Kanske är det insikten om att en säregen design inte längre är unik som har fått Nissan att lansera Juke i en knallgul lackering. En gång var Nissan Juke en bil som delade åsikter designmässigt, medan mängden elbilar som liknar rymdskepp har gjort det normalt att se annorlunda ut.

Den gula färgen och det kontrastfärgade taket är en del av en modelluppfräschning som ska hålla den nu fem år gamla Juke vid liv lite längre. Utöver den skrikiga färgen och nya fälgdesigner, uppdateras interiören med större skärmar för både digital instrumentering och infotainmentsystem.
Uppgraderad interiör
En uppdatering är inte komplett utan en dos digital innovation. Nissan uppgraderar skärmarna i Juke så att infotainmentskärmen nu mäter 12,3 tum, medan den digitala instrumenteringen har vuxit från 7 till 12,3 tum. I instegsmodellen Acenta har det digitala elementet i instrumenteringen växt från 4,2 till 7 tum.
Den stora instrumenteringen i testbilen är mycket väl utförd. Den erbjuder en lagom mängd information i ett prydligt upplägg. Här justeras även assistanssystemen via fysiska knappar på ratten, vilket gör att hastighetsvarnare och filhållningsassistans enkelt kan stängas av – med båda händerna kvar på ratten.






Infotainmentsystemet vinner inga designpriser. Användarvänligheten är dock bra, med snabb respons och stöd för trådlös Apple CarPlay och Android Auto, vilket gör systemet helt modernt.
Nissan levererar som vanligt god byggkvalitet. Även om hårdplast är vanligt i denna klass, finns här en bra mängd mjuka material. Den mindre uppdateringen inkluderar ny klädsel på sätena samt nya och mjukare material på instrumentbrädan och dörrsidorna. Det enda som kan störa är mängden olika material – här finns högglans, konstläder och flera olika plastytor med varierande texturer.
Ett svårbegripligt hybridsystem
Nissan Juke erbjuds med två drivlinor: en vanlig bensinvariant med 114 hk och en hybrid med 143 hk, som testas här. I Juke Hybrid sitter en fyrcylindrig bensinmotor på 1,6 liter med 94 hk. Den arbetar tillsammans med en elmotor på 49 hk och ett batteri på 1,2 kWh.
Hur de två elmotorerna samarbetar är svårt att förstå, både tekniskt och i praktiken. Övergången mellan el och bensin är förbättrad, så att man aldrig märker skiftet. Samtidigt vet man aldrig riktigt vad som händer.

Ibland startar bensinmotorn med höga varvtal, ibland hjälper den elmotorn mycket diskret. Växellådan växlar ibland normalt, medan den andra gånger håller växlarna onödigt länge. Det känns slumpmässigt.
Positivt är att den totala systemeffekten på 143 hk alltid ger Nissan Juke Hybrid tillräcklig kraft. Negativt är att den deklarerade förbrukningen på 5,0 l/100 km känns långt från verkligheten. Förbrukningen ligger på minst 6,7 l/100 km, vilket även min kollega Morten Bek noterade i sin test av hybridvarianten före faceliftet.




Om man bortser från hybridsystemet är Juke lättare att förstå. Den är fortsatt lättkörd med ett chassi som är åt det fasta hållet. Det minimerar krängning på landsväg, men gör också att ojämnheter känns i kupén. Den största skillnaden i 2024-versionen är ljudnivån, som har sänkts tack vare mer ljudisolerande material. Juke är nu förhållandevis tyst även på motorvägen.
Bra men utan fyrverkerier
Den faceliftade Juke medför välkomna förbättringar. De nya skärmarna bidrar till en modernare känsla i en fortfarande välbyggd kupé. Bilen är fortfarande lättkörd, nu med ett ökat inslag av komfort tack vare bättre ljudisolering.
Hybridsystemet orsakar dock fortsatt förvirring. Med ett startpris på 296 000 kr (just nu kampanjpris på 271 000 kr) för hybridvarianten kvarstår Toyota Yaris Cross Hybrid som den svåra konkurrenten. Toyota har ett bättre hybridsystem, och även om en Yaris Cross Hybrid är långsammare och bullrigare är den med ett pris från 292 900 kr fortfarande att föredra. Systemet är helt enkelt bättre genomfört och mer ekonomiskt.
Uppdateringarna av Juke gör sig bättre utan hybridteknik. Med manuell växellåda och 114 hk kostar Nissan Juke Acenta från 259 000 kr (kampanjpris 234 000 kr), medan den mer rekommenderade N-Connecta-varianten med automatlåda kostar 293 000 kr (kampanjpris 268 900 kr). Här får man rätt utrustning och en fortfarande bra bensinförbrukning utan förvirrande och fördyrande hybridteknik.
Nissan Juke 1,6 Hybrid N-Connecta
● Motor: R4, 1 598 cm³ + elmotor
● Effekt: 143 hk/148–205 Nm
● Acceleration (0–100 km/h): 10,1 sekunder
● Topphastighet: 166 km/h
● Förbrukning: 5,0 l/100 km
● CO₂-utsläpp: 113 g/km
● Mått (L/B/H): 421/180/158 cm
● Tjänstevikt: 1 371 kg
● Max släpvagnsvikt: 750 kg
● Bagageutrymme: 354–1 114 liter
Pris: 313 000 kr (kampanjpris 288 000 kr, Juke från 234 000 kr, Juke Hybrid från 271 000 kr) Privatleasing (start-/månadskostnad): Hybrid ej tillgänglig (Juke från 4 049 kr/2 995 kr) Förmånsvärde: Ej angivet
