Mazda MX-30 R-EV COVER
Tester & provkörningar
4 mars 2025

Test: Mazda MX-30 R-EV är konstig och underskattad

Simon H

Det finns många saker som inte verkar logiska med Mazda MX-30. Åtminstone inte på papperet. Ändå kanske den inte är så udda som den låter.

En kompakt crossover med bakhängda bakdörrar, wankelmotor, laddkontakt och korkdetaljer i kupén. Det låter som ett fordon skräddarsytt för en enhörning i cowboybyxor från ett feberdrömland. I verkligheten är det bara Mazda MX-30 R-EV.

Utgångspunkten är inte så konstig som den låter. Mazda har tagit sin mindre populära elbil, MX-30 e-Skyactiv (som inte säljs längre), och förvandlat den till en laddhybrid med räckviddsförlängare. Detta eftersom bensinmotorn är en liten wankelmotor som aldrig är kopplad till hjulen utan istället laddar ett batteri på 17,8 kWh, således är förbränningsmotorn en räckviddförlängare . Är denna udda lösning meningsfull eller förblir Mazda MX-30 R-EV ett sagodjur i en avlägsen feberdröm?

Mazda MX-30 sedd från sidan med öppna dörrar

Wankelmotorn är en så kallad roterande motor med en trekantig rotor som snurrar – istället för traditionella kolvar. Det är en motortyp som senast syntes i Mazdas modellutbud för över 15 år sedan i sportbilen RX-8, och som tack vare sina flera framträdanden i coola sportbilar har uppnått legendarisk status.

Det goda ryktet och den coola statusen har säkert haft en viss påverkan på valet av Wankelmotor till Mazda MX-30 R-EV. Motorn i denna laddhybrid är dock en liten sak med en rotor och en motorvolym på endast 830 cm3, som inte har mycket gemensamt med sportbilarnas mer potenta maskiner.

Den kompakta storleken och låga vikten har antagligen spelat en större roll. I denna MX-30 har Wankelmotorn också degraderats till en generator som använder sina 74 hk för att generera ström till batteriet. Batteriet kan också laddas med 11 kW AC-laddning och 36 kW DC-laddning.

Mazda MX-30 R-EV-14
Mazda MX-30 R-EV-13
Mazda MX-30 R-EV-12
Mazda MX-30 R-EV-10

Batteriet driver en elmotor med 170 hk som gör Mazda MX-30 R-EV rappare än sin helt eldrivna tvilling. När elmotorn och batteriet arbetar tillsammans är det 85 km i elektrisk räckvidd.

Idén är i grund och botten inte dålig. Batteriet är tillräckligt stort för att många ska kunna pendla till och från jobbet utan att använda bensinmotorn. Därför har man valt en liten motor som varken väger mycket eller tar stor plats för att förlänga räckvidden när det behövs.

Faktum är att Mazda har gjort allt för att säkerställa att man i vardagen kan använda sin MX-30 R-EV på ren el. Snabbladdning på 36 kW DC är inte vanligt förekommande i laddhybridvärlden och även om det skulle misslyckas har Mazda en annan lösning. Man kan nämligen själv ställa in bilen så att motorn aktivt laddar batteriet och dessutom justera hur många procent man vill ha kvar.

Mazda MX-30 R-EV-08
Mazda MX-30 R-EV-07

På så sätt kan man begränsa användningen av bensinmotorn och ladda batteriet till 50 procent ström på motorvägen, som sedan kan användas när man ska köra in i staden.

Det är ganska smart, och när man kör på el tänker man inte två gånger på att Mazda MX-30 R-EV är en hybrid. Den har tillräckligt med kraft och känns väldigt smidig både i stan och på landsbygden. Först på motorvägen börjar krafterna sina.

Styrningen är avvägd åt det tyngre hållet vilket bidrar till en känsla av stabilitet. Chassit gör också sitt jobb då det är responsivt utan att bli stramt obekvämt. Faktum är att det absorberar ojämnheter riktigt bra.

Och vad händer när Wankelmotorn måste användas? Systemet har sin styrka i att förbränningsmotorn aldrig påverkar framdrivningen rent fysiskt. Det betyder att man alltid har en sömlös start och inbromsning eftersom det inte finns någon bensinmotor som kopplas in och ut i processen.

Laddningslucka

Men ... Den lilla rotationsmotorn är ingen fröjd för örat. Trots att motorns varvtal följer farten så är ljudbilden ganska genomträngande. Som en ilsken mixer på amfetamin. Det blir snabbt irriterande.

Wankeltekniken visar också en annan tråkig sida när batteriet är tomt. Det är inte en motortyp som är känd för sin ekonomi, när den tvingas arbeta konsekvent är den uppgivna snittförbrukningen på 1,0 l/100 en mycket avlägsen fantasisiffra. Här är drygt 6,0 l/100 km mer realistiskt. Men med en tank på 50 liter får man en total räckvidd på 85 till 90 mil.

Kupén i Mazda MX-30 R-EV är oförändrad från den helt eldrivna varianten som såg dagens ljus 2020. Det är positivt när det gäller känsla av kvalitet, materialval och layout men negativt när det gäller utrymmet, speciellt i baksätet.

Mazda MX-30 R-EV-24
Mazda MX-30 R-EV-22
Mazda MX-30 R-EV-30
Mazda MX-30 R-EV-33
Mazda MX-30 R-EV-32
Mazda MX-30 R-EV-31
Mazda MX-30 R-EV-36
Mazda MX-30 R-EV-35
Mazda MX-30 R-EV-34

Man måste klämma sig igenom de bakhängda bakdörrarna som endast kan öppnas när framdörrarna redan är öppna. Benutrymmet passar bara barn och huvudutrymmet imponerar inte det heller. Men hey, det är en kompakt stadsbil, så det är vad det är.

Bortsett från utrymmet är kupén i MX-30 precis lika välgjord som den alltid har varit. Här har man lekt med material som fiberduk i dörrsidorna och kork i mittkonsolen samt mer traditionellt läder och aluminium. Det ger en kupé som fortfarande känns modern.

Åldern märks dock på infotainmentskärmen som är för liten och föråldrad i sin layout. Men med Apple CarPlay anslutet är åldern lätt att bortse ifrån eftersom den har kristallklar upplösning.

Vridknappen som kan användas för att styra skärmen (som även är en pekskärm) känns aningen old school men bidrar onekligen till att man kan hantera skärmen säkrare under körning.

Mazda MX-30 R-EV-26
Mazda MX-30 R-EV-27
Mazda MX-30 R-EV-29

Den andra skärmen som är dedikerad till klimatanläggningen ser snygg ut men är placerad för lågt för att vara meningsfull. Ögonen måste fokusera för långt från vägen när temperaturen ska justeras.

Mazda MX-30 R-EV är inte perfekt. Faktum är att den är konstig och kommer absolut inte att falla alla i smaken. Frågan är om inte elbilsversionen trots allt var mer rimligt, trots dess begränsade räckvidd.

Mazda MX-30 R-EV-02
Mazda MX-30 R-EV-01

Ingångsversionen Exclusive-Line har utrustning som 18-tums aluminiumfälgar, LED-strålkastare, automatisk klimatanläggning, navigering, 8,8-tums infotainmentskärm, adaptiv farthållare, läderratt och head up-display samt säkerhetsutrustning som förarövervakning, automatisk nödbromsning och döda vinkeln-varning.

Hybridsystemet ger en bra elektrisk räckvidd med alltid sömlöst beteende. Därför fyller MX-30 R-EV sin funktion för de som inte är redo för en elbil, eller helt enkelt vill ha möjligheten att köra långt i ett sträck.


Mazda MX-30 R-EV

Motor: Wankelmotor, 830 cm3 + elmotor Effekt: 170 hk/260 Nm 0–100 km/h: 9,1 sekunder Toppfart: 140 km/h Förbrukning: 1,0 l/100 km CO2-utsläpp: 22 gram/km Batterikapacitet: 17,8 kWh Elektrisk räckvidd: 85 kilometer Laddning: 11 kW AC/36 kW DC Mått (L/B/H): 439/189/155 cm Tjänstevikt: 1.778 kilo Dragvikt: 0 kilo Bagageutrymme: 350 liter Pris: Från 427.900 kr Privatleasing: Kontakta återförsäljare Förmånsvärde: Från 4.985 kr/mån