Toyota Corolla Cross kan väljas med två olika motorer, där den minsta naturligtvis är den billigaste. Kan man och bör man nöja sig med den?
Toyota Corolla Cross är en folklig bil på alla rätt sätt. Bekväm, ekonomisk, lättkörd, praktisk och skapligt överkomlig. Först kom Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid, som tidigare har imponerat på testlaget av alla ovanstående skäl. Den kostar 387.100 kr med en imponerande mängd standardutrustning i det så kallade Active-utförandet. Men det går att komma billigare undan.
Man kan nämligen också välja Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid, som med lite färre krafter kan fås för 34.200 kr mindre med ett startpris på 352.900 kr. Frågan är ska vara så pass ekonomisk?






Har man bensin i blodet och en inbiten önskan att delta i bankörningsevent ett par gånger om året, då är Corolla Cross absolut inte det rätta valet av bil. Oavsett motortyp. Här är det komforten som styr, precis som kärnkunden förväntar sig och kräver av denna högbenta familjesuv.
När det gäller hur Corolla Cross rör sig på vägen, är det inget som skiljer 1,8 Hybrid från 2,0 Hybrid. Den är fortfarande en på alla sätt lättkörd och smidig bil, som aldrig är drastisk men alltid är lugn. Även om styrningen är både lätt och neutral är riktstabiliteten toppen.
Fjädringen är fortfarande imponerande bekväm. Under veckans test har jag förmånen att transportera en hel grupp kollegor samt en del last. Även med fylld kupé lyckas fjädringen fortfarande släta ut ojämnheterna på ett fint sätt.





Tyvärr hålls ljudet långt ifrån lika bra ute som ojämnheterna. Alla passagerare upplever en hög ljudnivå, som delvis kommer från asfalt och hjulhus, men också från den mindre motorn som har 57 hästar färre än 2,0 Hybrid.
Ljudnivån är högre från den mindre motorn eftersom eCVT-växellådan måste arbeta mer för att pressa ut kraften. Det hörs särskilt mycket på motorvägen, där även ett liten tryck på gaspedalen resulterar i höga varvtal.
Om man betraktar glaset som halvfullt, kör man automatiskt lugnare med färre mellanaccelerationer, eftersom man helst vill slippa motorns hesa skrik. Det är också främst på motorvägen man märker att det finns mindre effekt att röra sig med.








Även om 57 hästkrafter i skillnad inte låter som så mycket märker man faktiskt det tydligt, speciellt påfartsramper till motorvägar blir en seg historia. Det är kompromissen med 1,8 Hybrid beskriven i sin enkelhet: En bil med mindre överskott och högre ljudnivå.
Ser man på bränsleekonomin finns det ingen större skillnad. Corolla Cross 2,0 Hybrid är, trots sina 197 hk, nästan lika ekonomisk som lillebror, 113 g CO2/km för 1,8 och 120 g för 2,0. Kör man mycket på motorväg kan förbrukningsjämförelsen nog tippar över till den starkare maskinens fördel då jag upplever att 1,8 Hybrid med sitt högre varvtal blir något törstigare.
Med det sagt är det främst på motorvägen jag upplever att de två motorerna skiljer sig åt. Toyotas intelligenta hybridsystem, som idag är inne på sin femte generationen, är en sömlös fröjd att leva med i vardagen – även i denna 1,8 Hybrid med 140 hk. Det finns inga antydningar till klumpighet i drivlinan, oavsett om det gäller igångsättning från trafikljus eller vid en trepunktsvändning, där man snabbt byter från Drive till backväxel och tillbaka i snabb följd.



Om motorn är en säker plats att spara in slantar på avgörs alltså utifrån kundens körbehov. För om man främst kör korta turer till veckohandlingen, förskolan eller sommarstugan, då räcker 1,8 Hybrid gott och väl. Utan att det blir irriterande.
Den har fortfarande komforten och ekonomin. Och när det gäller utrustningsnivå skiljer det inte när vi jämför båda motorer i instegsutförandet Active.
Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid startar på 352.900 kr i Active, som kommer med tillräckligt med standardutrustning för de flestas behov. Här finns LED-strålkastare, 17-tums aluminiumfälgar, digital instrumentering, en 10,5 tum stor pekskärm, navigation, backkamera, uppvärmt ratt och framstolar samt adaptiv farthållare.
Vill man ha mer utrustning män fortfarande samma effekt, kan man betala 16.000 kr mer för Style-versionen, där saker som nyckelfritt system, takrails, 18-tumsfälgar och trådlös mobiluppladdning läggs till.

Style-utrustningen kan utökas med Style Pluspaket för ytterligare 12.000 kr med elektrisk baklucka, döda vinkeln-varnare, parkeringssensorer fram och bak samt Rear Cross Traffic Alert och Safe Exit Assist.
Skulle jag själv välja, då hade jag avstått alla utrustningspaket och ytterligare pluspaket och istället nöjt mig med den fina nivån av standardutrustning i Active-versionen. Det jag sparar på detta omsätter jag genast i effekt –eftersom Corolla Cross helt enkelt är mer kapabel med de 197 hästkrafterna i 2,0 Hybrid.
