Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-34
Tester & provkörningar
24 mars 2025

Test Är Toyota Corolla Touring Sports sportig med mer sport?

Jacob Dalby

Jacob D

Corolla som kombi heter Touring Sports. Den finns i en utrustningsnivå som heter GR Sport. Är verkligen den folkliga kombi så himla sportig?

Världens mest sålda bilmodell, Toyota Corolla, har utvecklats en hel del sedan introduktionen 1966. Under 57 år har 12 nya generationer av Corolla rullat av produktionsbanden och ut på världsmarknaden.

Corolla finns både som halvkombi och i denna version, Touring Sports, vilket är det något klumpiga namnet på kombiutförandet. Det finns nämligen inget sportigt med Corolla – bortsett från den rätt snygga designen i denna tolfte generation. Kombiversionen kostar 10.000 kr extra men erbjuder både mer utrymme i baksätet och en mer komfortabel fjädring, bland annat tack vare en längre hjulbas.

Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-28-1

Tidigare i år fick den nuvarande generationen ett facelift med få visuella förändringar. Däremot har det hänt en hel del under ytan – bland annat introduktionen av Toyotas hybriddrivlina i sin femte generation. De två motoralternativen har fått mer kraft och har ökat från 122 till 140 hk i den mindre varianten med 1,8-liters bensinmotor och från 184 till 196 hk i varianten med 2,0-liters bensinmotor.

Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-24
Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-25
Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-27
Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-31
Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-33
Toyota Corolla Touring Sports GR Sport-01

Tidigare var Corolla med den lilla motorn svår att leva med, men uppdateringen har förändrat detta helt. Även om de extra hästkrafterna på pappret inte verkar betydande är den mindre motorvarianten nu betydligt mer behaglig att köra. Är det ens nödvändigt att lägga de 20.000 kr extra det kostar att uppgradera från 1,8 liter till 2,0 liter?

20.000 kr är mycket pengar för de flesta. Och trots att Toyota ihärdigt försöker ge Corolla en sportig känsla råder det ingen som helst tvekan om att bilen är som bäst vid mjuk och ekonomisk körning.

Just den disciplinen behärskar modellen däremot mycket väl. Corolla är en av de absolut bästa på att utnyttja hybriddrivlinan för att spara bränsle med minsta möjliga störning. Dessutom har CVT-växellådan (steglös), som tidigare var nära på olidlig i den lilla motorvarianten, blivit betydligt mer behaglig i den ansiktslyfta modellen.

Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-17
Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-15
Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-14

Visst, det är inte svårt att få upp varvtalen, men du måste vara betydligt mer aggressiv med gaspedalen. Faktum är att vid helt vanlig vardagskörning – oavsett om den sker på motorväg, landsväg eller i stadstrafik – hör jag sällan de höga varvtalen.

Och det gör det svårt att motivera att lägga 20.000 kr extra på den större motorvarianten. Visst har den ett större batteri och mer kraft (0–100 km/h går på 9,4 sekunder med den lilla motorn och 7,7 sekunder med den stora), men du kommer sällan känna behov av att utnyttja det.

Corollas styrning är egentligen helt okej, men den ger aldrig någon verklig feedback och lockar aldrig till att ta bilen den roliga och slingriga vägen hem från jobbet. Styrningen är helt enkelt för lätt. Och om du trots allt pressar bilen i onödan är det inga problem att få upp de höga varvtalen från CVT-växellådan – inte ens i varianten med 2,0-litersmotor.

Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-03
Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-02

Luta dig istället tillbaka och njut av en tyst, vibrationsfri och allmänt ostörd och bekväm körupplevelse, med vetskapen om att du kör en av de mest bränsleeffektiva bensinbilarna med hybridsystem. Och det kan du lika gärna göra med den lilla motorn – med ett litet undantag. 2,0-litersvarianten drar 4,6 l/100 km, medan 1,8-litersmodellen kräver 4,7 l/100 km med samma utrustning, så det ger en marginell högre skatt.

Testbilen är utrustad med GR Sport-paketet (japp, sport igen!). Det är den näst dyraste nivån, endast trumfad av Executive och med Active och Style under sig tillsammans med "Elegant" och ligger snäppet över "Style".

Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-07
Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-08
Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-29
Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-22

GR Sport kostar 11.000 kr extra jämfört med Style och inkluderar bland annat 18-tums fälgar istället för 17-tums, sportstolar, GR Sport-detaljer, döda vinkeln-varning, parkeringssensorer fram och bak samt två-tonslack, vilket i praktiken betyder svart tak . Och även om sportdetaljerna kan kännas lite malplacerade på en bil som saknar sportiga köregenskaper, ser det faktiskt riktigt bra ut. Om du frågar mig är det dessutom rätt coolt med en Corolla som inte ser ut som alla andra på vägarna.

Toyota-Corolla-Touring-Sports-GR-Sport-23

Tyst och lugnande (så länge du inte pressar den), beskriver Toyota Corolla Touring Sports 2.0 GT Sport bäst. Glöm det där med sport än annat i vissa optiska inslag. Vid helt vanlig körning är Toyota Corolla Touring Sports en av de tystaste och mest avslappnande små kombibilarna. Förvänta dig ingen körglädje eller spänning – istället får du en bränslesnål och bekväm kombi.


SPECIFIKATIONER

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 GR sport

Motor: Bensin, R4, 1.187 cm3 Effekt: 195 hk/190 Nm 0–100 km/h: 7,7 sekunder Toppfart: 180 km/t Förbrukning: 4,6 l/100 km Mål (L/B/H): 466/179/146 cm Tjänstevikt: 1.535 kilo Dragvikt: 750 kilo Bagagevolym: 581 liter Pris: 395.500 kr. (Corolla Touring Sports finns från 334.900 kr.) Privatleasing: Från 4.886 kr/mån (Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports GR SPORT). Förmånsvärde: Från 6.197 kr/mån Corolla 1,8 Hybrid Touring Sports GR SPORT)