Mercedes-Benz E 220 d-31
Tester & provkörningar
27 februari 2025

Test: Mercedes E 220 d bevisar dieselns berättigande

Simon H

Det finns de som menar att ryktet om dieselns död är betydligt överdrivet. Det är lätt att förstå när man hamnar bakom ratten på en Mercedes E 220 d.

Elbilarna har nått ganska bred spridning bland svenska familjer. Ändå är det inte långt mellan Facebook-kommentarer i still med: "Jag håller fast vid min dieselbil!!!" när det presenteras nytt innehåll om elbilar.

Dessa kommentarer tycker jag både är fåniga och förstockade, eftersom jag är övertygad om att de flesta svenskar skulle bli nöjda med en elbil. Det finns dock en bil som får de kritiska kommentarerna att låta mindre ihåliga i mina öron – Mercedes-Benz E 220 d 4Matic.

Den dieseldrivna E-Klassen är höjdpunkten av vad en dieselbil kan och bör vara, och efter en vecka bakom ratten är det också en bil jag skulle vilja hålla fast vid.

Mercedes-Benz E 220 d-30
Mercedes-Benz E 220 d-28
Mercedes-Benz E 220 d-25
Mercedes-Benz E 220 d-27

En fyrcylindrig dieselmotor smeker inte precis örat med kärlek. En kallstart av E 220 d för mest tankarna till en John Deere-traktor. Visst kan man beställa en E 450 d 4Matic med aningen mer välljudande V6, men bara en total dieselfanatiker kan inför sig själv motivera merpriset på cirka 230.000 kr.

Om man överlever ljudet från den tråkiga kallstarten belönas man i E 220 d med ekonomi och komfort i överflöd. De 5,2 liter/100 km som anges som snittförbrukning är faktiskt konservativt beräknade. Så snart man hittar sin stabila kryssningshastighet på motorvägen sjunker förbrukningen – samtidigt som räckvidden ökar. Här är Mercedes E 220 d så sparsam att man utan problem kan klara av 1.300 km i sträck – om inte ett naturbehov istället blir det som avgör huruvida det ska tas en paus.

Mercedes-Benz E 220 d-24
Mercedes-Benz E 220 d-23

Just här på motorvägens långa sträckor förstår jag de kritiska rösterna som hörs rörande elbilar. Om min blåsa hade varit konstruerad för det, hade jag kunnat köra från Stockholm till Leipzig utan stopp, i 130 km/h. Det är en irrationell känsla av frihet som tas ifrån en om man i en elbil måste göra 4-5 tidsödande laddstopp. Jag förstår att pauser är bra, men de känns mindre roliga när de är obligatoriska. Så är det inte alls i E 220 d.

Min testvecka tillåter inte en snabbtur till Leipzig (vad finns en att göra där?). Ändå är jag övertygad om att jag skulle kunna klara det galant med en E 220 d. Den är nämligen lika van vid motorvägen som få andra, och den rullar som ett lokomotiv på räls så fort man hittar sitt spår.

Det grovkorniga dieselljudet förvandlas på motorvägen till ett mjukt bakgrundsmuller som nästan fungerar som terapeutisk vitt brus. Det är också det enda ljudet som tar sig in i kupén då E-Klassen är välisolerad från väg- och vindljud – även vid högre hastigheter.

Mercedes-Benz E 220 d-22
Mercedes-Benz E 220 d-21
Mercedes-Benz E 220 d-20
Mercedes-Benz E 220 d-19

Den nya E-Klassens luftfjädrade bakaxel med nivåreglering är svensk standard och utgör pricken över i när det gäller rullkomfort, även om det skulle finnas något på dragkroken. Dessutom är styrningen väl avvägd med toppstabilitet, vilket gör långa sträckor till rena barnleken.

Kupén bidrar till komforten genom att, förutom att vara tyst, även vara utrustad med gedigna säten och mjuka material. Man sitter bra både fram och ba . Om man tröttnar på det tidigare nämnda ljudet bör man uppgradera till Burmester-ljudanläggningen för 15.900 kr, vilket är värt typ varenda öre om man uppskattar bra ljud.

Mercedes-Benz E 220 d-03
Mercedes-Benz E 220 d-02
Mercedes-Benz E 220 d-05
Mercedes-Benz E 220 d-08
Mercedes-Benz E 220 d-09
Mercedes-Benz E 220 d-10
Mercedes-Benz E 220 d-13
Mercedes-Benz E 220 d-14

Mercedes E 220 d har en nioväxlad automatväxellåda som kan upplevas ryckig tillsammans med andra Mercedes-motorer vid acceleration. Strängare EU-krav har dock tvingat tyskarna att utrusta sina förbränningsmotorer med ett 48-volts mildhybridsystem som sänker utsläppen och ger en positiv bieffekt.

Det elektriska systemet ger en liten extra elektrisk skjuts vid just accelerationen, vilket gör att E 220 d lämnar startlinjen med en mjuk rörelse. Det finns ingen tvekan eller klumpighet, vilket gör att man kan njuta av det ekonomiska nionde steget i växellåda på motorvägen utan att förlora komforten i stadstrafik.

Mörk Mercedes-Benz parkerad ovanför trappa

Mercedes tillverkar inte billiga bilar. Priset för E 220 d börjar på 641.900 kr. Det är innan kostsamma tillval på utrustningslistan; det finns (förutom lösa tillval) utrustningspaket som kostar från 37.100 kr till 203.700 kr.

Det är mycket pengar – även i jämförelse med elbilspriser. Om man har pengarna och har antingen lusten eller behovet av att kunna köra långa sträckor mycket ofta, så är E 220 d det rätta valet. Ett utmärkt val.

Ett motorvägsmisil av den här kalibern är en utdöende ras, och E 220 d gör det till en mycket svår insikt. Den bekräftar dieselmotorns sista berättigande, eftersom den kan köra långa sträckor med hög hastighet, hög komfort och låg förbrukning. Så länge det finns behov av det, så förtjänar E 220 d en plats i toppen.


Mercedes E 220 d 4Matic

Motor: R4 diesel (mildhybrid), 1.993 cm3 Effekt: 197 hk + 23 hk/440 Nm 0-100 km/h: 8,1 sekunder Toppfart: 227 km/h Förbrukning: 5,2 l/100 km CO2-utsläpp: 137 gram/km Mått (L/B/H): 495/188/148 cm Tjänstevikt: 2.040 kilo Dragvikt: 2.100 kilo Bagagevolym: 615 liter Pris: 641.900 kr. Privatleasing: Kontakta återförsäljaren Förmånsvärde: Från 9.478 kr/mån