Foto: Colourbox
Nätverket av laddstationer har så smått blivit mer finmaskigt. Det betyder att det finns laddstationer spridda över större delen av landet, och det är i grunden bra nyheter för elbilsägare. Det är dock inte alla laddstationer du kan använda, och de levererar heller inte alltid samma mängd elektricitet. Dessutom finns det flera olika aktörer på marknaden, vilket kan påverka vilket pris du betalar för en laddning.
Det är en del vi måste gå igenom, så låt oss sätta i gång och börja med laddstationerna.
Hur fungerar en laddstation till elbil?
Vid laddstationerna, eller laddpunkterna, runt om i landet finns en eller flera laddare. På varje sådan laddare kan det finnas flera uttag; oftast två. Det innebär att flera elbilar kan ladda samtidigt. Laddaren levererar ström till elbilen, och du måste betala för elektriciteten. Det kan du göra antingen via ett abonnemang hos den aktuella leverantören eller genom att betala för varje enskild laddning, precis som när du tankar på en bensinstation.
Du behöver inte ett abonnemang för att ladda din bil, men det är generellt billigare att använda ett abonnemang. Om du inte har ett abonnemang kan du betala med antingen kort, laddbricka eller app. Det skiljer sig något mellan leverantörerna vilka betalningsformer de accepterar, och priserna kan också variera. Därför är det en bra idé att kolla in deras hemsidor.
Några av de typiska leverantörerna av laddstationer är:
Du kan med fördel använda företagens app eller en app som PlugShare för att hålla koll på var laddstationerna finns. Där kan du också se om det finns lediga platser och, inte minst, vilken typ av kontakt du kan använda. Det finns nämligen flera olika typer av kontakter, så det är viktigt att du inte planerar din resa baserat på en laddare som inte passar ihop med din laddkabel. Några exempel på detta är 1-fasladdning och 3-fasladdning samt typ 2-kontakt och CCS-kontakt.

Hur lång tid tar det att ladda en elbil?
Alla laddare är inte likadana. Vad de kan leverera i ström, hur många uttag som finns och vilka kontakter som passar varierar. Hur snabbt du kan ladda din elbil beror på hur många kW din bil kan ta emot och vilken laddare du står vid.
Vanliga laddare kan typiskt leverera mellan 11 och 22 kW, medan snabbladdare kan leverera upp till 50 kW. Tesla har dessutom byggt ett eget nätverk av Superchargers, som kan leverera upp till 150 kW, men de kan endast användas av Teslas egna bilar. Slutligen finns det IONITY, som är ett gemensamt europeiskt nätverk av extremt snabba laddare som kan ladda med upp till 350 kW.
Om du har en nyare elbil som kan laddas vid en snabbladdare med en effekt på 50 kW kan du förmodligen ladda batteriet till 80 % på 30 minuter. Kan din bil utnyttja kraften i IONITY:s nätverk kan du ladda till 80 % på lika lång tid som det tar att dricka en kopp kaffe. Du bör dock vara medveten om att det är din bil som avgör hur snabbt den potentiellt kan laddas. Om bilen maximalt kan laddas vid 22 kW kommer det inte gå snabbare om du använder en snabbladdare som kan leverera 50 kW. Bilen kommer fortfarande bara att ta emot 22 kW.
Samtidigt finns det vissa laddare som inte kan leverera den maximala mängden kW om fler än en elbil är ansluten samtidigt. Om en laddare laddar två bilar samtidigt kan det alltså innebära att stationen endast levererar 11 kW till varje bil i stället för 22 kW.



