Den stora G9 har sedan maj 2024 fått ett gäng uppdatering. Det finns inga nyheter i designen utvändigt, men inuti har en mycket efterfrågad integration av Apple Carplay och Android Auto äntligen blivit verklighet. Tidigare kritikpunkter kvarstår dock, och ett ganska påtagligt fläktljud från ny utrustning i kupén kan bli störande för många.



Smidig integration av Apple CarPlay och Android Auto
Vid lanseringen av Xpeng G9 fanns det ingen möjlighet att ansluta en iPhone- eller Android-telefon till varken Apple Carplay eller Android Auto – och nuvarande ägare av modeller före uppdateringen kommer heller inte att få den möjligheten.
Med den sedan sommaren 2024 uppdaterade G9 är dock integrationen av både Apple CarPlay och Android Auto nu standard.



Lösningen fungerar mycket bra på den stora skärmen i G9 och precis som vid användning av Xpengs eget infotainmentsystem reagerar skärmen snabbt på kommandon.
Ett mindre irritationsmoment är att Apple Carplay tar över hela skärmen. Det innebär att funktioner som ratt- och stolsvärme samt radiokontroller försvinner, och du måste svepa upp från skärmens nederkant för att få fram dem igen. De försvinner efter en kort stund, vilket kräver att du sveper upp igen. Funktionerna kan styras med röststyrning på engelska – något som kräver viss tillvänjning.
Extremt snabb trådlös laddning
En annan större nyhet med uppdateringen är två (tidigare en) nya trådlösa mobilladdare. Designen av dessa hållare är mycket genomtänkt. Telefonen ligger stabilt och du kan se skärmen medan den laddas.
De två laddarna har nu uppgraderats från 15 watt till 50 watt. Om din telefon stödjer det innebär det att du kan ladda mycket snabbt. Dock är det få telefoner som ännu stödjer trådlös laddning med 50 watt.

Den höga effekten kräver dock kylning. För att undvika att telefonen överhettas under laddning har en fläkt installerats i botten av hållaren. Problemet är att fläkten låter ganska mycket – och det går inte att stänga av den utan att även stänga av trådlös laddning.
En möjlighet är att stänga av laddningen på en av hållarna, så att du kan ha telefonen framme utan att den laddas – men det är knappast poängen.
Små förbättringar
Den uppdaterade G9 får nu lasta 100 kg mer än tidigare, vilket innebär en maxlast på 550 kg. Det kanske inte är något du tänker på dagligen, men det betyder att det finns gott om kapacitet för fem vuxna med bagage.

Utöver detta finns en ny interiörfärg, Diamantgrå, som testbilen är utrustad med. Och så har äntligen den främre stolsvärmen även tagit sig upp till ryggstödet. Att tidigare bilar bara hade sitsvärme kändes inte särskilt premium. Men nu har G9 tagit ytterligare några steg i rätt riktning.
Xpeng G9 AWD Performance
Motor: Elmotorer
Effekt: 551 hk / 717 Nm
0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Förbrukning: 21,3 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 93,1 kWh (netto)
WLTP-räckvidd: 520 kilometer
Laddkapacitet: Upp till 300 kW
Mått (L/B/H): 489/194/167 cm
Tjänstevikt: 2 340 kg
Dragvikt: 1 500 kg
Bagageutrymme: 660–1 576 liter
Pris: 849 900 kr (G9 finns från 719 900 kr) Privatleasing, 36 månader, 3 000 mil: 7 895 kr/mån Förmånsvärde, tjänstebil: 3 016 kr/mån
