Den absoluta överklassen inom bilvärlden tillhör Rolls-Royce, och nu är den första elektriska modellen här. Följ med på en resa i bilklassen för de ultrarika.
Det här, mina damer och herrar, är den nya, elektriska Rolls Royce Spectre. Det är lite av en sensation, för det är den första elbilen från Rolls-Royce och den visar hur framtiden ser ut för märket.

Speciellt hos Rolls-Royce är det kunderna som dikterar framtiden och Spectre är svaret på kundernas önskan om en elektrisk modell. Om kunderna tillåter det, kommer alla nya Rolls-Royce-modeller att vara elektriska från 2030. Produktionen av Rolls-Royce kommer att vara redo, men gäller det även kunderna?
Rolls-Royce är essensen av lyx och bilden av den absoluta överklassen inom bilvärlden. Och när man tänker på det, är det faktiskt väldigt passande med en eldriven Rolls-Royce.
Lyxklassen handlar om att komma tyst och bekvämt från A till B och här har elbilen sin styrka. Den säger ingenting, har inga vibrationer från motorn, och du kan placera den tunga vikten (batteriet) lågt i karossen.

Spectre placeras mellan SUV-modellen Cullinan och flaggskeppsmodellen Phantom. Priset är högt – väldigt högt. Beroende på valutakurs är ett pris svårt att uppskatta men vi kan säga att grundpriset ligger runt 6.200.000 kronor, utan tillval som enskilt kan kosta som en mindre sommarstuga. Och även om du har pengarna kan Spectre först bli din från början av 2026 på grund av hög efterfrågan.
Om du ska överväga en Spectre eller inte kan du få veta här. Vi har nämligen kört första turen. Låt mig ta med dig på en resa i den absoluta överklassen för de ultrarika.
Första gången jag ser Spectre i verkligheten slår det mig hur extraordinär framtoning en Rolls-Royce har – Spectre är inget undantag. Med sina 5,5 meter i längd och försedd med den bredaste kylargrillen som någonsin monterats på en Rolls-Royce, är det svårt att inte bli lite överväldigad.


Insteget till förarsätet sker genom de helt enorma, bakåtsvingande dörrarna, som öppnas åt motsatt håll och stänger automatiskt så fort du trycker på bromsen eller på en knapp i kupén. Härifrån kan du även stänga passagerardörren.

Ute på vägarna blir du snabbt varse om reaktionerna från de passerande. Folk stannar helt enkelt upp för att titta på bilen och framför allt, vem som kör den. Till skillnad från Porsche, som nästan har blivit allmän egendom. Eller om du kör Ferrari, då tittar folk för att "hen ska inte tro att han är något". Eller så tittar de och ser ut som om de inte tycker om det. Men det är en helt annan aura som följer med Rolls-Royce. En man som gick förbi gjorde till och med en liten bugning när vi svävade förbi. Det är verkligen en mycket speciell upplevelse att känna hur människor beter sig runt en Rolls-Royce.
Om du är intresserad av att veta det är den officiella räckvidden 530 km. Vikten landar på 2,9 ton och effekten är 584 hk och 900 Nm. Så du kan nå 100 km/h på 4,5 sekunder om du vill. Men kom ihåg, en äkta Rolls-ägare skulle aldrig drömma om att tävla vid ett trafikljus.
Som Rolls-Royce gillar att säga, finns det alltid tillräckligt med kraft i deras vagnar (inte bilar). Och det finns garanterat också här. Med det sagt är det första gången jag kör en Rolls-Royce där jag vill prova kraftresurserna, trycka lite extra på gasen.

Jag vill känna hur snabb den egentligen är och jag vill pressa den genom några snäva svängar för att ta reda på hur den beter sig. Mycket otypiskt för en Rolls-Royce. Om det beror på det elektriska drivlinan kan jag inte säga, men redan efter en acceleration och en kombination av svängar vänder jag tillbaka.
Med vetskapen om att det finns tillräckligt med kraft och bekräftelsen att en Rolls-Royce inte är byggd för svängar, sjunker pulsen till vilopuls och jag kan njuta av vad Spectre egentligen handlar om. Framfart i absolut lyx, så graciöst och ljudlöst som möjligt. Det är här Spectre verkligen glänser. Sättet chassit beter sig på är inte som hos någon annan bilmodell – ingen annan bil svävar över underlaget och ingen annan bil erbjuder samma nivå av ljudisolering. Det är som att sugas in i en vakuum av tystnad. Och kom ihåg, testbilen rullar på 23-tumshjul.
Den ljudlösa och vibrationsfria körningen underlättas absolut av den elektriska drivlinan och även om en räckvidd på 530 km inte är banbrytande, är det mer än tillräckligt för de flesta ägare. Den genomsnittliga Rollsen körs nämligen bara runt 510 mil om året; det betyder att du bara behöver ladda cirka tio gånger om året ...

Sättet Spectre elegant svävar över underlaget är för mig det mest spektakulära, men byggkvaliteten, materialen och känslan av lyx i kupén är i samma paritet. Och som tur är känns kupén som i vilken annan Rolls som helst. I testbilen visserligen med en ganska speciell färgkombination. Den kan naturligtvis anpassas helt efter dina egna önskemål.
Här finns inga enorma futuristiska skärmar, inga återvunna material och absolut inget plast alls. Här finns däremot ett överflöd av det tjockaste lädret med handsydda sömmar, äkta metall, äkta trä och de tjockaste mattorna (i lammull!), du kan föreställa dig. Jag får faktiskt lust att ta av skorna och strumporna och känna mattan mellan tårna.


Infotainmentskärmen är lånad från BMW och kan styras antingen med touch eller vridknappen på mittkonsolen. Apple Car Play är standard, men det verkar inte riktigt passa in i en Rolls-Royce.
Testbilen är också utrustad med den så kallade stjärnhimlen. Ett otal små dioder lyser upp taket och som fortsätter ner på dörrsidorna. Därtill ska nämnas att dioderna aldrig kommer att placeras på samma sätt i någon Rolls-Royce, vilket också innebär att varje bil är unik. Och det unika är just en av anledningarna till att de ultrarika väljer bilmärket.
Här gick jag och trodde att en eldriven Rolls-Royce skulle bli oäkta, steril och sakna det sävliga brummandet från 12 lugna cylindrar. Men vad jag var fel ute! Spectre är så nära perfekt som någon elbil kan bli. Elektriciteten kompletterar Rolls-Royce perfekt och Spectre är precis lika varm, inbjudande och otroligt lyxig som vilken annan Rolls-Royce som helst. Framtidens den anrika märket är elektrisk och Spectre är beviset på att framtiden ser ljus ut.

SPECIFIKATIONER
Rolls Royce Spectre
Motor: Elmotorer Effekt: 584 hk/900 Nm 0–100 km/h: 4,5 sekunder Toppfart: 250 km/h Förbrukning: 22,2 kWh/100 km Batterikapacitet: 102 kWh Räckvidd: 530 kilometer Laddkapacitet: 195 kW Mått (L/B/H): 548/214/157 cm Tjänstevikt: 2 890 kilo Dragvikt: 0 kilo Bagagevolym: 380 liter
Pris: Ca 6.200.000 kr Privatleasing: Ej tillgängligt Förmånsvärde: Ej tillgängligt
