Det är bara lite över ett år sedan som VW ID.3 först uppdaterades. Då handlade det både om synliga designförändringar och bättre materialval i interiören. En nödvändig uppdatering som skulle åtgärda den något för snabba lanseringen av VW:s första ID-modell. Bilen var inte redo, då.

Nu har ID.3 uppdaterats igen, men denna gång syns det inte förrän du kliver in i kupén. Samtidigt finns det tekniska uppdateringar under ytan som gör ID.3 mer tidsenlig och konkurrenskraftig.
Enklare hantering
I interiören kännetecknas 2025 års modell av ID.3 av den 12,9 tum stora infotainmentskärmen som nu är standard i alla versioner – och som inkluderar trådlös Apple CarPlay och Android Auto som standard.




Systemet har även uppdaterats till mjukvaruversion 5.0, vilket avsevärt höjer användarvänligheten.
Med möjligheten att anpassa skärmen så att dina mest använda funktioner är lättillgängliga har systemet blivit enklare och snabbare att hantera.
Samtidigt har touchpanelen under skärmen, för justering av volym och temperatur i kupén, nu fått bakgrundsbelysning. Detta gör att du faktiskt kan använda den i mörker. Tack, VW!
Snabbare laddning
I det uppdaterade infotainmentsystemet är det nu möjligt att förvärma batteriet för att fullt ut kunna utnyttja den snabbare laddningen som kännetecknar den nya uppdateringen.
Detta kan göras manuellt via en knapptryckning eller automatiskt genom att ange rutten i navigationssystemet. Systemet ser då till att värma upp batteriet till rätt temperatur inför snabbladdning (när sådan station finns som del- eller slutmål på rutten).






Och just snabbladdningen av batteriet har förbättrats i 2025 års modell. Varianterna Pro och Style har ökat från 120 till 165 kW, medan Pro S och Max har gått från 170 till 175 kW.
I praktiken innebär detta att batteriet i Pro och Style kan laddas från 10–80 % på 24 minuter – vilket är 11 minuter snabbare än tidigare.
Fler hästkrafter på beställning
Varianterna Pro, Style, Pro S och Max har som standard 204 hk. Detta räcker egentligen bra för bilens prestanda, men om du ändå saknar extra kraft – exempelvis under semestern – kan du uppgradera till 234 hk på månadsbasis. Det kostar 225 kr/månad eller 2 250 kr/år.

Vill du istället ha effekten höjd permanent kan detta också göras för en engångskostnad på 8 850 kr. Allt hanteras trådlöst hemma från din uppfart, eller var du väljer att stå stilla för stunden.
Testbilen har 234 hk, och denna prestanda fungerar mycket väl tillsammans med bilens bakhjulsdrift, som utan problem hanterar den extra effekten.
Bakhjulsdriften är en av de mest tilltalande aspekterna hos ID.3. Särskilt i vått väglag känns det bättre att skjutas framåt än att känna framhjulen spinna utan grepp.
Hög komfort i sin klass
Generellt sett är ID.3 långt framme när det gäller komfort. De bättre materialvalen i interiören fungerar mycket väl tillsammans med den låga ljudnivån även vid högre motorvägshastigheter.

Samtidigt är fjädringen mycket väl avvägd och absorberar ojämnheter i vägen på ett imponerande sätt – oavsett om du kör långa sträckor på motorvägen eller rullar fram i stadstrafik över gupp och brunnslock.
Drivlinan i testbilen är däremot något högljudd. Det märks mest vid landsvägshastigheter när gaspedalen släpps och drivlinan regenererar energi till batteriet.
ID.3 är mångsidig
Med de senaste uppdateringarna är ID.3 en komplett bil. Och det är inte bara en stadsbil – ID.3 fungerar utmärkt som huvudbil för flertalet hushåll. Utbudet av olika motorer och utrustningsnivåer gör också ID.3 relevant för många.

ID.3 börjar nu på 382 300 kr för varianten 'Pure EU'. Här bör man dock vara medveten om att varken värmepump eller aluminiumfälgar ingår som standard. Den dyraste varianten heter GTX Performance med 326 hk, adaptiv fjädring och en räckvidd på 591 km för 594 900 kr.
Vi rekommenderar att du minst väljer varianten Pro och uppåt, då alla dessa har värmepump som standard.
VW ID.3 Pro Edition
● Motor: Elmotor
● Effekt: 204 hk / 265 Nm
● 0–100 km/h: 7,6 sekunder
● Toppfart: 160 km/h
● Förbrukning: 15,4 kWh/100 kilometer
● Batterikapacitet: 59 kWh (netto)
● WLTP-räckvidd: 430 kilometer
● Laddkapacitet: Upp till 165 kW
● Mått (L/B/H): 426/181/156 cm
● Tjänstevikt: 1 841 kilo
● Dragvikt: 0 kg
● Bagageutrymme: 385–1 267 liter
Pris: 469 000 kr (ID.3 från 382 300 kr) Privatleasing, 36 mån, 10 000 km (engångskostnad/månadsavgift): 30 000 kr / 2 895 kr Förmånsvärde: 4 433 kr/mån
