Foto: Colourbox
Elbilar behöver aldrig service, de kan knappt köra till affären utan att behöva laddas, och de kan absolut inte dra en släpvagn.
Trots att fler och fler svenskar väljer att köra elbil (år 2022 var 32 procent av alla nyregistrerade bilar elbilar och mellan 2020 och 2022 tredubblades nästan antalet nyregistrerade elbilar), finns det fortfarande många fördomar om dem. Vilka är myter, och vilka stämmer? Det kan du ta reda på genom att läsa den här artikeln, där vi tittar närmare på tio av de vanligaste fördomarna om elbilar.
1. Elbilar kan inte köra så långt som tillverkarna anger
Den här myten är tyvärr delvis sann.
Tillverkarnas tester av elbilars räckvidd utförs oftast under optimala förhållanden, vilket innebär att de siffror som anges för olika modeller sällan återspeglar verklig körning. Faktorer som temperatur påverkar energiförbrukningen märkbart – ju kallare det är, desto mer energi behövs för att värma kupén, vilket minskar räckvidden. Därför är det i princip omöjligt att ange en ”universell” räckvidd för elbilar.
Den danska intresseorganisationen för bilister FDM har i ett omfattande test visat att en temperaturskillnad på 20 grader kan minska räckvidden med cirka 15 %.
2. Elbilar behöver ingen service
Den här myten är falsk, även om det ligger något bakom den. Elbilar kräver mindre underhåll än bensin- och dieselbilar. Elbilarnas motorer är enklare och har färre rörliga delar, vilket innebär att de varken kräver oljebyten eller lika mycket underhåll.
Enligt studier är elbilar billigare att underhålla än bensin- och dieselbilar, men skillnaden varierar beroende på bilmodell och körsträcka. Service är dock fortfarande nödvändig. Bromsar, bromsvätska, kylvätska till batteriet, klimatanläggningen, däck, lampor, vindrutetorkare och kupéfilter behöver samma omsorg som i alla andra bilar.
3. Elbilar kan inte dra släp
Det här är tekniskt sett falskt, men det är sant att många elbilar inte kan dra lika mycket som bensin- och dieselbilar. En del elbilar kan dra mellan 750 och 1 800 kg och Tesla Model X kan faktiskt dra upp till hela 2 250 kg, men vissa elbilsmodeller får inte dra något alls. Generellt sett har elbilar lägre maximal dragvikt jämfört med bensin- och dieselbilar.
Om du planerar att ofta köra med husvagn eller släpvagn är det något att tänka på vid valet av elbil. Dessutom är det bra att veta att räckvidden kan minska avsevärt när du kör med tung last.
4. Elbilar är dyrare än diesel- och bensinbilar
Både sant och falskt.
Inköpspriset från fabriken är generellt högre för elbilar än för diesel- och bensinbilar, men med lägre fordonsskatt och lägre pris för drivmedel kan prisskillnaderna utjämnas.
5. Det finns alldeles för få offentliga laddstationer
Detta är tyvärr delvis sant.
Enligt en undersökning från SVT har antalet laddbara bilar per ladduttag och laddplats ökat de senaste åren. Det vill säga att laddinfrastrukturen i Sverige inte har hängt med i utvecklingen och att antalet bilar som ska ”samsas” om samma offentliga laddstationer fortsätter att öka.

6. Batteriet slits snabbt
Detta är falskt.
Studier visar att batterierna i elbilar inte försämras så mycket som vi tidigare befarat. I en undersökning som utförts av Geotab och där man testade 5 000 elbilar försämrades batterierna enbart cirka 1,8 procent under de första 500 milen. En annan stor studie visar att endast 1,5 % av elbilarna får sitt batteri utbytt under bilens livstid.
Det finns dock sätt att hjälpa bilens batteri att förbli i gott skick, exempelvis genom att undvika att konstant ladda upp till 100 % och undvika att parkera i solen under längre perioder.
7. Elbilar är stadsbilar
Detta är både falskt och sant.
Den mest sålda elbilen i Sverige 2023, Tesla Model Y, har en räckvidd på upp till 60 mil på en laddning. På våra breddgrader räcker detta gott och väl för långresor. Däremot visar en sammanställning av andelen elbilar per kommun att rika kommuner och kommuner i Stockholms län, där det finns en väl utbyggd laddinfrastruktur, är de med flest elbilar. Samtidigt är antalet elbilar per kommun som lägst i de norra delarna av landet, vilket kan bero på bristen på offentligt tillgängliga laddstationer, lägre medelinkomst och fler bekymringar kopplade till räckvidd och elbilars förmåga att hantera kyla.
8. Det tar lång tid att ladda elbilar
Om vi utgår från tiden det tar att tanka en diesel- eller bensinbil som måttstock måste vi säga att detta är sant. Det tar längre tid att ladda en elbil än att fylla på diesel eller bensin. Den exakta laddtiden beror på bilens laddare, batteristorlek och laddstationen, men elbilar tar generellt mellan 4–13 timmar att ladda från 0 till 100 % med hemmaladdaren, eller 20–60 minuter till 80 % med en offentlig snabbladdare.
9. Elbilar är opraktiska för bilsemester
Både sant och falskt.
Du kan behöva vänta längre på en ledig laddstation vid bensinstationerna än med en bensin- eller dieselbil, och det krävs mer planering för att åka på bilsemester med en elbil. Exempelvis är laddningsnätverken i Italien, Frankrike och Spanien inte särskilt utvecklade.
Du bör planera var du ska ladda innan du ger dig ut på motorvägen, och det kan vara en bra idé att övernatta någonstans där du kan ladda bilen. A Better Routeplanner (finns även som app) är ett mycket bra verktyg för att hitta laddstationer längs motorvägen. Å andra sidan slipper du oroa dig för om du ens får köra din bil i de städer du planerar att besöka. Fler och fler europeiska storstäder har infört förbud mot diesel- och bensinbilar. Den typen av bekymmer slipper du med en elbil.
10. Det kan vara farligt att ladda med nödladdare
Sant.
Om du använder nödladdaren för ofta riskerar du att överhetta hemmets elinstallationer, vilket kan leda till brand. Nödladdaren bör därför endast användas i just nödfall och för kortvarig laddning av elbilen.



