Tyvärr är mätarfusk ganska vanligt idag. En granskning uppskattar att det finns över 100 000 mätarskruvade bilar på svenska vägar. Och det är lättare att fuska än man kan tro och med modern teknik kan bedragare på mindre än en minut trolla bort flera tusen mil från bilens mätare.
Här får du konkreta tips för att avslöja om en bils miltal är ärligt eller för bra för att vara sant.
Kontrollera servicebok och historik
En ärlig säljare har inget att dölja när det gäller bilens historik. Börja med serviceboken. Finns den och är alla servicar ifyllda i rätt ordning vid rimliga miltal? Kontrollera att stämplarna ser äkta ut med verkstadens namn och datum. Om något verkar konstigt, till exempel att bilen påstås ha gått 8 000 mil men servades vid 12 000 mil, då är det uppenbarligen något som inte stämmer.
Många nyare bilar har digital servicehistorik; be säljaren visa den om det behövs. Undersök även besiktningsprotokollet där mätarställningen vid varje kontroll framgår. Om mätaren plötsligt gått åt fel håll ett senare år är det ett solklart fuskförsök.
Lyckligtvis är det enklare än någonsin att granska en bils förflutna på nätet. Det finns flertalet sidor som sammanställer uppgifter om besiktningar, ägarhistorik och annat som kan vara bra att ha med sig när man är på jakt efter nästa begagnade bil.
Granska bilens skick och slitage
Fysisk dokumentation i all ära, men en bils skick måste matcha miltalet. Här gäller det att noga kontrollera detaljer som avslöjar hur mycket bilen i fråga faktiskt har brukats.
Var noga med att undersöka skicket på interiören. En bil som bara rullat 5 000 mil borde ha en nästan ny ratt och pedaler. Om ratten är blanksliten och växelspaken är onormalt nött trots låga mil bör man vara på sin vakt. Titta även på förarstolen och undersöka hur nedsutten den är eller om den är ovanligt sliten i en bil som påstås ha gått lite. Det kan vara ett tecken på att mätaren är manipulerad.
Naturligtvis är även bilens exteriör ett bra sätt att bedöma miltalet. Strålkastarglas blir ofta matta och lite blästrade av många mil på vägen. Har bilen gått långt ser man vanligtvis en hel del stenskott på motorhuv och stötfångare. Om lacken är misstänkt fräsch för sin ålder kan bilen ha lackats om eller folierats för att dölja slitage under ytan.
Potentiella varningstecken - din bil och dess mätarställning
Nedan sammanfattar vi några av de vanligaste varningssignalerna på att bilens mätarställning inte lirar med verkligheten:
Orimligt få mil Om en bil är sliten men påstås ha väldigt låga mil (exempelvis blott 4 000 mil på 10 år) bör du vara skeptisk. Låga siffror kan ha naturliga förklaringar, inte minst beroende på vad det är för typ av bil, men var noga med att kontrollera all dokumentation.
Slitna detaljer som inte matchar miltalet: Slitna pedalgummin, blanksliten ratt, nedsutten förarstol. Sådant slitage borde motsvaras av ett högre miltal. Slitaget ska matcha miltalet.
Bristfällig dokumentation: Ingen eller ofullständig servicebok, få eller inga besiktningspapper, eller dokument som ser manipulerade ut. En säljare som svamlar bort frågor om historiken är en röd flagga.
Säljaren undviker kontroll: Om säljaren inte låter dig provköra, inte går med på ett oberoende test eller blir irriterad när du ställer frågor om bilens historik, då är det dags att backa. En ärlig säljare borde uppmuntra att du känner dig trygg innan köp.
Som bilköpare gäller det att vara någorlunda skeptisk. Lita inte blint på mätarställningen, och med rätt förberedelser kan du undvika de värsta fällorna. Känns något fel, avstå hellre affären. Det kryllar av bra bilar med ärliga säljare, inte minst på Blocket.



