Man kan tro att relevansen för en traditionell och bensindriven kombibil skulle minska på en marknad där kunderna flockas kring högbyggda bilar, elbilar och högbyggda elbilar. Det gäller också konkurrenterna, men inte för Skoda Octavia.
Visst har Skoda överlämnat stafettpinnen från Octavia till den elektriska Enyaq när det gäller försäljningssiffror i Sverige, men i hela Europa är Octavia fortfarande den bäst säljande modellen i programmet – med stor marginal över suvarna Kamiq och Kodiaq – samt nämnda Enyaq.




Det kan vara svårt att förstå med tanke på dagens trender och siffror – men det är kristallklart när man kör Octavia Combi. Den är nämligen allt du behöver.
En skarpare Skoda
Det är fronten som avslöjar att Octavia är uppdaterad till 2024. Strålkastarna har fått ett nytt LED-mönster samt en liten knäck som pekar nedåt mot en ny grill. Den främre stötfångaren är också uppdaterad, vilket tillsammans med grill och strålkastare ger en skarpare look.
Interiört har det också hänt mycket och Octavia närmar sig uttrycksmässigt Enyaq. Här erbjuds nu en rad olika så kallade Design Selections med olika material, färger och sömmar. Förutom fler valmöjligheter är flera av materialen också mer hållbara.




Den viktigaste uppdateringen i kupén är dock teknisk. Skoda Octavia har nu en större infotainmentskärm och ett snabbare system tack vare bättre processorer. Standard är en 10-tumsskärm, medan testbilen är utrustad med den större 13-tumsskärmen.
Fortsatt snygg, bättre användbarhet
Testbilen är utrustad med en "Lodge"-interiör som är standard, vilket ger mjuk Alcantara och smarta dekorlister. Det är lyxigt och om man ser bortom den typen av finesser hittar man ändå en interiör som är snyggt sammanställd.
Det råder fortfarande en förväntad "no-bullshit"-inställning till utformningen av interiören, som har en robust byggkvalitet. Det går att hitta plast från Skodas billigare avdelning, men det är väl dolt. Trots att det i klassisk VW-stil saknas fysiska knappar för klimat- och temperaturkontroll, har man med det nya infotainmentsystemet gjort sitt bästa för att förbättra användarvänligheten.



Ikonerna är större, menysystemet är mer överskådligt och styrningen av både klimatanläggning och assistanssystem är enklare. Ikonerna för dessa är nämligen placerade permanent i skärmens över- och underkant. Lägg till att Skoda har fått behålla sina fysiska knappar på ratten, och kompromissen med pekskärmsknapparna är därmed minimerad.
Utrymme i en kombibil
Om man ska välja en unik försäljningspunkt för Octavia som kombibil är det utrymmet. Här finns inga designprioriteringar som stjäl huvudutrymme i baksätet, inga SUV-mått som stjäl längd och inga batterier som stjäl bagageutrymme. En traditionell kombibil i ordets rätta bemärkelse.


Även långa tonåringar kan sitta bekvämt i baksätet bakom lika långa förare. Bakdörrarna öppnar dessutom tillräckligt brett för bilbarnstolar, medan bagageutrymmet på 640 liter rymmer ovarsamma parkeringar av klumpiga barnvagnar.
Beröm till mildhybriden
Skoda reducerar motorprogrammet i samband med denna facelift för 2024. Här erbjuds bensin med eller utan mildhybrid, diesel och en enda RS-version med bensinmotorn från Golf GTI.
Mildhybridtekniken är kopplad till DSG-växellådan och finns i en variant med 116 hk och en med 150 hk. Det är den senare som testas här, och från första starten har jag bara gott att säga om tillskottet av mildhybrid. Den lilla elmotorn eliminerar nämligen den tvekan som DSG-lådan kan orsaka vid trafikljus.
Bensinmotorn är tyst och växellådan går smidigt genom de sju växlarna utan klumpigheter. Det matchar väl den komfortnivå som styrning och fjädring erbjuder, där inte ens en kullerstensgata ger stora vibrationer.

Körupplevelsen är inte sportig utan fokuserar på hög komfort. Därför kan jag ifrågasätta om prispåslaget på 24 100 kr från 116 hk till 150 hk är värt pengarna. Motorn är i grunden densamma och Octavia uppmuntrar ändå till lugn körning.
Octavia är ingen elbil och kan därför kritiseras för sina besök på bensinstationen. Dessa blir dock sällsynta eftersom även den stora motorn klarar imponerande 5,1 l/100 km och vid försiktig körning kan räckvidden sträckas till över 700 km.
Traditionens trogna väktare
Octavia Combi är uppdaterad men håller fortfarande fast vid de traditionella värden som en bensindriven kombibil representerar. Den typen av bil har minskande relevans i Sverige, men ser man mot Europa finns det fortfarande efterfrågan.
Den minskande relevansen beror naturligtvis på priset, som i Sverige startar på 330 900 kr med Selection-utrustning. Det kanske inte låter så farligt, men då är det med lilla bensinmotorn, manuell växellåda och 10-tumsskärm.




Mildhybriden med automatlåda kostar från 351 900 kr, medan extrafinesser som den stora 13-tumsskärmen, head up-display och den lyxiga Lodge-interiören skjuter priset över 400 000 kr.
Elbilar säljer bäst i Sverige och det finns därför inga utsikter för att Octavia ska ta tillbaka stafettpinnen från Enyaq. Men för dem som inte är ute efter en elbil, är Octavia allt man behöver i en bil.
Skoda Octavia Combi Selection 1,5 eTSI Mild Hybrid DSG
● Motor: R4, 1 498 cm³
● Effekt: 150 hk / 250 Nm
● 0–100 km/h: 8,6 sekunder
● Toppfart: 226 km/h
● Förbrukning: 5,1 l/100 km
● CO2-utsläpp: 117 g/km
● Mått (L/B/H): 470/183/147 cm
● Tjänstevikt: 1 340 kg
● Max släpvagnsvikt: 1 500 kg
● Bagagevolym: 640–1 700 liter
Pris: 381 200 kr (Octavia Combi från 330 900 kr) Privatleasing (engångsavgift/månadsavgift): från 3 495 kr Förmånsunderlag, tjänstebil: Från 4 870 kr/mån
