Mercedes-Benz GLB 220d-17
Tester & provkörningar
3 mars 2025

Test: Mercedes GLB med plats för barn – och fler barn

Simon H

Mercedes GLB har uppdaterats diskret för att möta nutidens behov av plats för barn – och barnens vänner. Vi kör Mercededes GLB 220 d.

Mercedes B-klass var tänkt att bli den rimliga familjebilen. En rymlig MPV. Men ingen vill ha MPV när det är SUV som gäller. Mercedes SUV-modeller heter GL i förnamn och GLB är således B-storleken i SUV-utbudet. Och GLB är alltså något av en B-klass (som inte säljs längre) på styltor. En lika högbyggd och och boxformad kaross som visar de otvivelaktigt praktiska egenskaperna, där GLB erbjuder sju säten och fyra Isofix-fästen för bilbarnstolar.

Mercedes-Benz GLB 220d-44
Mercedes-Benz GLB 220d-24

Mercedes är inte känt för drastiska uppdateringar och det ändras inte med GLB. Det är i kupén man mest märker av modelluppdateringen, eftersom de två 10,3-tumsskärmarna nu är standard och utrustade med den senaste versionen av MBUX-systemet. Det är snabbt reagerande, intuitivt och snyggt i layouten.

Även om inte MBUX är ens kopp te, kan skärmarna fortfarande användas eftersom trådlös Apple CarPlay och Android Auto nu också är standard. Uppdateringen innebär även ett farväl till den löjliga pekskärmspanelen i mittkonsolen, som nu har bytts ut mot förvaringsutrymme med jalusi. Tackar!

Även ratten har bytts ut mot en nyare sort – och det är en synd och skam. Här finns touchtangenter som inte hör hemma i en bil med stjärna, och som utgör en belastning både för föraren då de är rejält svåra att komma överens med.

Mercedes-Benz GLB 220d-05
Mercedes-Benz GLB 220d-04
Mercedes-Benz GLB 220d-02
Mercedes-Benz GLB 220d-14
Mercedes-Benz GLB 220d-10
Mercedes-Benz GLB 220d-08
Mercedes-Benz GLB 220d-12
Mercedes-Benz GLB 220d-11

Innerutrymmena förblir oförändrade i samband med uppdateringen och är därför fortfarande riktigt bra. Med MPV-liknelsen ur världen kan man ändå ärligt säga att den kantiga och högdragna karossformen bidrar till att säkra luftiga innerutrymmen som sätter käppar i hjulet för tyska konkurrenter som Audi Q5 och BMW X3.

Föraren och främre passageraren kan om de önskar åka med cylinderhatt för att nyttja takhöjden fullt ut. Och oavsett hur de sitter förstör de inte platsen för baksätespassagerarna heller. Här bak är platsen lika bra med gott om ben- och huvudutrymme samt justerbara ryggstöd som gör långresor till en lätt match.

Mercedes-Benz GLB 220d-36
Mercedes-Benz GLB 220d-35
Mercedes-Benz GLB 220d-32
Mercedes-Benz GLB 220d-33
Mercedes-Benz GLB 220d-34
Mercedes-Benz GLB 220d-31
Mercedes-Benz GLB 220d-28
Mercedes-Benz GLB 220d-27

Visst, mittsätet på andra raden är något begränsat ur komforthänseende. Och tredje raden är väl inte platsen för fullvuxna familjemedlemmar. Här är finns däremot två extraplatser för familjens allra minsta.

Bagageutrymmet har en kapacitet på 570 liter om den tredje raden behålls nedfälld. I själva bagageutrymmet kommer man att kunna dra nytta av de genomtänkta lösningarna med laskrokar och elastiska band för att hålla fast barnens grejer.

Betraktad från utsidan står det klart att GLB-uppdateringen är än mer diskret än interiört, med en lätt modifiering av främre stötfångaren och grillen. Dessutom har både fram- och baklamporna uppdaterats så LED-linjerna löper i nya konstnärliga riktningar. Det är faktiskt allt. Men det beror också på vilken "Stil" du väljer och där står valet mellan "AMG Line" samt designversionen "Progressive".

Mercedes-Benz GLB 220d-43
Mercedes-Benz GLB 220d-41
Mercedes-Benz GLB 220d-42
Mercedes-Benz GLB 220d-40
Mercedes-Benz GLB 220d-39

Testbilen är, som nämnts, en Mercedes GLB 220 d 4Matic. Den har en en 2,0-liters dieselmotor med 190 hk och 400 Nm, som är helt rätt för bilen. Här finns tillräckligt med muskulöst dieselvridmoment och en grovkornig ljudbild som inte är irriterande, utan snarare skapar en dov bottenklang.

Denna dieselförpackning sparar på framdäcken med sin fyrhjulsdrift (4Matic) och kommer iväg snabbt och säkert från trafikljusen. Åtminstone om den åttaväxlade automatväxellådan är på rätt humör. Tyvärr är igångsättningen stundom seg och tvekande.

När man väl är igång, gör växellådan inga fler fel, och den åttonde växeln säkerställer låga varvtal även vid högre motorvägshastigheter. Här visar Mercedes sin snart 100-åriga erfarenhet av bilbygge genom att ha en mogen och snygg avvägning i både styrning och pedaler. GLB är en stabil och bekväm familjebil helt enkelt.

Mercedes-Benz GLB 220d-23
Mercedes-Benz GLB 220d-22
Mercedes-Benz GLB 220d-20
Mercedes-Benz GLB 220d-21

Som det ser ut nu svämmar det inte över av giftiga konkurrenter för Mercedes GLB. Om man behöver en SUV med sju säten och mer än två isofix-fästen finns det inte mycket att välja på. Det finns emellertid fler konkurrenter på horisonten.

Den uppdaterade Skoda Kodiaq samt dess koncernsyskon, den helt nya Volkswagen Tayron, står i den andra ringhörnan och flexar med aggressiva prisbilder.

För Mercedes är självklart inget budgetmärke, GLB 220 d 4Matic börjar på 489.000 kr (AMG Advanced Edition). Dessutom kostar den tredje sätessättningen 16.600 kr.

Mercedes-Benz GLB 220d-13
Mercedes-Benz GLB 220d-09
Mercedes-Benz GLB 220d-07

AMG Advanced Edition-paketet inkluderar såklart AMG-styling och dekorationer som de imiterade kolfiberpanelerna, som verkar något malplacerade i en familjebil. De verkar nästan som ett försök att maskera att GLB är en arbetsmyra i högre grad än resten av Mercedes modellprogram.

För det ändamål som förväntas av GLB för barnfamiljer är kupén bra. Materialen är inställda på vardagsbruk. Det innebär också att de finns en ansenlig mängd hårdplast , vilket skulle vara iögonfallande om den ska stå bredvid en Mercedes GLE i carporten, som känns avsevärt mer premium.

Vit Mercedes-Benz GLB parkerad i backe vid vit betongvägg

Det är inte mer än en modern touch som har lagts till den uppdaterade Mercedes GLB. Ändå ger denna touch precis det som håller den aktuell interiört, medan den på alla andra områden är precis som GLB ska vara: Rymlig, praktisk, mångsidig och bekväm.

Ingen överraskas av det faktum att en Mercedes är dyr. För vissa är det bara en aktionsradie på över 1.100 km, en dragkapacitet på upp till 2.000 kg och sju säten som är avgörande i bilköpet. I så fall går det inte att avfärda GLB 220 d 4Matic.


Mercedes GLB 220 d 4Matic

Motor: R4-diesel, 1.950 cm3 Prestanda: 190 hk/400 Nm 0–100 km/h: 7,8 sekunder Toppfart: 217 km/h Förbrukning: 5,8 l/100 km CO2-utsläpp: 153 gram/km Mått (L/B/H): 463/202/169 cm Tjänstevikt vikt: 1.790 kilo Dragvikt: 2.000 kilo Bagagevolym: 570–1.805 liter Pris: 548.900 kr (GLB finns från 493.900 kr) Privatleasing: Kontakta återförsäljaren Förmånsvärde: Kontakta återförsäljaren