Ligegyldig Lexus
Tester & provkörningar
30 januari 2025

Test: BYD Seal – kinesisk körglädje

BYD Seal kan inte riktigt konkurrera med Tesla Model 3 när det gäller räckvidd, men den överträffar konkurrenten på andra områden.

Morten B

Den kinesiska biltillverkaren BYD erbjuder några vettiga bilmodeller, men spänning och sportiga köregenskaper är inte direkt vad jag förknippar med BYD. SUV-modellen Seal U är så frustrerande att köra att jag under inga omständigheter skulle rekommendera den till någon.

Tar man däremot bort U i modellnamnet, så blir det raka motsatsen. Seal, en mellanstor sedanmodell som lanserades innan Seal U, är den mest körglada bil kineserna har gjort hittills. Den är dessutom modern och tilltalande när det gäller pris, utrustning och design. Dess balanserade köregenskaper gör det svårt att tro att den kommer från samma tillverkare som av SUV-modellen.

Ligegyldig Lexus (1)
Ligegyldig Lexus (2)
Ligegyldig Lexus (3)
Ligegyldig Lexus (4)
Ligegyldig Lexus (5)

Det kan tyckas märkligt att den större SUV-modellen är billigare än sedanen. Men faktum är att det är högst rimligt, eftersom Seal U är en äldre modell än Seal, och jag säger det gärna igen: Den är som att köra ett badkar.

Seal börjar på 579 900 kr för versionen med utrustningsnivån som heter Design. Den levererar 230 kW (313 hk) till bakhjulen. Det är denna modell jag testar under en höstvecka. Testbilen är lackerad i den mest spektakulära färgen BYD erbjuder, Shadow Green, en metalliclack för 12 000 kr som verkligen får den skarpa sedanen att stå ut.

Vilka konkurrenter har BYD Seal, och vad kostar de?

Volkswagen ID.7 är halvnumret större än BYD Seal och därmed naturligtvis dyrare, trots lägre utrustningsnivå. Med 210 kW (286 hk), bakhjulsdrift och en räckvidd på upp till 606 kilometer kostar den 659 900 kr i det populära Pro Edition-utförandet.

BMW i4 är, precis som ID.7, en halvkombi, men där ID.7 har utrymmen som en balsal känns i4 trång som ett tornrum med plats för högst två personer. Jo, den har ett baksäte … Den har nyligen fått ett mindre facelift, men med tanke på de nyare konkurrenterna är priset alldeles för högt – 649 900 kr för i4 eDrive40 med 250 kW (340 hk) och en räckvidd på 582 kilometer.

Ligegyldig Lexus (6)
Ligegyldig Lexus (7)
Ligegyldig Lexus (8)
Ligegyldig Lexus (9)
Ligegyldig Lexus (10)
Ligegyldig Lexus (11)
Ligegyldig Lexus (12)

Och så givetvis, Tesla Model 3, som med ett startpris på 484 990 kr är billigare än Seal. Den bakhjulsdrivna Long Range-modellen är till och med den billigare än Seal, 539 990 kr. Men den gör skäl för sitt namn med en räckvidd på 702 km, långt mer än de 570 km som Seal med bakhjulsdrift presterar enligt WLTP.

Vad är det som gör Seal körglad?

Seal är den bästa BYD-modellen att köra – och en av de bästa kinesiska bilarna överhuvudtaget när det gäller körkänsla. Det är faktiskt inte en så stor komplimang som det kanske låter. BYD håller en okej nivå, men den genomsnittliga kinesiska bilen är ofta tråkig, obalanserad eller fylld med aktiva säkerhetssystem som antingen är värdelösa eller nästan farliga att använda.

Seal har säkerhetssystem som piper och stör, vilket höjer blodtrycket, men sedan den lanserades för ett år sedan har den genomgått uppdateringar. Hur mycket som ändrats i produktionen och via nätanslutna uppdateringar vet jag inte, men jag kan säga att det enda irriterande systemet nu är hastighetslarmet, som kan stängas av i en undermeny i infotainmentsystemet – precis som i många andra nya bilar.

Den bakhjulsdrivna Seal Design är lättare än den fyrhjulsdrivna Seal Excellence, vilket innebär 130 kilo mindre att släpa runt i kurvorna och på landsvägen. Vikten är avgörande, särskilt för elbilar som är betydligt tyngre än motsvarande förbränningsmotorbilar. Tack vare lägre men inte direkt låg vikt har Seal Design bättre köregenskaper än fyrhjulsdrivna versionen.

Mintgrön bil Seal 3 parkerad vid kaj

Seal har en mjuk och behaglig fjädring med god komfort, men i den fyrhjulsdrivna versionen blir vikten för mycket i snävare kurvorna. Bakhjulsdriften gör Seal lättare och mer förutsägbar, och dess vridstyva chassi och kaross gör att bilen känns som en stabil enhet där fjädringen effektivt absorberar stötar och hål.

Styrningen är långsammare och mindre direkt än hos Model 3, vilket innebär mindre vägkänsla, men den lägre vikten på framhjulen ger ändå bättre kontroll än i fyrhjulsdrivna versionen.

Med 313 hästkrafter i en basmodell gör fyrhjulsdrivna Seal Excellence, som har två elmotorer och 530 hästkrafter, mest intryck när det gäller accelerationen. Men jag kan inte rekommendera den. Den ensamma elmotorn i Seal Design är pigg och ger längre räckvidd – 570 kilometer mot 520 kilometer i fyrhjulsdrivna versionen – och skillnaden i verkligheten kan mycket väl vara större, eftersom bakhjulsdriften har fördelen av en lägre förbrukning.

Hur är det med interiör och utrymme?

Seal ser på bilder ut som en kompakt sedan, men det är skickligt av designteamet, eftersom Seal i själva verket är en mellanstor sedan. Den är ett par centimeter högre än Mercedes CLA Coupé, men erbjuder mycket mer luft och rymd än den tyska sedanen.

Panoramaglastaket släpper in ljus och är ett lyft för baksätet, som är rymligare och mer bekvämt än i Model 3. BYD erbjuder läderinredning i antingen Tahitian Blue eller svart. Testbilen har den helsvarta interiören som lättas upp något av ljusa sömmar och stora ytor med mikrofiber.

Som min kollega Simon Hallenslev påpekade i jämförelsen med Model 3 är interiören lyxig, men innehåller hårdplast och designlösningar som BYD gärna får förbättra. Men Seal har riktig instrumentering och fysiska knappar för blinkers och volym – något som Model 3 saknar.

BYD har redan uppdaterat flera delar av Seal, och i augusti presenterades en större uppgradering med förbättrad interiör och en ny 800V-arkitektur för snabbare laddning.

Bakhjulsdrivna Seal är en rekommenderad modell som den är. Men om jag skulle köpa en skulle jag vänta tills den ansiktslyfta versionen lanseras i Sverige. Eller välja nuvarande om den dyker upp med ett bra erbjudande för privatleasing.

BYD Seal RWD Design

Motor: Elmotor (bak) Effekt: 280 kW (313 hk)/360 Nm 0–100 km/h: 5,9 sekunder Toppfart: 180 km/h Förbrukning: 16,6 kWh/100 km Räckvidd: 570 kilometer Batterikapacitet: 82,5 kWh Laddkapacitet: 150 kW Mått (L/B/H): 480/188/146 cm Tjänstevikt: 2 055 kilo Max släpvikt: 750 kilo Bagageutrymme: 400 liter Pris: 579 900 kr (frånpris)

Läs mer om: