Även en Bond-skurk kan bli familjefar och behöva växa ur den vanliga skurkbilen. Därför presenterar Land Rover en Defender som är ännu längre än den redan långa Defender 110. Den extra långa modellen heter Defender 130 och den mäter strax under 5,4 meter i längd. Det är 60 centimeter längre än Defender 110 och 15 centimeter längre än den gigantiska Mercedes GLS. Land Rover Defender 130 tar med andra ord upp mer plats på vägen än genomsnittet, frågan är om det klär den?
Tre säten på tredje raden – plats för åtta personer
Tredje sätesraden är inget nytt för Defender. Defender 110, som lanserades 2020, har kunnat fås med extrastolar redan från början. Det ökade utrymmet i den långa Defender 130 innebär dock att den tredje sätesraden nu faktiskt kan användas av folk med ben. Det finns nämligen 30 centimeter extra att jobba med bakom andra sätesraden och bakåt. Dessutom får man tre säten istället för två på tredje raden, vilket gör Defender 130 till en terrängbil med plats för åtta personer.



Som vuxen är tredje sätesraden fortfarande inget ställe man vill sitta på från Malmö till Sicilien, men det fungerar fint för resor till och från sommarstugan. Barn och kortväxta personer kan däremot sitta bekvämt med egna mugghållare, USB-C-laddare och fläktutblås. Om Bond-skurkens familj består av åtta illvilliga själar får de naturligtvis vara beredda på att packa lätt. Med alla säten uppfällda finns det plats för 290 liter (VDA) bagage. Det är fortfarande mer än vad en VW ID.3 kan lasta, och alltså ganska imponerande med tanke på de åtta sittplatserna.
När tredje sätesraden är nedfälld får man in hela 1.015 VDA-liter med baksätet i sin mest bekväma position. På andra sätesraden har man hav av benutrymme och bilens bredd på två meter gör att tre vuxna kan sitta där utan problem. Land Rover Defender 130 tar upp parkeringsyta motsvarande två Smart Fortwo, vilket förstås innebär vissa utmaningar. Det gäller både vid parkering i p-fickor och vid fickparkering, där jakten på tillräckligt lån yta kan vara tidsödande.
Och det är inte det enda stället där den extra längden blir ett problem. För även om hjulbasen är densamma som hos Defender 110, och vändradien likaså, är det 60 cm mer baktill – med ett reservhjul – som gör längden särskilt svår att uppskatta. Defender är inte utrustad med fyrhjulsstyrning som Range Rover och Range Rover Sport, vilket gör att den snabbt känns som en Finlandsfärja i stadsmiljö och parkeringsgarage. I det senare måste man också vara uppmärksam på maxhöjden. Med andra ord är det inte i urbana miljöer som Defender 130 briljerar med sin manövrerbarhet – men det är det nog ingen som direkt förväntar sig det heller.




Inte byggd för stadstrafik – men briljerar i öppna landskap
Förutom Bond-skurken är det nog godsägaren som är målgruppen. Pass opp så att det inte är för smalt mellan stenpelarna vid godsets entréport. Om det finns öppna landskap på båda sidor om porten, då trivs Defender som fisken i vattnet.mOavsett om det är en gräsäng, grusväg eller bara en mjuk skogsväg rullar Land Rover Defender där med en obestridlig tyngd och pondus. Som en brittisk herrgård på fyra hjul. Det är tjänstevikten på 2,6 ton, luftfjädringen och den breda spårvidden som ger stabiliteten.
Terrängegenskaperna är många, och betydligt fler än vad ett lånat grustag i Roskilde kan illustrera. För den genomsnittliga Land Rover-köparen tror jag inte det är så viktigt exakt vad bilen kan, så länge den kan! Och med Defender får man anstränga sig rejält om man vill köra fast. Testbilen är den största dieselvarianten, D300, som har en sexcylindrig 3,0-litersmotor med 300 hästkrafter och 650 Nm. Det är något BMW-aktigt över den välorkestrerade raka sexan under huven, även om det faktiskt är en motor utvecklad internt av Jaguar Land Rover-koncernen.
BMW levererar V8-motorer till vissa Land Rover-modeller men Defender kan beställas med en egenutvecklad V8 på 5,0 liter och 500 hästkrafter. Även om jag inte har kört den sistnämnda, vågar jag ändå säga att det är D400 man bör välja. Det passar ack så bra med en kompromisslös dieselmotor i en bil som redan har storlek som ett godståg.



Prisklass som matchar Mercedes GLS
Jämförelsen med Mercedes GLS i min inledning var inte helt slumpmässig. Förutom att vara något mer voluminös än den tyska lyx-SUV:en, matchar Land Rover Defender 130 även i pris. Den börjar på 1.078.900 kronor, medan testbilen – en Defender X-Dynamic HSE med den stora dieselmotorn – börjar på 1.309.900 kronor. Mercedes GLS 450 d börjar på 1.220.000 kr.
Priset i sig gör att Defender 130 riktar sig till det övre skiktet av befolkningen. Här kan jag som vanlig löneslav retoriskt fråga om britten blir för grovhuggen för de lotionmjukade och finkänsliga händerna? För även om den har fina skärmar, massor av läder och massage i framstolarna, så är den ändå grov. Instegshandtag, ratt och instrumentpanel har genomgående detaljer i rå metall. Skruvarna är synliga i dörrpanelerna för en robust effekt och interiören känns generellt som om den är ihopsatt med slägga. Det är rejält, men också så rått att det kan skrämma en affärsman som är van vid att köra Maybach.
Med tanke på att nuvarande Land Rover Defender lanserades 2020 är den inte ny. Men den nyligen lanserade långa 130-varianten har varit efterlängtad ett tag. Den kompletterar nämligen raden av Defenders som historien föreskriver: den korta 90, den vanliga 110 och nu den långa 130. I tidigare modeller syftade dessa siffror på modellernas hjulbas i tum. Idag fungerar siffrorna mer som marknadsföringsvänlig nick till det historiska ursprunget i Defender-modellen, som kan spåras tillbaka till 1948. Det har alltid funnits en kort, en mellan och en lång Defender – och det gör det fortfarande.
På frågan om den extra längden klär Defender kan jag utan omsvep svara ja. I alla fall när det gäller volym. För om man ändå ska köra en stor, tung och terrängkapabel SUV – varför inte köra den största som finns? Varför inte välja den som är byggd för att ta den tyngsta lasten? Om den kantiga förlängningslådan bak klär Defender estetiskt sett, låter jag vara upp till var och en att avgöra. Historiskt och stilmässigt klär det dock Defender perfekt att vara ett praktpaket, som i denna senaste version även bjuder på terrängegenskaper, komfort och lyx.
Specifikationer
Land Rover Defender 130 D300 X-Dynamic HSE
Motor: R6, diesel, 2 997 cm3 Effekt: 300 hk/650 Nm 0–100 km/h: 7,5 sekunder Toppfart: 191 km/h Förbrukning: 8,7 l/100 km CO2: 229 g/km Mått (L/B/H): 535/200/197 cm Tjänstevikt: 2 666 kilo Dragvikt: 3 000 kilo Bagagevolym: 290-1.876 liter (8-sits) Pris: 1 309 900 kr. (Defender 130 finns från 1 078 900 kr.) Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: 17 867 kr/mån (D300 X-Dynamic HSE)



