AMG är tre magiska bokstäver för Mercedes-fantaster. Men förkortningen har devalverats. Har Mercedes-AMG C 43 4Matic Kombi vad som krävs för att vara bokstäverna värdig?
För de flesta bilentusiaster börjar det kittla på rätt ställen när en Mercedes har efternamnet AMG i beteckningen. Emblemet på bilen likställs med skoj och bus samt en för stor motor i en för liten bil. Eller så var det åtminstone förr i tiden.

En stor, massiv, nästan eldsprutande motor planterad i en liten förpackning med högljudda bröl och smällar från avgasrören har varit ett rimlig signalement. Men tiden har förändrats och idag finns AMG-emblemet till och med på Mercedes helelektriska modeller. Det handlar om effektivisering och effektivitet är nu viktigare än smått huliganaktigt beteende.
Men efffektivisering har även nått modellen här, som alltså har förbränningsmotor: Mercedes-AMG C 43 4Matic Kombi. I forna tider var C 43 utrustad med en häftig 3-liters V6 – idag kommer C 43 med en 2,0-liters bensinmotor med fyra cylindrar.






Inte en helt vanlig 2,0-litersmotor, dock, de fyra cylindrarna låter faktiskt mer än de fyra cylindrarna i en Ford Focus. Men är det tillräckligt för en AMG-logotyp?
Först och främst; det har alltid varit motorn som varit viktigast i en AMG, så låt oss börja där. Under huvuen ligger som sagt en 2,0-liters bensinmotor och den kombineras med ett 48V hybridsystem och en turbo. Tillsammans ger det en effekt på 408 hk, plus 14 extra hk som kan användas under korta perioder, och 500 Nm.


Jämfört med den gamla V6-motorn med två turbos är det 18 hk mer – godkänt så långt. Å andra sidan är hela systemet uppbyggt med effektivisering som mål, hjälpt av elektrifiering, och det innebär att det önskade huliganbeteendet uteblir.

Men det fungerar väldigt effektivt och prestandan lämnar inget utrymme för tvivel. Med fyrhjulsdrift som standard nås 100 km/t på 4,7 sekunder. Och ja, det är snabbt. Visst. Men fartupplevelsen uteblir på något vis.
Inte ens med en "äkta" racerstart blir det dramatiskt. Ställ in körläget på sport eller sport+, tryck hårt på bromsen och sedan gasen och C 43 ser till att du får en optimal start när du släpper foten från bromsen.
Men även här blir man inte överväldigad av hastigheten. Den är snabb, ja, men här finns varken bråk eller något som antyder att du har över 400 hk till ditt förfogande.
Upp på motorvägen och upp till 120 km/h drar C 43 rent igenom växlarna. Hastigheten ökar snabbt, men allt känns något syntetiskt. Det finns artificiella smällar från avgasrören och växellådan ger konstiga ryck varje gång man växlar vid höga varvtal.

Det kan kännas artificiell, jag vet. Men problemet är egentligen de tre bokstäverna på bakluckan, som man associerar med något annat. Det är först när jag försöker förtränga AMG-emblemet som C 43 börjar växa på mig.
För C 43 är extremt effektiv. Kasta in den i en serie kurvor och de. talanger visar sig snabbt. Sättet C 43 sväljer kurvor i högt tempo är faktiskt ganska imponerande; hjälpt av det adaptiva chassit, en imponerande väghållning och en ganska neutralt styrning kan C 43 ta kurvor med en hastighet som genomsnitts-C 43-ägaren aldrig kommer i närheten av.
Och om man går på gasen för tidigt ut från en kurva ser fyrhjulsdriften till att snabbt få kontroll över situationen. Men – och detta är ett stort men – problemet är att C 43 aldrig blir spännande. Den är extremt effektiv och förvånansvärt stabil – men det är allt.

Motorvägen är egentligen där den trivs bäst. Kupén är mycket välisolerad, chassit mycket bekvämt och du behöver inte använda växellådan för mycket. För vi måste prata om växellådan.
Till vardags, när det inte handlar om att växla på höga varvtal, är lådan faktiskt smått irriterande. Den är loj och tvekande vid lugn stadskörning. Samtidigt hörs det lite för ofta höga klonk när man arbetar med den på fel sätt.
Och nu blir det farligt, för det innebär att C 43 inte riktigt är hardcore och det finns tyvärr hinder vid helt vanlig vardagskörning. Det är en farlig punkt att befinna sig på om man bara är medelbra på många saker. Som tur är finns det riktigt bra funktioner i kupén.
Den är utrustad med allt man kan förvänta sig av en C-klass från den övre hyllan. Massor av knappar och skärmar ger en häftig wow-effekt – kanske till och med överväldigande för vissa, men det tar inte många dagar att komma in och känna sig som ett med alla coola funktioner.






Ta bara de två runda vridknapparna på ratten. Den ena ställer in körläget och den andra har två knappar som kan ställas in på funktioner som du tycker är mest praktiska. Jag tycker det är grymt att ha en knapp för chassit och en knapp för hur roligt det ska låta från avgasröret. Sätena är också helt ok. De ser bra ut och erbjuder superskön komfort även på längre resor.

Så vart landar vi? I grunden är det `"bara" en snabb och extremt effektiv Mercedes-kombi. Dess utmaning är de tre bokstäverna på bakluckan, för de får, beroende på din ålder, tankarna att gå åt ett helt annat håll än där C 43 landar.
Det finns definitivt utmaningar, men i grunden är C 43 grym, även om prislappen är svettig. För 864.900 kr är rätt mycket pengar. Eller förresten, ska du högre upp på stegen finns det en Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE Kombi, och bakom det långa namnet med två smått legendariska siffror är även den fyrcylindrig – och kostar svettiga 1.137.900 kr.
Är du sugen på en sportig Mercedes, där det finns tillräckligt med kraft och massor av underhållning kan C 43 definitivt vara något för dig. Men förvänta dig inte en renodlad AMG-upplevelse eller en felfri körupplevelse. Och om det är just en "måttligt brutal upplevelse" du är ute efter, då bör du ta dig en tur i motståndaren från Bayern – BMW M340i Touring. Den erbjuder nästan samma sak även om inte är fullt så vassa prestanda. Å andra sidan sparar du 56.000 k och får samtidigt en växellåda som aldrig sviker oavsett vad du utsätter den för.

SPECIFIKATIONER
Mercedes-AMG C 43 4Matic Kombi
Motor: Bensin, R4, 1 991 cm3 Effekt: 408 hk/500 Nm 0–100 km/h: 4,7 sekunder Toppfart: 250 km/h Förbrukning: 9,0 l/100 km Mått (L/B/H): 479/203/147 cm Tjänstevikt: 1.810 kilo Dragvikt: 1.800 kilo Bagagevolym: 490 liter
Pris: 864.900 kr Privatleasing: Kontakta din återförsäljare Förmånsvärde: Anges ej
