Kia EV9 MBB
Tester & provkörningar
27 mars 2025

Test: Räcker lilla motorn för stora Kia EV9?

Morten B

Kia EV9 väger mer än 2,4 ton och är stor som en villa. Ändå vågar Kia släppa en instegsmotor med endast 218 hk. En dum idé?

Flaggskeppet är den modell som ska visa vad en biltillverkare är kapabel till. Det är här tillverkaren kan visa hur mycket kraft, hur mycket komfort och hur mycket utrustning och teknik kunderna kan få – om de har mycket pengar. EV9 är Kia-bilen över alla Kia-bilar. Den största, den mest lyxiga – och den dyraste. Stor är egentligen ett för litet ord. EV9 är ett enormt fartyg, som ett rymdskepp på himlen i en sci-fi-film som får folk att stirra – och fortsätta stirra. Det är svårt att få en 501 centimeter lång SUV att smälta in i omgivningen, men när den, som EV9, har en något futuristisk och mycket kantig design, så har Kia inte heller tänkt att den ska göra det.

Vad nog bara ett fåtal av de stirrande människorna vet är att den EV9 de glor på är en paradox. En bil som tycks vara i konflikt med sig själv. De kan tydligt se att den är stor, kanske till och med räkna ut att den är en sorts toppmodell och att den kostar mycket pengar.

Men vad de inte kan se är att denna gigant har en ovanligt "liten" elmotor med anmärkningsvärt få hästkrafter. 218 hästkrafter. Till en bil som väger 2.392 kilo. Det är två starka motsatser i en och samma bil, när Kia har ett flaggskepp med mindre motorstyrka än en BYD Dolphin. Är det dumt eller genialiskt?

TEST Kia EV9 LR RWD 45519
TEST Kia EV9 LR RWD 45507
TEST Kia EV9 LR RWD 55652
TEST Kia EV9 LR RWD 45542

Priserna är värda en toppmodell

Ett flaggskepp kräver mycket pengar. Det har jag redan skrivit en gång, och det är också flaggskeppets roll att vara exklusivt och prestigefyllt. EV9 lanserades för några månader sedan med en prislapp på 689.900 kronor, och det är faktiskt också priset på den gröna bil jag kör. Till och med metalliclacken är standard!

Det Kia har gjort för att kunna prispressa EV9 RWD jämfört med tidigare kända EV9 Plus och EV9 GT Line är att göra den enbart bakhjulsdriven (det hörs på namnet) och förse den med ett mindre batteri. Nu 76,1 kWh istället för 99,8 kWh. De som har råd kan välja att köpa en stor elektrisk SUV från Kia eller från något av de nykomna kinesiska märkena. EV9 ligger under eller i samma prisklass som Xpeng G9 (ej 7-sits), även BYD Tang och Nio EL8 konkurrerar i samma segment. Hos de etablerade märkena är det lyxbilar som Mercedes EQS som erbjuder sju sittplatser, där två är av nödkaraktär. Och så har ju äntligen Volvo EX90 anslutit till klubben – men dessa är båda betydligt dyrare

Vad har alla konkurrenterna gemensamt? De har betydligt fler hästkrafter än EV9. Från över 300 hk och långt över 500 hk i vissa fall.

TEST Kia EV9 LR RWD 55678
TEST Kia EV9 LR RWD 55664
TEST Kia EV9 LR RWD 55657
TEST Kia EV9 LR RWD 55644
TEST Kia EV9 LR RWD 55632
TEST Kia EV9 LR RWD 55689
TEST Kia EV9 LR RWD 55711

Interiören är en enorm styrka för denna bjässe från Sydkorea. Som det bör vara när det gäller utrymmet och rymligheten i en så stor bil. Om man använder alla sju säten (de två längst bak fungerar faktiskt för vuxna på kortare sträckor), är bagageutrymmet bakom tredje sätesraden fortfarande riktigt bra, 333 liter. Tre personer på baksätets andra rad sitter mycket bekvämt. Gott om plats, sköna säten, hög komfort. Men de bästa platserna är ändå längst fram.

Jag har tidigare skrivit att den mindre EV6 presenterade oss för en högre design- och materialnivå i kupén än vad Kia tidigare har stått för. Det händer igen med EV9. Designen integrerar viktiga funktioner betydligt bättre än i EV6 (och bättre än i bilar från BMW, Mercedes och VW), eftersom den har fysiska knappar för temperaturinställningar och volymkontroll. Det finns också en väl genomtänkt ratt med fantastiskt solida knappar (istället för flera konkurrenters touch-ytor) och ett helt nytt infotainmentsystem som är i en helt annan klass än det i EV6.

EV9 har en överväldigande mängd utrustningsdetaljer. Instegsversionen kommer med 3-zons klimatanläggning, elektrisk baklucka, värmepump, adaptiv farthållare, eluppvärmd ratt och ventilerade stolar fram.

TEST Kia EV9 LR RWD 45512
TEST Kia EV9 LR RWD 45528
TEST Kia EV9 LR RWD 45560
TEST Kia EV9 LR RWD 55582

Jag återkommer till de 218 hästkrafterna. Det är dyra hästkrafter, om man bara tittar på siffran på pappret och inte testar bilen. Då kan det framstå som en direkt diskvalificering. Men om säljaren får kunder att provköra EV9 – där dessa 218 kusar och 350 Nm ska få 2.960 kilo att röra sig (om man lastar den fullt) – kan bilen börja tala för sig själv.

Då kan EV9 visa att hästkrafter på ett datablad inte alltid berättar hela sanningen. Jag ser de 218 hästarna som en reaktion på att alltför många elbilar har orimligt mycket effekt. För mycket kraft, eftersom kapprustningen har spårat ur och elbilar desperat måste bevisa att de är mycket coolare än bensinbilar med "bara" 140 hk.

Med mig, en passagerare och nästan 100 kilo packning rör sig EV9 RWD smidigt, helt ljudlöst och, till viss del överraskande, riktigt lätt upp till lagstadgad hastighet. Att köra om på landsväg är inga problem och att komma upp i marschfart på 120 km/h går på ett ögonblick.

Så vad är då problemet med 218 hk? Det finns inget problem. Kia har visserligen begränsat grundmodellen med bakhjulsdrift till en dragvikt på endast 900 kilo, men behöver man dra mer kan man välja den fyrhjulsdrivna versionen med 384 hk för 118.000 kronor (host!) extra – då ökar dragkapaciteten till 2.500 kilo. Jag är säker på att man då även får leva med en högre energiförbrukning än vad jag upplever.

TEST Kia EV9 LR RWD 55593
TEST Kia EV9 LR RWD 45517
TEST Kia EV9 LR RWD 55586
TEST Kia EV9 LR RWD 45478

Min tid med EV9, åtta dagar med varierad körning, slutar i en varm rekommendation av denna stora elbil. Det är en tydlig indikation på att en rimligt dimensionerad elmotor med låg effekt kan flytta en mycket stor bil utan problem. Idén med relativt få hästkrafter visar sig vara genial.

Effekten är tillräcklig och jämfört med EV9 GT Line med 21-tumshjul och 384 hk, som var den första jag provade, finns fortfarande tillräckligt med kraft – samtidigt som Plus-variantens 19-tumshjul ger en avsevärt bättre fjädringskomfort.

EV9 är en mycket, mycket stor bil. Den är bred, den är lång och den är för stor för de flesta svenskars behov. Men EV9 är ett flaggskepp och den utför sin uppgift på ett imponerande sätt. Den visar också vad Kia är kapabla till; om samma kvalitet kan överföras till den mer kompakta SUV:en EV5 finns det mycket att se fram emot för dem som varken behöver eller har råd med flaggskeppet.


SPECIFIKATIONER

Kia EV9 RWD 7-sits

Motor: Elmotor (bak) Effekt: 218 hk/350 Nm 0–100 km/h: 8,2 sekunder Toppfart: 190 km/h Förbrukning: 19,5 kWh/100 kilometer Batterikapacitet: 76,1 kWh Laddningskapacitet: 210 kW Räckvidd: 435 kilometer Mått (L/B/H): 501/198/176 cm Körklar vikt: 2.392 kilo Dragvikt: 900 kilo Bagagevolym: 333–2.320 liter Pris: 689.900 kr Privatleasing: Från 10.390 kr/mån Förmånsvärde: Från 5.869 kr/mån

TEST Kia EV9 LR RWD 45495