Likt din elräkning varierar kostnaden för att ladda en elbil beroende på flertalet parametrar. Ett elbilsbatteri har en viss kapacitet, som man mäter i kWh (kilowattimmar), som ofta varierar mellan 20 kWh och 120 kWh på den europeiska marknaden. Populära elbilar som Volkswagen ID.4 och Tesla Model Y har kapaciteter mellan ungefär 60 och 80 kWh.
Nedan följer några enkla räkneexempel så man snabbt kan bilda sig en uppfattning kring vad det kostar att ladda en elbil.
Att ladda hemma
Man brukar räkna på att snittpriset för en kWh i hemmet är 1,50 kronor. Det är ytterst ovanligt att man laddar från 0 till 100 procent i hemmet men kalkylen blir således batterikapacitet i kWh gånger priset på el i hemmet. För en bil med en batterikapacitet på 77 kWh kostar det i snitt 115,50 kronor att ladda helt fullt. Om man utgår från att man bara laddar från 20 till 80 procent till vardags blir det i stället 46,2 kWh som man ska fylla på med, en kostnad på 69,30 kronor.
Milkostnaden för elen för en Volkswagen ID.4 som har en officiell förbrukning på 1,68 kWh per mil blir således 2,52 kronor.
Att ladda ute
Det finns även så kallade destinationsladdare vid exempelvis köpcentrum, på markerade laddgator, hotell och liknande. De laddar ofta långsammare men är även billigare. I snitt kostar de 5 kronor per kWh. För en elbil med ett batteri på 77 kWh hade alltså kostnaden blivit 385 kronor om man laddar från 0 till 100 procent. Laddar man mellan 20 och 80 procent landar man på 231 kronor.
Milkostnaden för elen för ovannämnda Volkswagen ID.4 blir därför 8,40 kronor.
Att ladda på långresa

När man kör långt med elbil måste man snabbladda, något som kostar avsevärt mycket mer än att ladda hemma. Det man betalar för är hur snabbt man laddar vilket är avgörande när man kör långt med elbil. Snabbladdare är oftast placerade utmed vältrafikerade vägar och när man kör långt brukar man ladda mellan 10 och 80 procent – de flesta elbilister vill inte hamna under 10 procent medan ett elbilsbatteri blir avsevärt mycket långsammare att ladda över 80 procent.
Om vi räknar på att snittpriset för att snabbladda är på 6 kronor per kWh kostar det alltså 462 kronor att ladda från 0 till 100 procent. Att ladda från 10 till 80 procent – vilket är desto vanligare när man kör långt – landar man i stället på 323,40 kronor. Laddar man från 20 till 80 procent blir kostnaden 277,20 kronor.
Milkostnaden för elen landar då på 10,08 kronor för en Volkswagen ID.4
Annat att tänka på
Priset på laddning kan variera något enormt, både hemma, vid destinationsladdare och på långresan. Många snabbladdningsleverantörer erbjuder exempelvis abonnemang som ger bestämt förmånliga taxor som är anpassade efter olika sorters elbilsförare. Det finns även de som tar betalt från tårna. Samtidigt finns det aktörer som erbjuder särskilda nattaxor som gör nattladdning extra gynnsamt, något som ofta är fallet hemma.
Med det sagt, undersök ditt exakta elpris hemma och undersök vilka snabbladdningsleverantörer som passar din körstil och de sträckor du oftast frekventerar bäst.


