Med bakhjulsdrift, ett större batteri och en mer effektiv elmotor har Volvo åstadkommit underverk för deras EC40 Single Motor – men Volvo EC40 Twin Motor har spelat ut sin roll.
OBS! Modellen har bytt namn till EC40, men är i övrigt samma som provkörda C40 (vilket endast avslöjas av beteckningen på bakluckan). Därav kallar vi den EC40 i texten.
Under sommaren 2023 kom Volvo med en oväntat stor teknisk uppdatering av de elektriska C40 och XC40(numera EC40 och EX40). Den åldrande konstruktionen fick betydligt mer än bara lite ny kosmetik, vilket annars är vad många andra bilmärken brukar nöja sig med.
Batteriet blev större, samtidigt som produktionen av elmotorer flyttades hem till Skövde, vilket resulterade i högre effektivitet. Det var framför allt Single Motor-varianterna som hamnade i rampljuset. Effekten ökade, räckvidden passerade 579 km och för första gången på 25 år i Volvos historia fick de bakhjulsdrift.
Kvar står Volvo EC40 Twin Motor med oförändrad effekt från sina två elmotorer, vilket gör den både dyrare och törstigare (eller mer strömkrävande ...) än Single Motor. Finns det fortfarande en plats för den?




Det ska dock inte låta som att Volvo EC40 Twin Motor har blivit helt förbised i den stora uppdateringen. Twin Motor-varianten har också fått det nya 82 kWh-batteriet (brutto), och även om effekten inte har ökat, är bakaxelns elmotor nu den nya versionen från Skövde.
Det innebär att Volvo EC40 Twin Motor nu pressar ut upp till 550 km ur batteriet, jämfört med de mer blygsamma 437 km den presterade före uppdateringen. Det är en betydande ökning på 25 procent, som dessutom underlättas av en minskad förbrukning – från 23,8 kWh/100 km till 17,3 kWh/100 km.
Effekten är densamma, vilket innebär att Volvo EC40 Twin Motor (tidigare kallad P8 eller Twin Engine) fortfarande levererar 442 hk och onödigt snabbt skjuter upp till 100 km/h på 4,6 sekunder.




Problemet är bara att all denna kraft egentligen inte passar EC40. Den kommer egentligen bara till sin rätt vid raksträckor, eftersom EC40 har en fjädring som en Volvo bör ha – bekväm i vardagen men med en påtaglig krängning när bilen pressas i kurvor.
I kombination med en styrning som är exakt men saknar ordentlig feedback från framhjulen, blir den kraftfulla drivlinan mest ett partytrick. Ett partytrick som dessutom har tappat sin överraskningseffekt sedan 2020 då modellen (XC40) lanserades som en snabb elbil.
Idag kan vilken biltillverkare som helst dubbla koppartråden och skapa mer effekt, så att bilen skjuter iväg som en raket. Det är kittlande i magen de första fyra gångerna, men sedan förlorar tricket sin wow-faktor.
Med sina nya 252 hk har den mer blygsamma EC40 Single Motor allt man faktiskt behöver, med en acceleration från 0 till 100 km/h på 7,3 sekunder.

Tidigare var Twin Engine-varianten ett sätt att undvika hjulspinn och kraftreaktioner i ratten för den framhjulsdrivna Single Motor-modellen. Men den senaste uppdateringen har även tagit bort det säljargumentet – eftersom bilen nu alltså är bakhjulsdriven. EC40 Single Motor har nu exakt lika lite hjulspinn som Twin Motor, tack vare sin nya motorplacering och ett finkalibrerat ESP-system.
Det är när man kör som de flesta gör, där rå kraft har mindre betydelse, som EC40 Twin Motor visar sina styrkor – som för övrigt är oförändrade efter uppdateringen. Visserligen ogillar fjädringen brunnslock och skarpa ojämnheter, men i övrigt ger den en bekväm färd på landsväg utan att bli lika svampig som en Mercedes EQA.
Styrningen, som nämnts tidigare, är inte en dröm för den som gillar exakt körkänsla, och detta märks även på motorväg. Här saknas en del kursstabilitet, vilket delvis kan kompenseras genom att sätta styrningen i det stramaste läget – men det blir då för stumt vid stadskörning.



Volvo EC40 Twin Motor håller dock jämna steg när det gäller ljudisolering. Trots att de stora sidospeglarna är rejäla bullerkällor, är det tyst i den minimalistiska Volvo-kupén.
Invändigt är allt som det brukar vara – på gott och ont. Stolarna är solida på klassiskt Volvo-vis; och materialvalen är hållbara, alternativa och ändå exklusiva. Här finns kalla aluminiumdetaljer, en växelväljare i glas och en liten papperskorg i mittkonsolen. En välavvägd balans mellan exklusivt och praktiskt genomtänkt.
Dessvärre är infotainmentskärmen på 9,3 tum samma irritationsmoment som den har varit länge nu. Skärmen är för liten, och även om Google-systemet en gång var nyskapande, känns det numera föråldrat. Visserligen finns alla användbara appar du känner igen från din smartphone, men ikonerna är för små för att hanteras smidigt under körning. Även justeringen av klimatanläggningen blir krånglig.









Uppdateringen av EX40 och EC40 var en positiv överraskning, men den har också en oväntad baksida. Genom att ge Single Motor-modellerna bakhjulsdrift, mer effekt och längre räckvidd har Volvo gjort dem så mycket mer attraktiva att Twin Motor känns överflödig.
Volvo EC40 Twin Motor börjar på 599.900 kronor, vilket är mycket pengar. Inte bara jämfört med Single Motor – som börjar på 579.900 kr med samma utrustningsnivå (Plus Special Edition) – utan även i relation till konkurrenterna. Du kan plocka hem en EC40 Single Motor med det mindre batteriet (70,0 kWh) i Core Special Edition för 529.900 kr. Men glöm framför allt inte att kolla om det finns bra erbjudanden för privatleasing.

Slutsatsen är att man utan problem kan nöja sig med bakhjulsdrift. Det är Volvo EC40 Single Motor man ska välja, där man får de välbekanta svenska kvaliteterna, mer än tillräckligt med kraft och lång räckvidd. Allt till ett startpris som både är mer rimligt och mer konkurrenskraftigt.
Volvo EC40 Twin Motor
Motor: Elmotorer (fram och bak) Prestanda: 442 hk/670 Nm 0–100 km/h: 4,6 sekunder Toppfart: 180 km/h Batteristorlek: 82 kWh Räckvidd: 550 kilometer Förbrukning: 17,3 kWh/100 kilometer Laddkapacitet: 175 kW Mått (L/B/H): 440/187/159 cm Tjänstevikt: 2.191 kilo Släpvikt: 1.500 kilo Bagagevolym: 404 liter (+ 31 liter fram) Startpris: 599.900 kr Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: 6.165 kr/mån (Twin Motor Performance Plus)
