Det finns varken stort batteri eller elmotor i uppdaterade Toyota GR Yaris med automat. Kanske är det därför den är en av de bästa sakerna som lanserats i år.
Under 2024 ägnades mycket åt att testa många elbilar. Det är normen idag. Men under 2024 fanns det två tillfällen då jag bröt normen och fick en stark påminnelse om vad bensinmotorer tillför i livet. Okej, det fanns fler tillfällen än de två, men det här handlar inte om att jag har kört en förnuftig VW Passat, en Peugeot 208 eller någon ny laddhybrid.
De två tillfällena var tänker mest på involverar båda Toyota, vilket kanske är överraskande. Jag tänker först och främst på ultrakloka, otroligt tråkiga hybridbilar när Toyota nämns – och chansen är stor att du också gör det.
Första gången var i augusti i Kaliforniens brännande solsken. GR Corolla med manuell växellåda, fyrhjulsdrift och den bästa trecylindriga motorn som någonsin suttit i en bil för gatubruk. GR Corolla är en avknoppning från Corolla, lika knasig som den är rolig. Tyvärr finns det ännu inga offentliggjorda planer på att göra GR Corolla till medborgare i Europa.
Andra gången var en av de sista extremt grå veckorna i december. Då hämtade jag den uppdaterade GR Yaris med automatlåda för en veckas testkörning. Den lilla grå bilen blåste bokstavligen bort allt prat om att elbilar är roliga. Bara 10 minuter i GR Yaris och man upptäcker hur rolig en bil verkligen kan vara och hur den träffar rakt in i den del av hjärnan där glädjen uppstår.




Nyheten med automatlåda kanske låter som något negativt i tider när de utrotningshotade manuella lådorna efterfrågas av entusiaster. Men i fallet GR Yaris är den nya valmöjligheten inte på något sätt negativ. För den fullt automatiska och 8-stegade lådan tar faktiskt inte bort något av körglädjen. Här blir du som förare fullständigt integrerad i maskineriet, vilket aldrig är fallet med en elbil.
Kanske är det här så bra som det kan bli? Körglädjen i elbilar är till stor del beroende av en galen acceleration eftersom den mekaniska känslan inte existerar. Hyundai har visserligen försökt och lyckats ganska bra med Ioniq 5 N med konstgjorda växlingar, men den nya automaten i GR Yaris är äkta – och den är underbar.
Gazoo Racing, samma japanska mästare som ligger bakom själva bilen (och GR Corolla), har utvecklat växellådan. Åtta steg och en total ökning av bilens vikt med endast 20 kilo, vilket förmodligen endast märks av Gazoo Racing-ingenjörerna själva. Toppfart och 0–100-tid är oförändrat jämfört med manuella lådan. Ovanligt!
Alla automatväxellådor har något som irriterar. Toyota har några av de mest irriterande: CVT-växellådorna i hybridbilarna! Men tack vare GR-DAT-växellådan har Toyota nu också en av världens bästa växellådor.
Jag pressar lådan med plötsliga gaspådrag, snabba accelerationer, långsam körning och krokiga kurvor. Det är som om den redan vet vad jag vet. Den vet alltid, varje gång, exakt vad som behövs för att utföra den perfekta växlingen.
Om det låter som om jag inte är engagerad och bara sitter avslappnat vid ratten så är det helt fel. Jag finjusterar gas- och bromspedal, hittar den bästa linjen i kurvorna – har en fest. Det är otroligt att kunna växla till manuellt läge, använda växelpaddlarna, välja kugge själv och se det bli förmedlat till systemet med perfektion.
Jag brukar inte bli exalterad över en växellåda, men vanligtvis över hela bilen. Det är jag också här, men när lådan är en sådan stor stjärna kan jag inte vara något annat än så här känslofylld. Den manuella lådan, som Toyota inte kunde låta bli att erbjuda, kommer att vara det automatiska (japp, ordvits!) valet för en del kunder. Men om man är i den mycket lyckliga situationen att beställa en GR Yaris bör man verkligen testa båda varianterna först.







Jag glömmer nästan att resten av GR Yaris faktiskt också har fått en ordentlig uppdatering, precis som den vanliga Yaris fick förra året. Det går inte att jämföra, eftersom Finlandsfärjan och min gamla cykel har lika mycket gemensamt som GR Yaris och en vanlig Yaris.
GR Yaris har fått något större kinder (titta själv på fronten, det ser ut så!) som används för att suga in mer luft så 1,6-litersmotorn med de tre flitigt arbetande cylindrarna kan prestera ett ännu bättre jobb. Det har hittats 19 hästkrafter till där inne och vridmomentet har också ökats med 30 Nm.
280 hästkrafter. 390 Nm. En liten bil på mindre än fyra meter och en tjänstevikt på blygt över 1.300 kilo för all denna effekt. GR Yaris är som en täckt variant av Mazda MX-5 på steroider – som är enormt rolig att köra även i låga hastigheter. Till skillnad från MX-5 har GR Yaris enorma muskler som den gärna spänner och sprider ännu mer glädje med.
MX-5 – och omgivningen – låter mycket när man kör med taket nere och man blir trött efter en eller två timmar på motorvägen. GR Yaris har inte bara bättre innerutrymme och mycket lägre bullerniå, utan också en effektiv fjädring och en utmärkt styrning så att den inte tröttar ut dig på långkörning.
Med sitt variabla fyrhjulsdriftssystem är den både säker och väldigt, ja, variabel. GR Yaris bjuder upp till fest vintertid samtidigt som den är lika trevlig i vardagen som en Yaris Hybrid med 116 hästkrafter.













Innan GR Yaris fick sin uppdatering och sin helt fantastiska automatlåda var den interiört utformad som den vanliga Yaris. Visserligen med mer kramgoa stolar och ett vred till fyrhjulsdriften. Nu är förarplatsen helt ny. Den har i stort sett inga element från Normal-Yaris och det är egentligen bra med tanke på att man kan få drygt två Yaris Hybrid för priset av en enda GR Yaris.
Förarplatsen är matt i materialen och instrumentpanelen samt infotainmentsystemet står som en låg mur framför förarplatsen. Jag kan få till en bra körställning utan minsta kompromiss, och även om allt verkar vara placerat högt – växelspaken, luftkonditioneringen, infotainmentssystemet – sitter allt naturligt för att nå alla funktioner.
Det finns något rallybilsaktigt över det, och det är precis tanken. Tanken är också att man inte ska bli frustrerad över dolda funktioner och behöva leta efter något medan man håller hög fart i en kurva.
GR Yaris är en ljuspunkt i en föränderlig, omväxlande och elektrifierad värld. Jag kan verkligen bara gratulera Toyota, Gazoo Racing och de få lyckligt lottade som tar hem en GR Yaris till sitt garage.
SPECIFIKATIONER
Toyota GR Yaris 1,6 Turbo GR-FOUR (4WD)
Motor: R3, 1.618 cm3 Effekt: 280 hk/390 Nm 0–100 km/h: 5,2 sekunder Toppfart: 230 km/h Förbrukning: 9,5 l/100 km CO2-utsläpp: 215 gram/km Mått (L/B/H): 400/181/146 cm Tjänstevikt: 1.325 kilo Max släpvikt: 0 kilo Bagageutrymme: 207 liter Pris: 673.900 kr Privatleasing: Ej angivet Förmånsvärde: 10.053 kr/mån
