Det är svårt att undvika Cupra, oavsett om du är på väg till en padelbana eller en musikfestival som Primavera Sound. Det spanska bilmärket syns ofta i samband med evenemang riktade till en ung publik.
Att marknadsföra elbilar till unga på deras egna arenor är en logisk strategi. Men frågan är om det ungdomliga varumärket kan bära en modell som Leon – en traditionell kombi byggd på en fyra år gammal Golf-plattform, och dessutom utan laddkabel. Här testar vi den uppdaterade Cupra Leon Sportstourer.



Vad är nytt med Cupra Leon?
Cupra har tagit ordet facelift bokstavligt och gett Leon ett helt nytt utseende. Fronten är radikalt omgjord med en så kallad "hajnosdesign", där den klassiska grillen är borta och den kopparfärgade Cupra-loggan nu sitter mellan de nya LED-strålkastarna. Grillen har istället blivit ett brett gap i stötfångaren.
Bakifrån är förändringarna mindre dramatiska. Bakljusen har fått ett nytt LED-mönster med tre trekanter per lampa och är nu sammanlänkade med ett lysande Cupra-emblem.




Interiören har också fått en uppdatering, såklart. En ny infotainmentskärm på 12,9 tum ersätter den tidigare 12-tumsskärmen. Systemet är förbättrat, och även om de irriterande touchreglagen för klimatkontroll fortfarande finns kvar, har de nu bakgrundsbelysning så att de är lättare att använda i mörker. Tack för det!
Motorutbudet omfattar en ny laddhybrid och två sportiga 2,0-liters bensinturbomotorer på 300 respektive 333 hästkrafter. Samt då testbilen som är den enklaste versionen: en Cupra Leon eTSI med en 1,5-liters bensinmotor på 150 hk och mildhybridteknik (48V). Kraften överförs till framhjulen via en sjustegad DSG-automatlåda (dubbelkoppilngslåda).
Ursprunget lyser igenom
Med sin sportiga design är Cupra Leon Sportstourer en snygg kombi. Det är svårt att säga vad som gör den mest iögonfallande – de skarpa strålkastarna, den breda grillen eller de sportiga fälgarna – men helheten är ungdomlig och självsäker.
Trots detta lyckas Cupra inte injicera samma spanska temperament i Leon som i elbilarna Born och Tavascan. Det är uppenbart att bilen bygger på en Volkswagen Golf – men med en ny yta.


Bensinmotorn producerar 150 hk och 250 Nm vilket räcker för att ta bilen från 0–100 km/h på 8,9 sekunder. Därefter känns motorn dock ansträngd, särskilt vid omkörningar på motorväg.
Motorvägen avslöjar också en annan svaghet: de stora 19-tumsfälgarna bidrar till påtagligt vägbuller. Det är synd, eftersom chassits stabilitet annars ger en bekväm motorvägsupplevelse.

Trots Cupras försök att vara ett fräscht alternativ är Leon i grunden en traditionell kombi. Chassit ger god stabilitet, balanserad fjädring och en relativt låg vikt på under 1 500 kg. Det gör bilen lättmanövrerad och smidig på landsvägar, även om den inte är särskilt rolig att köra.
Den svåra kombinationen
Det är inte bara de 150 hästkrafterna som sätter käppar i hjulet för en bra segdragningsförmåga i Leon. En annan faktor är kombinationen med DSG-växellådan, som ibland kan vara lite av en chansning inom VAG-koncernen. I samarbete med Volkswagens 1,0-litersmotor är DSG-lådan silkeslen och lätt att hantera. Men med denna 1,5-litersmotor upplevs den tvärtom som lite klumpig.
Trycker du gaspedalen i botten på motorvägen känns det som om DSG-växellådan först behöver rådfråga sig själv och därefter diskutera med motorn. Detta gör att segdragningen känns ännu långsammare än vad de faktiskt är. Dessutom straffas du med ett ryck om du stressar växellådan genom att växla snabbt från R till D.
Den spanska kupén
Även om kopplingen till Volkswagens produkter märks tydligt i kupén har Cupra lyckats tillsätta en spansk touch här och där. Efter uppdateringen har Leon fått nya material som är mer hållbara, utan att kompromissa med den kvalitetsmässiga överlägsenhet som den har över VW Golf.






Utöver de framträdande kopparfärgade detaljerna har interiören fått fler visuella förbättringar. Instrumentbrädan pryds nu av ett mönster och mittkonsolen är täckt med ett mjukare material som har kontrastsömmar. Testbilen är också utrustad med det nya Sennheiser-ljudsystemet. Det spelar rent och fylligt, även om standardinställningen är något bastung.
Stolarna i testbilen är de välkända Cup-stolarna som ingår i Dynamic-paketet för 10 700 kr. De är bekväma och stödjande, men jag saknar de nya och ännu bättre stolarna som finns i Born VZ.





Den största nyheten är den nya 12,9-tums infotainmentskärmen, som körs på Volkswagens senaste MIB4-system. Systemet är snabbt, lättnavigerat och utan irriterande buggar. En välkommen förbättring är de permanenta menyerna, eller genvägarna, i skärmens topp och botten. Klimatmenyn är nu alltid tillgänglig längst ned, vilket gör att man slipper använda de besvärliga touchreglagen under skärmen.
En bra kombi – utan ungdomlig attraktion
Cupra Leon Sportstourer börjar på 392 900 kr, vilket är något högre än konkurrenternas priser. För detta pris saknas dessutom några viktiga funktioner som backkamera och elektrisk baklucka, vilka endast finns i det så kallade Edge-paketet för 12 600 kr.
Den närmaste släktingen, Skoda Octavia eTSI Selection, är 17 000 kr. Dessutom erbjuder Octavia adaptiv farthållare, som i Leon endast är tillgänglig i ett tillvalspaket för ytterligare 15 200 kr.
Ford Focus EcoBoost Hybrid är ett annat alternativ som har liknande mildhybridteknik. I utrustningsnivån ST-Line X börjar Focus på 343 900 kr (kampanjpris, ordinarie pris 422 000 kr). Ännu billigare är Toyota Corolla Touring Sports i Active-utförande, som kostar från 334 900 kr och dessutom är en äkta hybrid med bättre bränsleekonomi.

Frågan är om dessa konkurrenter kan erbjuda samma ungdomliga känsla som Leon? Kanske inte, men när Leons ungdomliga "edge" mest består av designval, blir det tveksamt om det motiverar priset. Cupra Leon Sportstourer är en bra kombi och kan vara ett övervägande för dem som söker en bensindriven kombi. Men frågan kvarstår: Är det verkligen detta Cupras unga målgrupp letar efter?
I själva verket förväntar sig nog den ungdomliga publiken mer än bara sportiga detaljer från ett varumärke som vill vara ungt. Samtidigt vänder sig de kunder som inte tillhör Cupras kärnmålgrupp istället mot mer traditionella alternativ som Octavia eller Corolla. Därför bör Cupra fortsätta satsa på modeller som Born och Tavascan, som verkligen träffar den ungdomliga målgruppen. Leon Sportstourer bör däremot hållas i bakgrunden och erbjudas till de få som fortfarande söker en traditionell bensindriven kombi.
Cupra Leon Sportstourer eTSI
● Motor: R4, 1 495 cm³
● Effekt: 150 hk / 250 Nm
● 0–100 km/h: 9,0 sekunder
● Toppfart: 216 km/h
● Förbrukning: 5,5 l/100 km
● CO2-utsläpp: 126 g/km
● Mått (L/B/H): 4 650/1 790/1 430 mm
● Tjänstevikt: 1 464 kg
● Max släpvagnsvikt: 1 500 kg
● Bagageutrymme: 620 liter
● Pris: 392 900 kr
● Privatleasing (start-/månadsavgift): 3 395 kr/mån
● Förmånsvärde, tjänstebil: 6 199 kr/mån
