En ny Mercedes E-Klass är en speciell händelse. Den nya generationen är en bil som får pulsen att sjunka och kilometerna att försvinna.
En ny Mercedes E-Klass är alltid ett tecken på att världen inte är helt förlorad. Hjulen snurrar fortfarande och vi har inte kört helt över kanten och ned i avgrunden. Det finns en kontinuitet och trygghet med en E-Klass, för den har alltid funnits där. E-Klassen, eller något som var detsamma som en E-Klass, långt innan den mellanstora Mercedes-modellen fick namnet år 1993, sträcker sig sju decennier tillbaka, och en sådan opåverkbar institution tar man riktigt väl hand om.
För ett par år sedan började Mercedes själva rucka i grunden kring den orubbliga E-Klassen. De gick faktiskt fram hårt med en tryckluftshammare, för ovanför E-Klass skulle den elektriska EQE stå. Tänkt att ed tiden utgöra efterträdaren till E-Klass, vara den nya tidens stjärna.
Inte så fort, som de säger i engelskspråkiga områden. Man skjuter inte bara E-Klass åt sidan utan vidare . Det kanske inte ser ut så – men Mercedes har istället flyttat fram E-Klass i det skarpa rampljuset. Det finns en helt ny E-Klass! Den tionde generationen sedan 1953, om jag har räknat rätt.
Den är ingen halvhjärtad bil, ingen det-blev-över-efter-elbilarna-bil. Nya E-Klass är en fantastisk bil och en vecka i en sedanversion som laddhybrid kommer med en tydlig slutsats: nya E-Klass är en bättre bil än EQE. Att den också är en bättre bil än modellerna över och under den i Mercedes modellflora är en lika stor en överraskning.




Rikligt med stora ord, så vad är förklaringen?
Stora ord? Okej, låt mig snabbt förklara. Jag ska endast använda några få meningar för att säga vad EQE, C-Klass och S-Klass gör mindre bra än nya E-Klass, som på rikligt kan stå på egen hand som den lysande stjärna den är.
EQE, C-Klass och E-Klass delar interiörmaterial som i deras respektive (pris-)klasser ligger under Mercedes-nivå. Det är särskilt problematiskt i S-Klassen, men det är problematiskt i alla modellerna.
C-Klass är fortfarande mer Golf-klass i utrymmen och fjädringen är styv med stora hjul. EQE har en design som dikteras av vinden. Vinden fick sin vilja, så räckvidden är hög, bilen är som en bit tvål med fyra hjul. S-Klass gör mig mest besviken med knakande material, opraktiska yttre dörrhandtag och en luftfjädring som är klumpig över hål i vägen.
Men nya E-Klass är elegant. Så elegant att jag inte kan släppa blicken från sedanens bakre del. Om design kan signalera klass och pengar, så kan akterpartiet precis det (där EQE signalerar designernas studieresa till en vindtunnel i Kina).
Interiören är rymlig för fyra vuxna, baksätet är mer bekvämt än i EQE och C-Klass, och som den enda av de fyra finns det ingen sänkning i materialkvalitet jämfört med föregångaren. Det är färre saker som glänser som billig plast, ingenting som knakar. Och den nya E-Klass klarar det den ska på vägen, men den har en djupare dimension i köregenskaperna än den någonsin haft tidigare.




Ny modell och nya färdigheter? Ja, E-Klass har alltid varit förebilden för dess komfort. Aldrig har ingenjörerna vacklat i tron på att fjädringskomfort är en av de viktigaste sakerna i en lyxig bil. De vet hur de ska avstressa kunderna som kör många, många mil på motorväg. Denna gång har de hittat formulan för en E-Klass som kör mer precist än en BMW 5-serie, samtidigt som den fjädrar och dämpar bättre än en S-Klass. Halleluja, vilken fjädring och vilken kördynamik!
Det har inte bara skruvats på styrrespons och dämpning. En BMW 5-serie är fortfarande mer aktiv och lite överstyrd, men E-Klass är den kultiverade och mer lugna av de stora mellanklassarna. Det kanske låter främmande, men det är Mercedes som nu gör den bästa styrningen Vem hade trott det?
Den grå sedanen med de svarta hjulen är rikligt extrautrustad, vi pratar prylar motsvarar vad man betalar för en Ford Kuga typ ... Trot det det saknas fortfarande kylning och massage i framstolarna. Men tydligen var det viktigare med den Alpin-grå solidlacken från Manufaktur-paletten (42.500 kr) ... Men bättre är att här finns den nästan magiska luftfjädringen (standard) och aktiv bakhjulsstyrning (38.200 kr).
Hur bilen fungerar utan det? Ingen aning. Inte förrän jag senare i år ska testa en E 220 d som ska vara mer sparsamt utrustad. Men nu testade E-Klass har alltså en luftfjädring som inte lämnar mig med några önskemål om förbättring; det är ett bättre chassi än vad S-Klassen har. De upp till 4,5 grader med-/motstyrande bakhjulen känns som en naturlig del och ger en vändradie i småbilsklassen, men även smått sportiga köregenskaper genom tajtare svängar.

Bakom det spektakulärt långa namnet E 400 e 4MATIC Sedan AMG Advanced Edition gömmer sig alltså en laddhybrid, det gemena e:et någonstans där i början avslöjar detta faktum Det är toppversionen är det kommer till laddhybrider, som erbjuds som både bensin och diesel. Det finns även möjlighet att köpa E-klass med enbart dieseldrift, men ska du köra på bensin blir det i kombination med laddhybridteknik.
E 400 låter som om vi hade att göra med åtta cylindrar, för den som kan sin Mercedes-nomenklatur. Eller kanske sex cylindrar om jag tänker på nyare Mercedes-modeller. Men nope, här finns bara fyra cylindrar, så här kommer en liten besvikelse, för de flesta kommer att uppleva att energin i det stora batteriet vid någon tidpunkt tar slut, även om Mercedes lovar 104 kilometer elektrisk körning. När batteriet är tomt kan den ladda med 11 kW vid laddningsboxen hemma och (mot tillägg av nästan försvarbara 6.850 kr) med 50 kW vid en snabbladdare.
En 2,0-liters bensinmotor kan vara kultiverad och silkeslen i öronen. Det händer främst om bilen kommer från Audi, och Mercedes bensinmotor är mer rå. Elmotorns 129 hk bidrar under alla omständigheter bra och gör att bensinmotorn med 252 hk endast tillfälligt behöver köras med höga varvtal. Men 3,0-litersmotorn från BMW, kopplad till deras laddhybridlösning, den saknar jag faktiskt.
Med 381 hk i så kallad systemeffekt är E 400 en nivå under de 489 hk som bjuds i BMW 550e xDrive. Men så är också 5-serien dyrare (874.800 kr). Och effekt i all ära, tro mig, med även fyra cylindrar och en viss portion elektricitet kan man resa mycket, mycket snabbt med E-klass.










Ingen E-Klass har någonsin varit prisvärd och den har vanligtvis alltid varit dyrare än Audi A6 och BMW 5-serie. Så är inte längre fallet när vi jämför E 300 e med 313 hk (634.000 kr) med den mer likvärdiga Audi A6 Sedan Proline Sport 50 TFSI e quattro S tronic (697.400 kr) som då visserligen adderar fyrhjulsdrift. Men sedan kommer jag ihåg att i princip ingen köper E-Klass, detta är en förmånsbil/tjänstebil och där har alla tre tyskar olika vassa erbjudanden.
Under veckan ser jag fram emot varje tur i E-Klass. Den "sitter perfekt" och den träffar den punkt i min hjärna där den sällsynta avslappningen finns. E-Klass är en bil som är tekniskt avancerad men problemfri från första mötet. Den är elegant, läcker och den bästa Mercedes som just nu finns att få tag på. Det varar inte för evigt, så det är bara att njuta av den medan tiden finns.
SPECIFIKATIONER
Mercedes E 400 e 4MATIC Sedan AMG Advanced Edition
Motor: R4, 1 999 cm3 + elmotor Effekt: 381 hk/650 Nm 0–100 km/h: 5,3 sekunder Toppfart: 250 km/h Förbrukning: 0,7 l/100 km CO2-utsläpp: 15 gram/km Batteristorlek: 25,4 kWh Laddningskapacitet: 50 kW Elektrisk räckvidd: 109 kilometer Mått (L/B/H): 495/188/148 cm Tjänstevikt: 2.265 kilo Dragvikt: 2.100 kilo Bagagevolym: 370 liter Pris: 719.000 kr (E-Klassen finns från 611.900 kr) Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Från 9.158 kr/mån (E 220 d 4MATIC Sedan AMG Advanced Edition)
