Receptet har gjort den till den bästsäljande sportbilen i 35 år. Nu blir den lilla japanen uppdaterad – och det är bara till det bättre.
Den har utvecklats mycket under de senaste 35 åren, på vilka fyra generationer av MX-5 har passerat. Rolig? Det är den otvivelaktigt, och det har den alltid varit. Mazda kallar det Jinba Ittai. Idén att bilen och föraren är ett och i harmoni. Jag väljer att använda två bra svenska ord: bra köregenskaper. Jag har kört den senaste modellen Mazda MX-5, som i år fyller 35 år och totalt har producerats i 1,25 miljoner exemplar. Det är körglädje i sin renaste form, och dessutom kostar den inte miljontals kronor.
Mycket kan sägas om MX-5, men tung och klumpig är väl en förolämpning mot allt vad MX-5 står för. Mazda MX-5 är en fantastisk liten bil som sedan 1989 har gett ett leende på läpparna till föraren bakom ratten och som fortfarande gör det i stor omfattning. Denna senaste generation är inne på sitt nionde år och det har faktiskt inte hänt mycket med denna lilla roadster.



Mazda har optimerat upplevelsen i kupén genom att ge bilen en större infotainmentskärm på 8,8 tum och trådlös Apple Carplay/Android Auto. Dessutom har MX-5 fått nya LED-strålkastare, liksom LED-blinkers bak. Dessutom ingår en ny exteriörfärg, Aero Grey Metallic, och ett nytt set fälgar på listan av förändringar.
Med andra ord är det inte de stora skillnader, utan små justeringar, som gör den kvicka lilla roadstern ännu bättre. Varför ändra på något som fungerar perfekt.
Finns det ett ord man ofta förknippar med Mazda MX-5, så är det roligt. Vissa skulle säga att ikonisk är det rätta ordet, men jag håller fast vid roligt. Mazda har skapat en formel så bra att ingen har kunnat matcha den de senaste åren. Åtminstone inte till samma prisnivå.



Växellådan är som gjord för körglädje. Kortslagig och exakt. Varvräknaren når rött först vid 7.000 varv per minut, och det gillar vi. Lägg därtill att den totala vikten knappt överstiger 1.000 kg. Allt detta i harmoni ger en symfoni av körglädje som är svår att matcha till priset. Oavsett om det är på kurviga kroatiska vägar eller landsvägen hemma i Sverige, så ger MX-5 glädje med sina fina köregenskaper.
Mazda har länge erbjudit två motoralternativ: en 1,5- och en 2,0-litersmotor. Detta partnerskap når dock sitt slut och redan nu har Mazda slutat producera MX-5 med en 2,0-litersmotor till Sverige och resten av Europa.
Man kan därför inte beställa och konfigurera sin Mazda MX-5 med den större motorn. Den som är kvick kan kanske fortfarande köpa en lagerbil från Mazda med denna motorn, men sedan är det slut med 184-hästaren.



Det lämnar 1,5-litersmotorn ensamt kvar, som trots sin begränsade effekt inte tummar på roliga. Den har 131 hk och det räcker faktiskt i den lätta öppna bilen. Att accelerationen till 100 km/h tar hela 8,3 sekunder är heller inget problem, för på kurviga vägar blir antalet hästar helt underordnat väghållningen och den lilla japanen dansar runt i kurvorna. Det är en njutning att sitta bakom ratten.
Med 35 års erfarenhet har Mazda MX-5 med sina roliga köregenskaper skänkt glädje till ägare i årtionden. Över 1,25 miljoner MX-5 har producerats och det vittnar också om att den lilla roadstern inte har gått obemärkt förbi under åren.
Under de 35 åren har MX-5 genomgått förändringar i design och motoralternativ, men köregenskaperna har Mazda-folket lyckats behålla enligt originalreceptet. Det har nästan varit en helig del av den ikoniska roadstern, som man inte har fått ändra på.

Bilen har hela tiden haft ett utseende av sin tid; det började med de ikoniska uppfällbara strålkastarna och har nu slutat med tidstypiska LED-lampor. Mazda har hållit sin lilla körmaskin aktuell de senaste 35 åren och troligtvis fortsätter den vara det ett tag till.
Oavsett om det blir en elektrisk MX-5 eller ännu en bensindriven, kan man förvänta sig att Mazda för alltid håller fast vid principen att körglädje är något av det viktigaste, och det kan man ju bara uppskatta.
Mazda MX-5 1,5 Skyactiv-G Motor: R4 bensin, 1.496 cm³ Effekt: 131 hk/152 Nm 0–100 km/h: 8,3 sekunder Toppfart: 204 km/h Förbrukning: 6,3 l/100 km CO2-utsläpp: 142 gram/km Mått (L/B/H): 391/173/123 cm Tjänstevikt: 1.050 kilo Bagagevolym: 130 liter Pris: 347.900 kr.
