Mazda 2 Hybrid (1)
Tester & provkörningar
31 januari 2025

Test: Prispressad Toyota-teknik i uppdaterade Mazda 2 Hybrid

Det finns nästan inga skillnader mellan Mazda 2 Hybrid och Toyota Yaris Hybrid. Ett nytt ansiktslyft ger dock möjlighet att få Toyota-teknik billigare i en Mazda.

Jacob Dalby

Jacob D

Vi känner till historien om Mazda 2 Hybrid vid det här laget – det är egentligen en Toyota Yaris Hybrid med Mazda-logotyper. Mazda 2 Hybrid är tillverkad av Toyota och är i grund och botten en Toyota, både tekniskt och estetiskt.

Näbild på framsidan av Mazda 2 Hybrid

Nu har Mazda 2 Hybrid – och Toyota Yaris Hybrid – fått en mindre ansiktslyftning, i och med detta skiljer sig de två bilarna mer från varandra än tidigare, inte minst prismässigt.

Vad är nytt?

Mazda 2 Hybrid är förstås fortfarande byggd av Toyota, och all teknik och mekanik är identisk. Med små designförändringar skiljer sig dock de två modellerna åt mer visuellt.

Mazda 2 Hybrid (15)
Mazda 2 Hybrid (16)
Mazda 2 Hybrid (13)
Mazda 2 Hybrid (5)
Mazda 2 Hybrid (6)

Grillen på Mazda 2 Hybrid är nu stängd i nederdelen och påminner mer om resten av Mazdas modellprogram. Bak märks också skillnader, då ”tvåan” har separerade lamphus medan Yaris Hybrid förbinder sina ljuskällor med en svart linje. Det innebär att det nu faktiskt finns en anledning att välja Mazda om du föredrar dess design framför Toyotas.

Vad kostar Mazda 2 Hybrid?

Priset för den billigaste versionen börjar på 253 400 kr, vilket är endast 1 500 kr billigare än den billigaste versionen av Yaris Hybrid. Men det skiljer en del utrustningsmässigt. Grundversionen från Toyota har 15-tums stålfälgar och medan Mazdas basversion har aluminiumfälgar i samma dimension.

Mazda 2 Hybrid (8)
Mazda 2 Hybrid (9)
Mazda 2 Hybrid (10)
Mazda 2 Hybrid (11)

Bland annat aluminiumfälgar (15 tum), värmeisolerande vindruta och viss exteriörstyling finns hos Toyota i ett komfortpaket för endast 4 000 kronor. Nu är bilarna mer jämförbara så den faktiska prisskillnaden är väl egentligen 5 500 kronor.  

Det mesta i övrigt, som köregenskaper och bränsleekonomin är identiskt bilarna emellan. Säten med värme och rattvärme är standard i båda, likaså trådlös Apple CarPlay och Android Auto.

Är den fortfarande trevlig att köra?

Absolut! Mazda 2 Hybrid är särskilt trevlig i stadsmiljö med lätt styrning och en fjädring som hanterar ojämnheter och gupp väl. På landsvägar har den också bra grepp – och den slingrande landsvägen är klart att föredra framför motorvägen.

Motor i blå Mazda 2

På motorväg blir motorn nämligen en svaghet. Den enda tillgängliga drivlinan är en trecylindrig bensinmotor med 116 hk kopplad till en steglös automatlåda, CVT. Vid 130 km/h arbetar motorn på högvarv, och buller från motor, vind och vägbana blir påtagligt. De höga varvtalen påverkar också bränsleekonomin negativt. Även ett lätt tryck på gaspedalen gör att varvtalen skjuter i höjden.

På landsvägar och i stadsmiljö räcker dock prestandan, och tack vare hybridtekniken känns accelerationen från stillastående piggare än de 9,7 sekunder till 100 km/h som anges.

Ny utrustning lockar

Testbilen är toppmodellen med utrustningsnivån Homura Plus, som börjar på 322 400 kr. Hoppla ...

Mazda 2 Hybrid (2)
Mazda 2 Hybrid (3)

Med Homura Plus får du en större digital instrumentering som växer från 7 till 10,5 tum och en infotainmentskärm som växer från 9 till 12,3 tum. Infotainmentskärmen på 9 tum är standard på alla utrustningsnivåer, men om du vill ha digital instrumentering måste du minst välja Homura, som börjar på 297 400 kr.

Blå Mazda 2 sedd bakifrån på kullersten

Vill du ha klimatanläggning istället för luftkonditionering krävs också minst Homura. Oavsett vad: Om du vill ha marknadens billigaste Toyota Yaris – väljd en Mazda 2 Hybrid.

Mazda 2 Hybrid – Homura Plus

●  Motor: Bensin, R3, 1 490 cm³

●  Effekt: 116 hk / 120 Nm

●  0–100 km/h: 9,7 sekunder

●  Toppfart: 175 km/h

●  Förbrukning: 3,8 l/100 km

●  Mått (L/B/H): 3 940/1 745/1 500 mm

●  Tjänstevikt: från 1 110 kg

●  Bagageutrymme: 286 liter

●  Pris: 322 400 kr (Mazda 2 Hybrid från 253 400 kr)

●  Privatleasing 12 mån (start-/månadsavgift): N/A

●  Förmånsvärde, tjänstebil: Från 4 728 kr/mån

Läs mer om: