programuppdateringar. Ge oss fysiska tryckknappar!


Å andra sidan tar det inte lång tid för mig att vänja mig vid att det inte finns några instrumenttavlor framför mig. All information finns på skärmen i mitten och överblicken är ganska bra när man väl lärt sig var informationen finns.
Testveckan bjuder en aningen bistert väder och det visar sig vara extra svårt för EX30 att hantera. Som känt är EX30 producerad i Kina och finns en tydlig tendens att elbilar producerade där har svårt att hantera vinterklimat när det gäller klimatanläggningen. Det gäller även för EX30.

På resan från Roskilde till Odden är det minus två grader men annars torrt och fint väder. Den låga temperaturen innebär att jag måste sätta temperaturen på 28 grader, vilket är det maximala man kan ställa in anläggningen på för att hålla värmen i kupén. Och det gäller hela resan som tar en timme.
Samtidigt kan jag inte använda auto-inställningen, för då blåser fläktarna så snabbt att det är svårt att stå ut med ljudet. Och de fortsätter tills jag manuellt sänker hastigheten. Det är jätteirriterande att man inte kan trycka på Auto, ställa temperaturen på 22 grader och förvänta sig att det är vad man får. Vilket vore rimligt.
Uppdateringarna till EX30 sedan lanseringen har tagit bort de kritiska felen och bilen är idag som den borde ha varit från början. Det är trist att många biltillverkare idag skickar ut bilar till kunder innan de är färdigutvecklade.

Ser vi bort från klimatanläggningen, som ju faktiskt är ganska väsentlig, framstår EX30 som en liten och utmärkt stadsbil som är bekväm, lätt att ta sig runt med och dessutom klarar sig riktigt bra även på längre sträckor. Att använda bilen kräver dock viss tillvänjning och jag blir aldrig vän med knapparna på ratten.
SPECIFIKATIONER
Volvo EX30 Twin Motor Performance Ultra
Motor: Elmotorer (fram och bak) Effekt: 428 hk/543 Nm 0–100 km/t: 3,6 sekunder Toppfart: 180 km/h Förbrukning: 17,5 kWh/100 km Batteristorlek: 64,8 kWh (netto) Räckvidd: 450 kilometer Laddkapacitet: 153 kW Mått (L/B/H): 423/184/155 cm Tjänstevikt:: 1.960 kilo Dragvikt: 1.600 kilo Bagagevolym: 318–904 liter Pris: 617.000 kr. (EX30 finns från 449.000 kr.) Privatleasing: Uppges ej. Förmånsvärde: Från 4.326 kr/mån
