XPeng G9 (1)
Tester & provkörningar
17 januari 2025

Test: Uppdaterad Xpeng G9 med efterlängtad utrustning

Det syns inte utanpå, men Xpeng G9 har blivit uppdaterad och har äntligen fått efterlängtad utrustning. Räcker det för att göra G9 intressant för dig?

Jacob Dalby

Jacob D

Den stora G9 har sedan maj 2024 fått ett gäng uppdatering. Det finns inga nyheter i designen utvändigt, men inuti har en mycket efterfrågad integration av Apple Carplay och Android Auto äntligen blivit verklighet. Tidigare kritikpunkter kvarstår dock, och ett ganska påtagligt fläktljud från ny utrustning i kupén kan bli störande för många.

XPeng G9 (7)
XPeng G9 (8)
XPeng G9 (9)

Smidig integration av Apple CarPlay och Android Auto

Vid lanseringen av Xpeng G9 fanns det ingen möjlighet att ansluta en iPhone- eller Android-telefon till varken Apple Carplay eller Android Auto – och nuvarande ägare av modeller före uppdateringen kommer heller inte att få den möjligheten.

Med den sedan sommaren 2024 uppdaterade G9 är dock integrationen av både Apple CarPlay och Android Auto nu standard.

XPeng G9 (2)
XPeng G9 (3)
XPeng G9 (4)

Lösningen fungerar mycket bra på den stora skärmen i G9 och precis som vid användning av Xpengs eget infotainmentsystem reagerar skärmen snabbt på kommandon.

Ett mindre irritationsmoment är att Apple Carplay tar över hela skärmen. Det innebär att funktioner som ratt- och stolsvärme samt radiokontroller försvinner, och du måste svepa upp från skärmens nederkant för att få fram dem igen. De försvinner efter en kort stund, vilket kräver att du sveper upp igen. Funktionerna kan styras med röststyrning på engelska – något som kräver viss tillvänjning.

Extremt snabb trådlös laddning

En annan större nyhet med uppdateringen är två (tidigare en) nya trådlösa mobilladdare. Designen av dessa hållare är mycket genomtänkt. Telefonen ligger stabilt och du kan se skärmen medan den laddas.

De två laddarna har nu uppgraderats från 15 watt till 50 watt. Om din telefon stödjer det innebär det att du kan ladda mycket snabbt. Dock är det få telefoner som ännu stödjer trådlös laddning med 50 watt.

Mittkonsol i bil

Den höga effekten kräver dock kylning. För att undvika att telefonen överhettas under laddning har en fläkt installerats i botten av hållaren. Problemet är att fläkten låter ganska mycket – och det går inte att stänga av den utan att även stänga av trådlös laddning.

En möjlighet är att stänga av laddningen på en av hållarna, så att du kan ha telefonen framme utan att den laddas – men det är knappast poängen.

Små förbättringar

 Den uppdaterade G9 får nu lasta 100 kg mer än tidigare, vilket innebär en maxlast på 550 kg. Det kanske inte är något du tänker på dagligen, men det betyder att det finns gott om kapacitet för fem vuxna med bagage.

Baksidan av mörk XPeng G9 på parkering med utsikt över stad i skymning

Utöver detta finns en ny interiörfärg, Diamantgrå, som testbilen är utrustad med. Och så har äntligen den främre stolsvärmen även tagit sig upp till ryggstödet. Att tidigare bilar bara hade sitsvärme kändes inte särskilt premium. Men nu har G9 tagit ytterligare några steg i rätt riktning.

Xpeng G9 AWD Performance

Motor: Elmotorer

Effekt: 551 hk / 717 Nm

0–100 km/h: 3,9 sekunder

Toppfart: 200 km/h

Förbrukning: 21,3 kWh/100 kilometer

Batterikapacitet: 93,1 kWh (netto)

WLTP-räckvidd: 520 kilometer

Laddkapacitet: Upp till 300 kW

Mått (L/B/H): 489/194/167 cm

Tjänstevikt: 2 340 kg

Dragvikt: 1 500 kg

Bagageutrymme: 660–1 576 liter

Pris: 849 900 kr (G9 finns från 719 900 kr) Privatleasing, 36 månader, 3 000 mil: 7 895 kr/mån Förmånsvärde, tjänstebil: 3 016 kr/mån

Läs mer om: