TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 354
Tester & provkörningar
25 februari 2025

Test: BYD Sealion 7 – tung lyx

Morten B

Kraftfull är ett ord som genomsyrar BYD Sealion 7 – på flera sätt. Den är lyxig, snabb och tyst, men den är också tung och den har en hög förbrukning.

Som om en mellanstor elektrisk crossover hos BYD var för lite. BYD har nyligen utökat modellfamiljen med den nya Sealion 7, trots att kineserna för inte så länge sedan introducerade Seal U i samma klass. Och så finns ju även den större och sjusitsiga Tang.

Det krävs en riktigt bra överblick för att parkera en ny mellanstor elektrisk crossover på uppfarten (eller i garaget, parkeringsdäcket eller någon annanstans). Det krävs också något speciellt i en ny modell som Sealion 7 för att den ska klara sig bra – den måste kunna något som de andra inte kan.

Vi kan ännu inte säga något om den är prisvärd, för priserna är inte klara. Men några andra siffror finns. Basmodellen, Comfort, har 230 kW (313 hk), ett batteri på 82,5 kWh och driver enbart på bakhjulen. Därefter kommer Design som har samma batteristorlek men dubbla motorer (fyrhjulsdrift) och 390 kW (530 hk). Toppmodellen delar drivlina med Design men har ett större batteri (91,3 kWh) och ännu mer utrustning..

TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 291
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 345
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 296
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 272

Men kommer Sealion 7 att ersätta Seal U? Nej, enligt min kännedom inte. BYD har bråttom att fylla på i modellprogrammet, och det går snabbt, så det är bara att hänga på. Seal U har varit på marknaden i mindre än ett år, men den har funnits längre på marknader utanför Europa – och den känns inte direkt ny. Men Seal U finns även som laddhybrid, så kanske lägger man fokus på den versionen när det gäller "Sälen".

Jag förstår inte riktigt idén med att ha både Seal U och Sealion 7 i modellprogrammet samtidigt. Seal U börjar på 524.900 kr, så det ska bli verkligt intressant att se prissättningen för Sealion 7, men jag kan inte hitta en enda sak som skulle få mig att välja Seal U framför Sealion 7.

Seal U kommer med framhjulsdrift och 218 hästkrafter, och den har en mer traditionell SUV-design än den nya modellen, där BYD har satsat på coupé-look. Sealion 7 har bakhjulsdrift (eller fyrhjulsdrift, som i testbilen) och mycket mer muskler, även i formgivningen.

TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 275
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 343
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 341
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 334

Basmodellen Comfort med 313 hästkrafter klarar 482 kilometer på en laddning, och mellanvarianten, Design, med fyrhjulsdrift och 530 hästkrafter – med samma batteri på 82,5 kWh – klarar 456 kilometer.

Det är inte det bästa försäljningsargumentet att de två varianterna inte ens kan nå 500 kilometer, när Renault Scenic E-Tech Electric klarar av 625 kilometer på en laddning och VW ID.4 upp till 560 kilometer.

Det börjar se konstigt ut när topmodellen Excellence med 530 hästkrafter, som har batteri på 91,3 kWh, knappt når upp till 502 kilometer. Ett mycket stort batteri för en medelmåttig räckvidd.

Sealion 7 Excellence är en kraftkarl på 2.435 kilo och förbrukningen är officiellt mycket högre än hos majoriteten av konkurrenterna: 21,9 kWh på 100 kilometer! Det hjälper inte särskilt mycket att gå ner till basmodellen, för dess förbrukning står fortfarande på 19,9 kWh.

VW ID.4 GTX har en genomsnittlig förbrukning av 17,1 kWh på 100 kilometer, och Scenic E-Tech Electric 87 kWh landar på 16,8 kWh på 100 kilometer. Jag är väl medveten om att GTX har 340 hästkrafter och Scenic bara har 220 hästkrafter och framhjulsdrift, men de få gånger jag under testveckan utnyttjar de 530 hästkrafterna i Sealion 7, ser jag inte syftet med dem.

Jag kan se på bilens egna mätning, som visas i segment av de senaste 50 kilometerna, att även mycket normal körning med landsväg och stadstrafik ger en förbrukning på 24-25 kWh på 100 kilometer, och det inkluderar inte förlusten vid laddning. Det är en dålig prestation för en tillverkare som dessutom själv tillverkar sina batterier.

TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 362
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 404
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 397
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 396
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 365
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 380
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 377
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 374
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 370
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 383
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 388

Körupplevelsen är tyvärr inget som imponerar heller. Den breda och väldigt tunga bilen är ett förvirrande fordon, som visserligen känns mycket fin och lyxig, men samtidigt upplevs som en stor båt i en stormig sjö komfortmässigt.

Jag kan garantera att Sealion 7 INTE behöver 530 hästkrafter eller 0–100 km/h på 4,5 sekunder (som pinsamt framhävs på bakluckan). För det första är den så tung att 530 hästkrafter ändå inte känns som att bilen har en raket fastsatt på bagageluckan. För det andra är den så tung och bred på en kurvig landsväg att det är som att styra det stora skeppet jag nämnde tidigare.

Styrningen är bättre än i den ännu svampigare Seal U. Men det är som att säga att det är hälsosammare att äta en bit mörk choklad än en stor påse lakrits – varken det ena eller det andra är riktigt bra att äta sig mätt på. Det är en uppenbar besvikelse att köra Sealion 7 jämfört med hur sedanen Seal presterar.

BYD har inte förstått att Sealion 7 är högre och tyngre än Seal. Den kan ligga fint och tyst på de bästa motorvägarna vi har men den tumlar omkring smått okontrollerat om underlaget inte är riktigt bra.

TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 317
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 400
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 293
TEST BYD Sealion 7 AWD MBB 349

Vänder vi fokus till kupén når vi de starkaste sidorna hos "Sjölejonet". Interiören är klädd i tjocka och mycket snygga material (och det är naturligtvis en del av förklaringen till bilens övervikt). Sealion 7 är ännu ett märkbart steg framåt för det kinesiska märket.

Utrustningen matchar de lyxiga materialen, med panoramaglastak, läderklädsel (Comfort och Design har konstläder), head up-display (enbart Excellence), kylning i framsätena, härligt ljud från danska Dynaudio, uppvärmning i baksätet och en stor infotainmentskärm på 15,6 tum.

Men det finns hål och underliga brister. När utrustningen är så nära komplett måste det även finnas massage i framsätena, styrning av klimatanläggningen vid baksätet och adaptiva strålkastare. Men det finns bara vanliga LED-strålkastare med en trög helljusassistent.

Den annars fina skärmen för infotainment har djupa menyer för sätesvärme, avfrostning av bakrutan och, värst av allt, platsen där man stänger av hastighetsvarningar och andra ”assistenter”. Det finns märkliga översättningar i menyerna, till exempel nivån för regenerering kallas antingen Standard eller Larger (Standard eller Större). Detta fel har hängt med ända från Atto 3- och Han-tiden.

Det finns gott om plats i höjd, bredd och längd för fyra vuxna. Bagageutrymmet är stort, även om jag vägrar tro att det kan bli plats för 1 789 liter om man fäller ryggstöden vid baksätet.

Mörk  BYD Sealion parkerad på bakgård

Tesla Model Y, nu dessutom ansiktslyft, är konkurrenten som på alla sätt ligger närmast Sealion 7. De är båda relativt stora, har mycket standardutrustning samt många hästkrafter och fyrhjulsdrift. Model Y Long Range med fyrhjulsdrift har sedan uppdateringen ett övertag när det kommer till räckvidd på en laddning (586 kilometer jämfört med 502 kilometer).


SLUTGILTIG DOM

Det är svårt att förstå vad BYD vill uppnå med två bilar i samma klass. Men det är inte svårt att dra slutsatsen att den nya Sealion 7 är markant bättre än den tråkiga och svampiga Seal U.

Gör det då Sealion 7 till en av de bästa i klassen? Nej. Det finns helt enkelt för många väsentliga områden där Sealion 7 kommer till korta. Den är tung, och den känns tung. Den har ett mycket stort batteri, men kort räckvidd och en mycket hög förbrukning.

Köregenskaperna är en förvirrande blandning. På vissa vägar känns det som att man kör lyxbil. På andra vägar seglar den stora bilen runt som ett skepp i nöd. Sealion 7 måste i första hand gå på diet om den ska bli en riktigt bra elbil.


SPECIFIKATIONER

BYD Sealion 7 AWD Excellence

Motor: Elmotorer (fram och bak) Effekt: 530 hk/690 Nm 0–100 km/h: 4,5 sekunder Toppfart: 215 km/h Förbrukning: 21,9 kWh/100 km Räckvidd: 502 kilometer Batteristorlek: 91,3 kWh Laddningskapacitet: 230 kW Mått (L/B/H): 483/193/162 cm Tjänstevikt: 2.435 kilo Dragvikt: 1.500 kilo Bagagevolym: 520–1.789 liter + 58 liter fram Pris: Ej klart Privatleasing: Ej klart Förmånsvärde: Ej klart